Ny mick till telebas!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Ny mick till telebas!

Inlägg av idoru »

Jag vill ha ett fetare sound i min telebas, men så vitt jag vet är det bara Seymour Duncan som erbjuder ersättningsmickar till Fenders single coil-basar. Exakt hur stor skillnad är det på originalmicken och en Seymour Duncan Quarter-Pound?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

QP-mikarna har större magneter och mera tråd i spolen, vilket innebär högre output och mindre diskant. Det låter fetare helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet av telemiken men både J- och (framförallt) P-mikarna i QP-serien är grymt bra. Du hör garanterat skillnad!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Annars är det väl samma mått som på en Strata-mick? Då finns det ju en del mickar med bladmagnet, enkla eller dubbla. Därmed även möjlighet till Humbucker-funktion.
/Sixten
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

BarbequeVillage skrev:QP-mikarna har större magneter och mera tråd i spolen, vilket innebär högre output och mindre diskant. Det låter fetare helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet av telemiken men både J- och (framförallt) P-mikarna i QP-serien är grymt bra. Du hör garanterat skillnad!
Alrajt! Tänkte höra om det var någon som visste ifall QP-micken lät mer som en traditionell P-bas eller en jazzbas eftersom placeringen och spolarna är mer lika halsmicken på en jazzare. Finns ju även en SD Hot som enligt beskrivningen ska låta som en fetare version av originalmicken, vilket fick mig att undra hur QP-micken låter i så fall.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Visst brukar SD beskriva soundet i sina mickar med siffror? Typ 5/7/5 som motsvarar bas/mellan/diskant? Dessutom skriver de väl om det är hög eller låg output på hemsidan? Hög output och mycket bas/diskant med dämpat mellan brukar väl uppfattas av många som "fett"...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

Mycket möjligt, är inte tillräckligt insatt i basmickar för att kunna uttala mig.

Jag har mailat både Seymour Duncan och Delano och frågat om de vill custombygga en mick åt mig, men de har inte svarat än. Kan man få dem precis som man vill ha dem? Vore ju klockrent med chrome cover à la telecaster-halsmick på min telebas! :)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

idoru skrev:Mycket möjligt, är inte tillräckligt insatt i basmickar för att kunna uttala mig.

Jag har mailat både Seymour Duncan och Delano och frågat om de vill custombygga en mick åt mig, men de har inte svarat än. Kan man få dem precis som man vill ha dem? Vore ju klockrent med chrome cover à la telecaster-halsmick på min telebas! :)
Om du vill ha custom så kolla med Johan Lundgren istället. Väldigt renommerad pickupkonstruktör här i Sverige som troligen kan göra det hela både billigare och snabbare än nämnda firmor du haft kontakt med. Kolla med honom. En trevlig prick som lindar bra mickar och kan omsätta det man beskriver till tekniska termer och linda det du söker. http://www.lundgren.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker att många micktillverkare erbjuder mickar till 50-tals P-bas. Dessa är välrenommerade och säljs tex hos GMF:http://www.riograndepickups.com/scart/S ... R+P%2DBASS
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

Mjo, har hittat en del sedan jag startade den här tråden. Grejen är att jag väldigt gärna vill ha en brumfri mick eftersom jag hatar brum, och det har jag än så länge inte hittat.

Fick svar från Seymour Duncan i eftermiddags. De ville ha flera hundra dollar för att customdesigna en kromad mickkåpa åt mig, så jag skiter nog i kåpan. :P
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Ta fram fräsen och proppa dit en Pmick 8)
Bild
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

Ain't gonna happen dude! ;)
Skriv svar