Var är diskanten??

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Larsson
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 12:10
Ort: Norrköping

Var är diskanten??

Inlägg av Larsson »

Kom över en washburnbas xb120 (är inte något favvomärke egentligen) till ett vansinnigt lågt pris. Tänkte att va fan, den är ju så billig. Fick hem den, kopplade in den och konstaterade två saker.

Halsen är av lite bredare modell än vad man är van vid som fenderaktivist. Men... det viktigaste. Vart i helsike är diskanten?? Mickarna är aktiva och är washburns egna mickar iofs men ändå!? Är mickarna så dåliga eller kan de vara trasiga?? Funderar på att ev byta men vet inte till vad isof. Funderingar tack!! :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Vad har du för höjd på mickarna? Aktiva mickar kan man justera riktigt nära strängarna, vilket ger klarare ljud.
Blanda inte ihop aktiva mickar med aktiv elektronik bara. Vanliga magnet/spol-mickar kan ju ha aktiv förförstärkare i basen, men bör inte justeras så högt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

På billiga basar är det ofta elektroniken som hindrar mikarna från att låta bra. Prova att koppla förbi preampen för att höra om mikarna är OK. Funkar bara om det är passiva mikar med aktiv elektronik.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Larsson
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 12:10
Ort: Norrköping

Inlägg av Larsson »

Det är elektroniken som är aktiv. Har någon tips på bra mickar om man söker ljud som påminner om Tool. Har för mig att Justin Chancellor spelar på Wal. Vad är det för mickar på dem??
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Wal bygger sina egna mikar. Jag har för mig att de har separata spolar för varje sträng och en ganska avancerad elektronik.

Och ja, han spelar på Wal.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar