Magnetmik till kontra

Prata om mickar och elektronik
Gäst

Magnetmik till kontra

Inlägg av Gäst »

Vad finns egentligen och går dom överhuvudtaget att få tag på i Sverige?
Själv börjar jag fundera på att montera fast en p-mik i änden av greppbrädan men det kanske är meningslöst.

Erfarenheter och recensioner emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Magnetmik till kontra

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:Vad finns egentligen och går dom överhuvudtaget att få tag på i Sverige?
Själv börjar jag fundera på att montera fast en p-mik i änden av greppbrädan men det kanske är meningslöst.

Erfarenheter och recensioner emottages tacksamt!
Jag har haft en DiMarzio P-bas pickup, funkar finfint! Sedan är det ju en smaksak vad man vill ha för ljud. Just nu har jag en Schaller pickup som jag mixar ljudet med min stallmonterade Shadow 950. Schallern är en klassisk singel coil mick för kontra, finns på Thomman för en knapp tusing! Ska du spela slapbas måste du fixa ett bättre fäste för Schallern. Hur jag löste det illustreras i "Modda bas tråden"!

Jag har skrivit det tidigare men tipsar igen, kolla http://www.rockabillybass.com om du orkar klicka runt så finns det mängder av bilder, beskrivningar och olika åsikter om diverse mickar och pickuper...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har monterat en aktiv EMG P mik i slutet på greppbrädan. Nu har jag inte så stor erfarenhet av kontraljud men jag tycker att det låter bra. Det var Lee Rocker som sa på sin slapbasdvd att han använde den på scen av återkopplingsskäl
För många basar är inte nog
Skriv svar