Re: Mickproblem i Rickenbacker!

Prata om mickar och elektronik
EmperorB
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 22:25

Re: Mickproblem i Rickenbacker!

Inlägg av EmperorB »

Hej,

Min första post här på prata bas. Jag har en Rickenbackerbas från 70 talet. Jag provinspelade basen i helgen och upptäckte att det skorrar betänkligt i diskanten på höga toner, detta blev mer påtagligt när jag med EQ gröpte ur lo-mid frekvenser. Karaktären är som ett spräckt högtalarmembran ungefär, inte så kul eftersom toppregistret blir tämligen oanvändbart.

Frågan är om mickarna ska bytas ut eller om dom går att laga. Jag vet att luthman eller musikbörsen hade ersättningsmickarna, vart ska man laga en Rickbacker bas i Stockholm? eller var kan man köpa ersättningsmickar?

Tack på förhand för svaren! uppskattas då jag ska in i studio inom kort så det är brådis.

E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Mikar lägger inte bara av, enligt mitt sätt att se på saken. Vad skulle kunna paja på en mik? Det är en tokenkel konstruktion, några magneter och lite lindad tråd runt.

Det som oftast krånglar i elektronik är de rörliga delarna. Jag skulle misstänka att det är dålig kontakt i antingen utgångsjacket, omkopplarna eller potarna. Min 70-talsbas låter ibland som att högtalaren är sprucken i vissa lägen på omkopplaren och när det är fullmåne. Typ. Men inte fan är det mikarna som pajat på min bas. Knappast på din heller.

Förslag: Köp en flaska kontaktspray (typ CRC 5-56) och spraya på utgångsjacket, in i omkopplarna och in i potarnas öppningar. Du får skruva isär basen lite för att komma åt.

Tror att de har CRC 5-56 på större bensinmackar. Om inte det hjälper så får du lämna in den någonstans.

Har för mig att valet av kontaktspray diskuterades i en tidigare tråd för ett par veckor sen. Sök i forumet och se vad du hittar.

Men byt för fanken inte mikar. Det låter för mig som att lämna in bilen på däckservice när motorn har skurit.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Absolut inte 5-56! Finns speciell elektronikspray utan olja!
Båda mickarna? Eller bara stallet? Sitter den för högt i så fall?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
EmperorB
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 22:25

Inlägg av EmperorB »

inber skrev:Mikar lägger inte bara av, enligt mitt sätt att se på saken. Vad skulle kunna paja på en mik? Det är en tokenkel konstruktion, några magneter och lite lindad tråd runt.

Det som oftast krånglar i elektronik är de rörliga delarna. Jag skulle misstänka att det är dålig kontakt i antingen utgångsjacket, omkopplarna eller potarna. Min 70-talsbas låter ibland som att högtalaren är sprucken i vissa lägen på omkopplaren och när det är fullmåne. Typ. Men inte fan är det mikarna som pajat på min bas. Knappast på din heller.

Förslag: Köp en flaska kontaktspray (typ CRC 5-56) och spraya på utgångsjacket, in i omkopplarna och in i potarnas öppningar. Du får skruva isär basen lite för att komma åt.

Tror att de har CRC 5-56 på större bensinmackar. Om inte det hjälper så får du lämna in den någonstans.

Har för mig att valet av kontaktspray diskuterades i en tidigare tråd för ett par veckor sen. Sök i forumet och se vad du hittar.



Tack, fick lite svar på vad jag säga till meken.







Men byt för fanken inte mikar. Det låter för mig som att lämna in bilen på däckservice när motorn har skurit.
EmperorB
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 22:25

Inlägg av EmperorB »

anli skrev:Absolut inte 5-56! Finns speciell elektronikspray utan olja!
Båda mickarna? Eller bara stallet? Sitter den för högt i så fall?
Kanske båda för jag kör med både stall och halsmick
Skriv svar