Piezo

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Piezo

Inlägg av Svarte_Jack »

Har ju förstått att det är skitcoolt med Piezo. Men hur låter det? :oops: Varför har man det?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Piezo

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Har ju förstått att det är skitcoolt med Piezo. Men hur låter det? :oops: Varför har man det?
Min Piezo sitter under greppbrädan :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Piezo betyder tryck på grekiska (tror jag det var) och är alltså tryckkänsliga kristaller som sitter ingjutna i stallet. När strängarna vibrerar känner de av rörelsen och omvandlar den till en elektrisk ström som förstärks av en preamp.

Hela idén är att det ska låta akustiskt, inga magneter och lindningar som färgar ljudet. Många tycker att det låter mer likt det "riktiga" ackeljudet än en uppmikad acke. Funkar också kanon på bandlösa basar!

Precis som med vanliga mikar så får du vad du betalar för. Dåliga piezomikar låter inte så bra helt enkelt... Oftast ger de en onaturligt stark diskant och ett mycket otrevligt, vasst ljud när du drar fingrarna längs strängarna (gäller framförallt round wounds).

Jag har byggt en bas med piezomikar, eftersom ägaren var mycket specifik med det estetiska. Det var inte snyggt med magnetmikar helt enkelt! Till min förvåning så funkade det riktigt bra!
Senast redigerad av BBQV den tis 07 aug 2007, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är väl viktigt med pre amp också? Är ingen elektronikingenjör men har testat med/utan pre amp och med olika prea amps på kontran och får helt annat ljud. Mycket vasst och "fingerljud" utan...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sant. Impedansmatchning är viktigt med piezomikar. Tjirpljudet dämpas markant om man använder preamp.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag köpte en elkontra för ett par år sen. Den hade en mensur på 103 cm, men jag ville ha 106.
Sagt och gjort jag tänkte flytta stallet men det blev för lågt, så genast köpte jag ett nytt. Problemet som uppstod då var att piezomicken var fastlimmad i det gamla stallet.
Det finns runda Piezoelement att köpa så det gjorde jag och löddet fast en kabel, klämde in i vingen på stallet mellan ett par bitar suddgummi. Det lät för jävligt.
Sen provade jag lite olika saker för att få till det ganska hyffsade ljudet som var med det gamla stallet och dess mick. Jag tog isär den gamla micken och såg då att den var limmad på en pappskiva som var dubbel i kanterna, jag gjorde en likadan men det lät fortfarande väldigt vasst.
Jag testade att dämpa de höga frekvenserna med kondingar men det lät inte bra.
Det som till slut fick det att bli bra var att ta häftmassa och sätt fast mikrofonen med den. Då lät det som det skulle.
Vad jag aldrig provade var att sätta mikrofonen under stallet. Jag kom aldrig på hur jag skulle löda fast anslutningarna utan att det skulle bli bulligt. Man skulle kunna limma men jag hade inget elektriskt ledande lim så jag sket i det.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

En annan, i mitt tycke, mycket mer spännande grej är Lightwave tekniken.
Mr. Basstudio har en Edin-bas som jag väldigt gärna skulle vilja lägga vantarna på. Tyvärr har jag inte gryn till det. :(

Läs mer om Lightwave:
http://www.lightwave-systems.com/

Finns ljudklipp där oxå. (Tim Landers m fl)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Men SATAN I GATAN va bra det lät då???
Jag hade svurit på att det var en elkontra eller till ock med en riktig..

Vart får man tag i Lightwave??? finns det i multistring konfig?

EDIT: Hjärtat tog ett skutt:
Bild

Hade jag vart en grafit-människa hade jag simmat över atlanten vid det här laget..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar