Kontrabasmick

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Kontrabasmick

Inlägg av basnalle »

Har ni tips på bra kontaktmick till kontra som inte rundar? Har nu en Underwood som sägs vara bra men jag har problem med rundgång (live). Kan man isolera micken på ngt vis utan att ljudet försämras? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

För länge sedan, när jag hade en kontra, använde jag en Barcus-Berry på stallet. Jag minns inte att rundade. Var sitter din mick?

Lev väl
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

[quote="Lovart"] Var sitter din mick?

Det är två kontaktmickar som sitter fastklämda i "stallflänsarna" (vet inte vad det heter).
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Kontrabasmick

Inlägg av Svensson »

basnalle skrev:Har ni tips på bra kontaktmick till kontra som inte rundar? Har nu en Underwood som sägs vara bra men jag har problem med rundgång (live). Kan man isolera micken på ngt vis utan att ljudet försämras? Tacksam för svar.
Hej,
det finns tydligen alla möjliga metoder att bekämpa rundgång, tejpning av F hål m.m. Jag har själv en shadow stallmick vilken är en kopia av Underwood och det funkar i alla fall hyfsat. Brukar "klämma" basen mellan knäna ibland, hjälper något :). Bästa sättet att slippa rundgång är nog att gå på en magnet pickup, har själv kört med en DiMarzio Pickup tidigare, den ger dock lite för mycket elbasljud enligt min mening! Annars finns det bla Schaller och String charger mag. pickuper för kontra, har dock inte testat dessa själv. Det finns ett forum liknande detta rockabillybass.com där du kan ägna några timmar åt att läsa om detta och mycket annat!

PS. Jag har haft en Barcus Berry tidigare och upplevde nog samma rundningsproblem som med Shadow...

//Svensson
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Testa K&K Bass Max! Det är en "stallvinge"-pickup liknande Sahdow/Underwood men med bara ett element. Mycket fylligare ljud än UW och klart mindre rundgångskänslig. Äter även Fishman BP100 till frukost...

Den bästa jag testat är nog B-bands system, men det kostar ju en hel del. Bass Maxen kostar under 100$...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack för tipset Mikke!
Har faktiskt funderingar på att testa K&K Bass max. Kul me en ny kille på forumet som kan lämna bra tips.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag köpte för snart 10 år sedan en mik som hette "Igor Zubkov mirofon system". En Rysk historia som provsåldes på Estrad för runt tusen spänn. Låter kanon! 2 mojutter som kläms fast på varsin sida av stallet.

Jag gaffar igen F-hålen om volymen ska upp, men det tror jag inte har med mik-systemet att göra, utan är väl mer en fysisk grej, va?

Om volymen går upp börjar ju saker vibrera, t.ex. baksida, lock och därmed ljudpinnen på kontran, och då går det ju runt! Har märkt att om man inte har basen "platt" mot stärken utan ställer sargen mot stärkarhållet till, så blir det lite bättre...

Sen är ju kompressorer etc. grymt rundgångsfrämjande i det här fallet!

Just my 2 cents...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ett annat bra rundgångstips är ju att testa fasvända signalen i ex en preamp... Finns ett flertal med "phase-switch", är själv sugen på en ny preamp; en Fishman Platinum EQ, verkar vara en ruggigt behändig pryl:

http://www.gollihur.com/kkbass/preamp-fishman.html
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

[Jo,
det är nog vibrationerna som gör rundningen. Läste nånstans att man kan testa med dubbla ljudpinnar men tycker inte att det känns som nån bra lösning, det är ju som sagt hela poängen att det ska vibrera för att skapa ljud... Ser att du bor i Bergsjö dereborn, jag var där för ett par veckor sedan. Spelar du i nåt band där?

//
dereborn

Inlägg av dereborn »

Njae, svensson, här är det inte så livat musikliv. Spelar inte med något "Bergsjöband". Jag bor här, och spelar med band o folk både härifrån o från resten av sverige. Det mest "lokala" jag spelar med är med en fantastisk gitarrist o sångare från Delsbo (4 mil bort) som heter Erik Brodén. Senast spelade vi Stevie Ray vaughan-låtar förra helgen i Sthlm, Sandviken - och Delsbo.

VAD i hela världen gjorde DU i Bergsjö?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Njae, svensson, här är det inte så livat musikliv. Spelar inte med något "Bergsjöband". Jag bor här, och spelar med band o folk både härifrån o från resten av sverige. Det mest "lokala" jag spelar med är med en fantastisk gitarrist o sångare från Delsbo (4 mil bort) som heter Erik Brodén. Senast spelade vi Stevie Ray vaughan-låtar förra helgen i Sthlm, Sandviken - och Delsbo.

VAD i hela världen gjorde DU i Bergsjö?
..bevittnade syrrans bröllop, har halva släkten i dom krokarna... :)

//
dereborn

Inlägg av dereborn »

Världen är liten...! Jag är uppvuxen här, varit borta i 25 år, och nu tillbaka. Hör gärna av dej om du är i faggorna! Kaffet är nästan alltid på G. Jag finns i telefonkatalogen / eniro.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Barcus Berry preamp

Inlägg av Svensson »

Tänkte bara nämna att jag kör med en Barcus Berry pre amp i kombination med Shadow micken nu och rundningsproblemen har minskat drastiskt, har dock inte testat på nåt gig ännu men fläskat på rätt ordentligt i replokalen. För mig var det en liten aha upplevelse att olika pre amps rundar olika mycket, man söker ju ofta rundningsproblemet i basen, micken och förstärkare/högtalare.

//
Skriv svar