Min rick är modifierad!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Min rick är modifierad!

Inlägg av Billy »

Hejhej på er..

Jo, det var så att idag fick jag lust att kika igenom ricken ordentligt.

Då märkte jag att någon har varit och lött i elsystemet och tagit bort den häringa "C3 .0047" grejen. Vad jag förstått så är det en ganska vanlig grej att göra, för att få mer kräm ur stallpickupen, men jag är inte säker på att det är så jag vill ha det.

Bild

Jag har alltid undrat varför stallmicken har så väldigt hög output i jämfört med halspickupen, så jag har kompenserat det med volympotten för den pickupen.



Nu skulle jag vilja ha lite råd och tips här;

1. Ska jag återställa till orginal?
2. Vad heter det som jag ska köpa och var kan jag köpa det?

Hälsningar Billy
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det du letar efter är en kondensator med värdet .0047µf. De finns i välsorterade musikaffärer, elfirmor typ ELFA eller radio/TV-verkstäder.

Om du vill veta exakt vilken sort det satt i från början så finns det säcker nå't Rickforum som vet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Det bör vara en kondensator och värdet bör vara i uF (microFarad). Det här är en vanlig komponent för tonkontroll i instrument med passiv elektronik (finns naturligtvis på en massa andra ställen också) och är inget svår att få tag på. Kostar någon 10:a eller 2 i värsta fall. Om din bas är vintage så kanske du ska leta reda på den typen som ska vara där och då kanske det kostar lite mer.

Gillar du ljudet som det är så kan du ju låta det va men det verkar inte som du upplever balans mellan mickarna så ta och prova hur det låter med konding inkopplad! Det här är ingen allvarlig modifiering och jag tycker att man ska tillåta sig att prova så länge det går att återställa.

Har alltid gillat Rik men aldrig haft någon. Det kanske skulle stå en på min önskelista?

/Jocke
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Okej, så om jag har förstått det rätt så är det en kondensator på .0047 Mikrofarad som jag ska ha.

Låter olika märken på kondensatorer olika eller vad menar ni? Eller vad menar ni med sort?

jocke : Köp!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hör ingen skillnad på olika kondningar, det är vintagepolisen som rycker ut om du har fel sort i din Rick. :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Okej, då gör jag så att jag köper en konding av vilken sort som hells, bara det är .0047 mikrofarad.

Så länge det inte påverkar ljudet så är det väl ganska löjligt att leta årsmodeller och shit?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men du kan ju inte köpa en ny kondning, den måste ju vara av rätt märke och tillverkad samma år som din bas.. Annars går det ju inte :P Du kan ju kanske hitta en på ebay
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Med kondingen på så kommer Ricksoundet!
Vilket märke som helst gör jobbet ;) Skulle inte i första hand försöka få tag på "exakt rätt märke och årtal"s konding. Hittar man en sån av en slump så må det vara hänt, för känslan möjligtvis. Men absolut inte viktigt i mina ögon.
Vet ej hur det låter utan konding måste jag erkänna, men med så är basen rejält avrullad och nivån är lagom tillsammans med halsmick... Rick helt enkelt!
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Skaffa bara en standardkonding hos musikaffär eller elektronikverkstad i din närhet - gillar du vad du hör så kan du ju leta upp en orginalare sedan! Som sagt, det här är ju ingen oåterkallelig modifiering.

Om jag skulle skaffa mig en Rik så måste jag väl lära mig att lira med plektrum igen? :?

/Jocke
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den kondingen filtrerar bort basregistret från stallmicken. Den är en kvarleva från när stallmicken var av så kallad horseshoe-typ och halsmicken en "toaster". Balansen blev väl bättre antar jag. Den blev kvar när highgain-mickarna kom (ca '72 någon gång). Den försvann när 4001-basarna ersattes med 4003-basarna i början av 80-talet. Nyligen har Rickenbacker lyssnat på kunderna och slimmat halsen samt satt in kondingen + att ena kontrollen är av push/pull-typ så man kan välja om man vill ha 70-tals sound eller inte. Heder åt Rickenbacker.

Jag har istället moddat min '74:a så att ena tonkontrollen är mastertonkontroll för båda mickarna (tänk Jazzbas) och den andra är kopplad så att jag steglöst kan kortsluta/förbikoppla kondingen. Mycket användbart för att ratta in rätt fetma från stallmicken när man vill.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Den kondingen filtrerar bort basregistret från stallmicken. Den är en kvarleva från när stallmicken var av så kallad horseshoe-typ och halsmicken en "toaster". Balansen blev väl bättre antar jag. Den blev kvar när highgain-mickarna kom (ca '72 någon gång). Den försvann när 4001-basarna ersattes med 4003-basarna i början av 80-talet. Nyligen har Rickenbacker lyssnat på kunderna och slimmat halsen samt satt in kondingen + att ena kontrollen är av push/pull-typ så man kan välja om man vill ha 70-tals sound eller inte. Heder åt Rickenbacker.

Jag har istället moddat min '74:a så att ena tonkontrollen är mastertonkontroll för båda mickarna (tänk Jazzbas) och den andra är kopplad så att jag steglöst kan kortsluta/förbikoppla kondingen. Mycket användbart för att ratta in rätt fetma från stallmicken när man vill.
Åhå... fast jag gillar att i vissa fall bara runda av halsmicken med tonkontrollen. Fast det är säkert praktiskt med din koppling.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Billy skrev:Okej, så om jag har förstått det rätt så är det en kondensator på .0047 Mikrofarad som jag ska ha.

Låter olika märken på kondensatorer olika eller vad menar ni? Eller vad menar ni med sort?

jocke : Köp!
OBS! Du skall ha en konding på 4,7 Mikrofarad dvs 0,0047 Farad.
Skriv svar