Wilson på kontran?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Wilson på kontran?

Inlägg av Jonke »

Har funderat på en Wilson-pickup till kontran. Finns det någon som har erfarenhet av den? Hur låter det? Modellen börjar ju bli några år och den kostar lite mer än andra. Hur låter den exvis om man jämför med Revolution II?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har spelat nån enstaka gång på en bas med Wilson, och visst är det bra skit. Som du säger rätt mycket dyrare än ex K&K, B-band och andra...och frågan är om det är SÅ mycket bättre....?

Har aldrig A/B:at direkt mellan, och är faktiskt rätt nöjd med min K&K Bass Max som kostar typ en femtedel av vad Wilson kostar. Revolution har jag inte hört nån i Sverige som testat, men den är ju poppis på Talkbass.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Jag kör Wilson på min kontra. Köpte en begagnad, då det redan fanns hål i stallet för en när jag köpte basen.

Den är betydligt trevligare än de två andra mickar jag testat. En Shadow, som jag inte gillade riktigt och en Trekantig kontaktmikrofon typ: http://www.jamshop.se/html/ehrlundacoustic.htm som jag tyckte rundade för lätt, men körde den tyvärr utan förförstärkare. Min baslärare var helt lyrisk till trekanten, men jag föredrar Wilsonen.
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jonke »

Nej, jag har också en Shadow som jag inte tycker om, dessutom gick den sönder så jag fick en ny på garanti.

Jag tycker wilson-lösningen med fastborrade element är bra. Då sitter ju micken där den sitter + att det går att trimma volymen per sträng. När man väl fått den monterad så är det liksom klart.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har varit inne på ett justerbart stall till basen och då skaffa en Fishman Full Circle pickup. Antingen helt självt eller kanske i kombination med bass maxen.

FC är ju också en mik som "sitter där den sitter" och går justera för balans litegrann.

Annars fanns det ju det K&K system (big double twin) med element som man limmar på stallet med medföljande klister-"lappar" på Vendolin häromsistens. Kanske nåt att testa?

EDIT: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5051953


Shadowen tycker jag verkar väldigt instabil, då är Bass Maxen ett roligare alternativ till pickuper att färsta i stallvingarna. Har varit lite sugen på det "mindre" B-band systemet med, men det är väl borttaget ur sortimentet nu tror jag...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jonke »

Musikbörsen säljer B-band d-1 fortfarande. nedsatt en 1000-lapp om jag minns rätt.

Fishman Full Circle är helt klart ett alternativ. Justerskruvarna ska ju dit förr eller senare i alla fall... Hur låter den? Jag har en BP-100 nu som jag är riktigt trött på. Låter inte roligt på nåt sätt. Känner mig lite "fishmanbränd" därför.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev: Shadowen tycker jag verkar väldigt instabil
Jag har en Shadow 950 (Dubbel stallmik). Jag är hyfsat nöjd med ljudet men den är otroligt svag på D och G strängen! Jag har testat att ha ena eller bägge elementen, har nu ett men inget hjälper!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jonke38 skrev:Nej, jag har också en Shadow som jag inte tycker om
Vad är det du inte gillar med Shadow? Vilken modell är det?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jonke38 skrev:Musikbörsen säljer B-band d-1 fortfarande. nedsatt en 1000-lapp om jag minns rätt.

Fishman Full Circle är helt klart ett alternativ. Justerskruvarna ska ju dit förr eller senare i alla fall... Hur låter den? Jag har en BP-100 nu som jag är riktigt trött på. Låter inte roligt på nåt sätt. Känner mig lite "fishmanbränd" därför.
Har som jag kanske nämnde spelat en del på en kompis bas med det "stora" B-band systemet, kom på att han sagt att han ofta får justera balansen mellan elementen (kropp o stall) i olika lokaer....kanske inte är ideal med det lilla då där det är "set and forget" i och för sig...kom på det nu.


Har inte hört FC själv, men på Talkbass är det ju mycket populärt - och de hatar ju BP-100 "over there" :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev: Shadowen tycker jag verkar väldigt instabil
Jag har en Shadow 950 (Dubbel stallmik). Jag är hyfsat nöjd med ljudet men den är otroligt svag på D och G strängen! Jag har testat att ha ena eller bägge elementen, har nu ett men inget hjälper!
Du borde testa Bass Max...har inte upplevt några direkta balansproblem med min.....finns en sån i annonsen jag postat ovan.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:
Svensson skrev:
mikkejohansson skrev: Shadowen tycker jag verkar väldigt instabil
Jag har en Shadow 950 (Dubbel stallmik). Jag är hyfsat nöjd med ljudet men den är otroligt svag på D och G strängen! Jag har testat att ha ena eller bägge elementen, har nu ett men inget hjälper!
Du borde testa Bass Max...har inte upplevt några direkta balansproblem med min.....finns en sån i annonsen jag postat ovan.
Jag har varit sugen på K&K Rockabillymicken med klickpiezo...

Hur klarar den rundgång? Har du testat krana på ordentligt?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jonke »

Vad är det du inte gillar med Shadow? Vilken modell är det?
Det är en SH 965 NFX-B. Det var iofs inget fel på ljudet. Öppet och rent upplevde jag det som, men själva konstruktionen med mjuka plastelement verkar vara bräcklig, samtidigt som pottarna på preampen var svårskruvade. Dessutom väldigt svårt att klämma elemenen på plats under stallfötterna då de var klädda med en "hal" plastfilm. Känns inget roligt att spela när stallet står på plast med låg friktion. Den är förresten till salu i en annan tråd. Man är nog en rätt dålig försäljare :D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jonke38 skrev:
Vad är det du inte gillar med Shadow? Vilken modell är det?
Man är nog en rätt dålig försäljare :D
Ha ha! Ja efter det utlägget så är jag benägen att hålla med :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svensson skrev:
Jonke38 skrev:
Vad är det du inte gillar med Shadow? Vilken modell är det?
Man är nog en rätt dålig försäljare :D
Ha ha! Ja efter det utlägget så är jag benägen att hålla med :wink:
Ärliga försäljare vinner i längden!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

200071 skrev:
Svensson skrev:
Jonke38 skrev:
Vad är det du inte gillar med Shadow? Vilken modell är det?
Man är nog en rätt dålig försäljare :D
Ha ha! Ja efter det utlägget så är jag benägen att hålla med :wink:
Ärliga försäljare vinner i längden!
Hmm trampade jag på en öm försäljartå månne? :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:D Kanske inte så, men jag kom å andra sidan på att jag strävar efter att vara en ärlig försäljare, men jag har inte "lyckats" ännu. Så det vete katten hur det är egentligen....
Kanske mer lönsamt att byta stil :roll:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

200071 skrev::D Kanske inte så, men jag kom å andra sidan på att jag strävar efter att vara en ärlig försäljare, men jag har inte "lyckats" ännu. Så det vete katten hur det är egentligen....
Kanske mer lönsamt att byta stil :roll:
Berätta inte om du byter stil bara, då funkar det inte :wink:
Skämt å sido, du har ju självklart rätt i det du skriver!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svensson skrev:
Jag har varit sugen på K&K Rockabillymicken med klickpiezo...

Hur klarar den rundgång? Har du testat krana på ordentligt?
Skulle inte påstå att Bass Maxen är känslig för rundgång, har spelat rätt starkt med den. Men å andra sidan är det ju ett akustiskt instrument och...ja...du vet.
Fender - Pedaler - GK - TKS
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev:
Svensson skrev:
mikkejohansson skrev: Shadowen tycker jag verkar väldigt instabil
Jag har en Shadow 950 (Dubbel stallmik). Jag är hyfsat nöjd med ljudet men den är otroligt svag på D och G strängen! Jag har testat att ha ena eller bägge elementen, har nu ett men inget hjälper!
Du borde testa Bass Max...har inte upplevt några direkta balansproblem med min.....finns en sån i annonsen jag postat ovan.
Jag har varit sugen på K&K Rockabillymicken med klickpiezo...

Hur klarar den rundgång? Har du testat krana på ordentligt?
Hej på er,

Jag har K&K Bassmax "Rockabilly setup", stallmick/klickmick och tycker att den är kanonbra med att man kan "blenda" mellan stall och klickmicken. Stallmicken har jämn volym mellan alla strängar och den sitter bara under en vinge. Däremot så har klickmicken lättare för att runda när man drar upp den för hårt, men den tar upp klickljudet så bra så man behöver inte dra på så mycket volym på den.

Har även en Shadow 950 med bägge vingmickarna och har inte haft problem med olika volym i strängarna.

Spaceboy
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ok, jag inser att jag går rejält OT nu men fler nördiga funderingar. Är du nöjd med klickljudet? Jag har själv en K&K hot spot under greppbrädan, den är väl okej men jag tycker att det tenderar att bli lite för "klickigt", för vasst...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Svensson skrev:Ok, jag inser att jag går rejält OT nu men fler nördiga funderingar. Är du nöjd med klickljudet? Jag har själv en K&K hot spot under greppbrädan, den är väl okej men jag tycker att det tenderar att bli lite för "klickigt", för vasst...
tror nog att K&K hotspot låter ganska lik den piezo som sitter på K&K rockabilly varrianten som jag har. Dom ser ganska lika ut och som du beskriver din så är den jag har oxå ganska så vass/bright.

En kul grej att prova med preampen är att man kan(som du säkert redan vet) även köra mono. Jag körde stallmicken i en stor Marshallstack och klickmicken i en Hartke 12 combo, fick mindre rundgång på högre volymer och man kunde skruva lite mer olika ljud i varje mick.......skitfränt:)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

spaceboy skrev:
Svensson skrev:Ok, jag inser att jag går rejält OT nu men fler nördiga funderingar. Är du nöjd med klickljudet? Jag har själv en K&K hot spot under greppbrädan, den är väl okej men jag tycker att det tenderar att bli lite för "klickigt", för vasst...
tror nog att K&K hotspot låter ganska lik den piezo som sitter på K&K rockabilly varrianten som jag har. Dom ser ganska lika ut och som du beskriver din så är den jag har oxå ganska så vass/bright.

En kul grej att prova med preampen är att man kan(som du säkert redan vet) även köra mono. Jag körde stallmicken i en stor Marshallstack och klickmicken i en Hartke 12 combo, fick mindre rundgång på högre volymer och man kunde skruva lite mer olika ljud i varje mick.......skitfränt:)
hmm måste experimentera mer :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

spaceboy skrev:
En kul grej att prova med preampen är att man kan(som du säkert redan vet) även köra mono. Jag körde stallmicken i en stor Marshallstack och klickmicken i en Hartke 12 combo, fick mindre rundgång på högre volymer och man kunde skruva lite mer olika ljud i varje mick.......skitfränt:)
Jag skulle spontant ha gjort tvärtom, stallmiken med mer ton i basriggen o klickmiken i gitarrstärken, men hej - kul att bli överraskad!
Fender - Pedaler - GK - TKS
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

mikkejohansson skrev:
spaceboy skrev:
En kul grej att prova med preampen är att man kan(som du säkert redan vet) även köra mono. Jag körde stallmicken i en stor Marshallstack och klickmicken i en Hartke 12 combo, fick mindre rundgång på högre volymer och man kunde skruva lite mer olika ljud i varje mick.......skitfränt:)
Jag skulle spontant ha gjort tvärtom, stallmiken med mer ton i basriggen o klickmiken i gitarrstärken, men hej - kul att bli överraskad!
Tjena Mikke,
Marshall stärkaren är en basförstärkare...........men kanske coolt att göra tvärtemot alla regler, kul att testa alla varrianter.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ah, okej. Tänker automatiskt gitarr när jag hör Marshall-"stack" :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar