P-bas mickar?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

P-bas mickar?

Inlägg av mikkejohansson »

Bara för "the hell of it" så kastar jag väl ut en liten krok om P-baspickuper; vilka har ni testat, vilka har ni diggat, vilka har ni dissat?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Seymour Duncan gör jäkligt bra P-basmikar, men favoriten är Lundgren Hot P-bass. Fett och gott med världens tryck i mellanregistret!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag kan göra samma erbjudande som jag gjorde med jazzbas-mickarna. Ett lån av ett Delano-set för utvärdering till den som gör en seriös recension av den.
Och bara för att Califen direkt bestämde sig för att behålla de han provade så behöver inte andra göra det. :oops: Fast det är OK.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hade jag bott snäppet närmare GBG hade jag slagit till och testat dem i min 57 reissue...får avvakta recensionerna. Groovyjr/Jokke kanske sugen?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fast än så länge delar man väl ut post såpass långt upp som till Skellefteå? :roll:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm....jo. I och för sig. :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Damn, nu vart jag ju sugen att starta lödkolven (fast nån annan får löda, jag är apkass på det :) ) och jämföra originalmiken i 57an (Fender Japan) med en 80-tals Squier Japan jag har, en Reverend 8.7k jag också har här och DeLano.....hmmm.....kanske kan skaka fram en QP också.

Det vore ett kul test....ska lägga lite tanke i frågan :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Min gamle vän Micke Hujanen som sitter i källaren på Estrad (4sound) i sthlm, förde mej samman med hans kompis Börje i Umeå.

Börje gjorde den mik som sedan dess sitter på min -64. Lite fetare o lite mer output än originalmiken, men utan hitech-mikarnas kyla och fyrkantighet. Grym!

Kommer inte ihåg vad Börje heter i efternamn, men kan ta reda på det.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...taskigt att bli sittande i en källare sådär,måste vara fuktigt :)

Umeå är ju mina hemtrakter - vore toppen att få veta mer om Börje!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kollar m Hujanen. Påminn mej om det dröjer, jag har teflonhjärna...(ingenting fastnar)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Will do.

Har förresten en gammal elev som gjort praktik på 4sound/Estrad ett atg tror jag - en tuffing som heter Deborah...sprungit på?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Läääänge sen jag var där nu. Flyttade från sthlm för 5 år sen. Handlar allt jag behöver direkt från generalagenten numera...
dereborn

Inlägg av dereborn »

mikkej!

Börje i Umeå Heter Westberg (enkelt V?) i efternamn. Jobbar en del som ljudtekniker tror jag. Skön kille! Om du får tag i honom så hälsa från mej!

...förresten, känner du Erik Wäcklén? Rätt duktig gitarrist vill jag minnas...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Får använda mina Ume-kontakter då :)

Erik W känner jag mest till ansikte och namn, har väl hälsat på varann nån gång sådär. Vi har en hel del gemensamma bekanta dock. Han är ju lite äldre än mig :)

Duktig gitarrist och musiker som du säger, och vad jag uppfattat en riktigt hyvens kille!
dereborn

Inlägg av dereborn »

- precis som du o jag...!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

för att återgå till p-bas frågan (dereborn och mikkejohansson får gärna fortsätta snacka, men jag avbryter det för en sekund :wink: )

I min sketna gamla Yamahabas (RBX260L) så har jag slängt in en Seymour Duncan Quarter Pounder-mick, och har dessutom kopplat bort tonkontrollen. Även fast micken äter allt och alla i volym och ljud så skulle jag ändå vilja höra den i en bättre typ fender-bas genom en sjysst ampeg (om ni lyssnar på Blink 182 så spelar basisten på precis den kombinationen, ganska sjysst ljud)...

Ett tips gällande Quarter Poundern: Koppla inte bort tonkontrollen :D Jag saknar min lite, för ibland kan det bli lite väl mycket av det goda, och då vill man rulla av tonen bara ett snäpp för att få ett mysigare fingerljud...
Det kommer nog med nästa bas :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry, got a little carried away där...
Skriv svar