Darkstar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Darkstar

Inlägg av Basjonas »

Dom där darkstarmickarna har ju nämnts några gånger här.

Hur låter sånna egentligen? '

Jag har fattat att dom är baserade på hagström-mickar men jag har aldrig spelat på en hagström så det säger mig inte så mycket.

Dom ser coola ut i alla fall...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Här finns några ljudklipp:
http://www.basspickup.com/soundclips1.htm
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Hmm...

Om jag säger jazzbas men med fetare lågt mellanregister, är jag ute och cyklar då?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... har ögona på en sjuttiotals Guild JS-2 (med guilds egna), vore fräckt att köpa basen och stoppa i Darkisarna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Hm... har ögona på en sjuttiotals Guild JS-2 (med guilds egna), vore fräckt att köpa basen och stoppa i Darkisarna.
... som var orginal i de tidiga Guildarna.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...ja, eller Hagström Bisonics då :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jr. här på PB har ju haft en Lakland med Darkstar, han kan säkert beskriva den bra.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lyssnar på Grateful dead " Live dead" på vinyl just nu... sida ett med helsideslåten "Darkstar"... det kan väl inte vara en slump, den där Lesh lirade ju på en Guild!!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag var och lirade på den här idag:

Bild

Om jag förstått saken rätt så är Darkstar-mikarna direkta replikor.
Lät inte alls som jag trott utan betydligt plonkigare, åt Höfnerhållet. Coolt ändå.

Basen trotsade i övrigt all beskrivning med ett rejält räcke nedanför mikarna att hålla sig i plus en glidswitch för volymen!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

AHHHHHH! Jag har haft en sådan fast 6-strängad (baryton) den är så grym med dragspelsknapparna och allt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yes! Och "king neck"...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

GrafZeppelin skrev:Om jag förstått saken rätt så är Darkstar-mikarna direkta replikor.
Nej, inte riktigt, men nästan. Designern Fred Hammon beskriver reder ut begreppen på Darkstars FAQ-sida:
Question:
Are Dark Stars exactly like to original Hagstrom pickups?

Answer:
No. When I first approached this project I was obsessed with detail. I took carefull measurments as I reverse engineered the original Hagstrom pickups that I used as models. As time went on I became more familiar with the function and "logic" of it's construction.

One of the first things I noticed was that there were at least 3 different methods that Hagstrom used to mount connection terminals over the years. I found all of them "wanting" in some way. The terminal location seemed to be an after-thought to the design. One of the methods caused the plastic bobbin to melt when I tried to remove the old wire. Rick Turner encouraged me to make improvements where ever I could and suggested that I mold the bobbin from tougher and more heat resistant Lexan. I was then able to press mount terminal posts right on the bobbin itself.

Other improvements include using thinner and better insulated steel laminations in the bobbin core. I was able to put 8 laminations instead of 5 in the same space. This is to better reduce eddy currents and hysteresis loss which can limit high frequency. If you're really interested in this stuff check this out.
http://leeh.ee.tut.fi/transformer/tra232.htm
Dark Stars are a work in progress. I'm still experimenting with different coil wire gauges and DC resistance values but for now I think I've got a pretty good formula. Look for low impedance models in the future.
Jag har själv en Darkstar-bestyckad bas som jag gillar mycket, men jag kan inte beskriva hur den låter. Åtminstone inte med mer beskrivande ord än "bra".
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag såg filmen Dark Star förra veckan...

den var sådär...

om man nu ska vara väldigt positiv..
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Skriv svar