Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av busse »

Har problem med knäppningar och knastrande om man spelar med en hand på öppna strängar och om man drar vänsterhanden efter strängarna. Har bytt pickup till en brumfri och bytte då till nya Elixir nanoweb strängar och har fått dessa problem, nu funderar jag på om en kombination av en "brightare" pickup och coatingen på strängarna skulle kunna ge denna effekt. Har prövat att mäta med mulitmetern mellan strängarna och stallet som är jordat och det verkar inte alltid som att det skulle bli kontakt. Skulle coatingen kunna verka isolernade på vissa ställer och då ge upphov till knäppnngar om man lite då och då kommer i kontakt med jorden via stallet? Om jag håller ena hande på kontrollplattaen eller stallet som är jordade så uppkommer inte detta fenomen med knäppningar och sprak då jag drar andra handen längs med strängarna men om jag släpper handen på kontrollplattan eller stallet kommer knäppningarna tillbaka.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har använt Elixir ganska flitigt av och till och gillar dem verkligen (därför jag sålt dem periodvis) men jag har också märkt fenomenet.
Det är lite långsökt men visst skulle det kunna vara så att coatingen isolerar strängen på ett negativt sätt. Eller också kanske Gore-Texen blir statisk :wink:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Finns det nåt sätt att komma runt detta problem? Eller i alla fall minska knäppningarna?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Japp visst kan dom de.

Första gången ja slängde på Elixir strängar på min Fender Jazzbass -78 (antigua) så fick ja brum o brus som fan, inte fan försvann de för att ja höll på strängarna. NIX den goa coatingen gjorde att ja inte jordade basen..
Öppnade basen och löddade dit en jord kabel sen va problemet borta.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om min extremt dåligt underbyggda teori skulle hålla kunde man ju få bort lite av coatingen just där strängen ligger an mot stallen. Men risken är ju stor att den lossnar för långt då.

Annars vet jag inte. Men det finns mer vetenskapligt lagda hjärnor här på forumet...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

marcbass skrev:Öppnade basen och löddade dit en jord kabel sen va problemet borta.
Eh? var hur? Just för detta strängproblem? Eller glömmer jag att tänka nu igen? :oops:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Japp visst kan dom de.

Första gången ja slängde på Elixir strängar på min Fender Jazzbass -78 (antigua) så fick ja brum o brus som fan, inte fan försvann de för att ja höll på strängarna. NIX den goa coatingen gjorde att ja inte jordade basen..
Öppnade basen och löddade dit en jord kabel sen va problemet borta.
Var på basen lödde du fast jordkabeln? Kroppen borde ju få jord genom kontrollplattan och telejackets "kopp". Men detta med elektronik kan ju ställa till spratt.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Fan de va så jävla länge sen men ja har för mig att ja gjorde en sån där vanlig kabel till stallet grej.
min Jazz saknade de
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

marcbass skrev:Fan de va så jävla länge sen men ja har för mig att ja gjorde en sån där vanlig kabel till stallet grej.
min Jazz saknade de
OK. Men om problemet är det vi filosoferar över när det gäller Elixir så räcker inte det....
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

OK. Men om problemet är det vi filosoferar över när det gäller Elixir så räcker inte det....
Nä den kabeln finns ju redan på min bas och är dessutom bytt till en grövre om det nu skulle ha haft nån betydelse, vilket det inte hade.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Du får dra en jordkabel till änden på varje sträng :oops:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Du får dra en jordkabel till änden på varje sträng
Tror inte att det hjälper, är det inte avsaknade av kontakt mellan mänskilga kroppen och strängarna eller annan jord på basen som gör brummet? Har jord i strängarna, men inte i dess yta. Stämmskruvarna är jordade då man mäter mellan stallet och skruvarna men om man mäter mellan strängens yta och stallet är det avbrott, då finns ingen kontakt. Säkert är coatingen avskavd mot sadlarna och framme vid stämmisarna där dom är "vikta" vid stämmskruvarna vilket ger kontakten mellan. Fast coatingen runt strängen ger nog isolering från fingrarna och detta gör att brummet inte försvinner.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

OK. Det är kanske så att coatingen blir lite isolerande, men inte mer än att det slår genom/över (?) lite vilket innebär att det knastrar??. I så fall är det ju bara att leva med det...
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

OK. Det är kanske så att coatingen blir lite isolerande, men inte mer än att det slår genom/över (?) lite vilket innebär att det knastrar??. I så fall är det ju bara att leva med det...
Basen blir ju tyst då jag tar med handen på stallet eller kontrollplattan som är jordade och då måste ju avsaknaden av den kontakten vara upphovet till brumet och knastret. Då man spelar rör man ju bara strängarna som inte leder kontakten från fingarana via stallet till jord då dom är isolerade av coatingen, säkert så får man ändå kontakt genom coatingen in till metallen i strängen lite då och då, då knäpper för att sen tappa kontakten osv. Det är min teori nån som fler teorier för att slippa brummet och knäpparna?
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Änden på strängen borde ju inte har nån coating och den sitter ju i stallet om man inte har string-thru-body.

Ps. Jag behöver bara jorda strängarna med handen om jag inte använder jordat uttag till förstärkaren, för att undvika brus. Så testa det istället.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag upplevde samma sak när jag satte ihop min röda P-bas. Den fick Elixirsträngar och de är tydligen isolerade. När jag håller handen på strängen händer inget men när jag tar i stallet funkar det. Det roliga är att stämskruvarna är jordade! Troligen p.g.a. att kärnan ligger an mot både stall och stämskruv och den är inte coatad.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag upplevde samma sak när jag satte ihop min röda P-bas. Den fick Elixirsträngar och de är tydligen isolerade. När jag håller handen på strängen händer inget men när jag tar i stallet funkar det. Det roliga är att stämskruvarna är jordade! Troligen p.g.a. att kärnan ligger an mot både stall och stämskruv och den är inte coatad.
Då är vi alltså två som har upplevt samma sak, till och med fenomenet att stämmisarna är jordade. Vad tror ni kan detta vara ett övergående problem, jag menar att kanske slits coatingen på "topparna" av strängens lindning då man spelar och man får "kontakt" medans den blir kvar i "mellanrummet" på lindningen och förhindra skit att komma in där. Nån som vet hur coatingen slits då man spelar?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av maxoges »

Jag fick med ett nytt set elixirsträngar vid ett köp på Blocket. Jag funderar att slänga på dem på en bas med en bartolini mm humbucker inför ett gig. Riskerar jag basen börjar uppföra sig konstigt på giget? Aldrig använt elixir.
edit: det får bara eller brista! Hut dåligt kan de låta! Strängarna sitter modulusen nu!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av saft »

maxoges skrev: lör 10 jun 2023, 09:00 Jag fick med ett nytt set elixirsträngar vid ett köp på Blocket. Jag funderar att slänga på dem på en bas med en bartolini mm humbucker inför ett gig. Riskerar jag basen börjar uppföra sig konstigt på giget? Aldrig använt elixir.
edit: det får bara eller brista! Hut dåligt kan de låta! Strängarna sitter modulusen nu!
Tyvärr finns ingen av alla som viste och diskuterat i denna uråldriga tråden med oss längre idag. Det är kunskaper som försvann med tidigare generationer.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av BBQV »

App app app!
Dra inga förhastade slutsatser nu nykomlingar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25745
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av fieldflower »

Har Elixir på min Rick, och den funkar finfint.
Inga surr- eller jordningsproblem.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av Danne »

Det verkar ju som att ibland byggs statisk elektricitet upp och min gissning är att basisten får en polaritet och strängarna en annan. När sedan fingrarna får kontakt med jord någonstans på strängen kommer poppet eller spraket när det laddar ur. Vi pratar ju väldigt klena spänningar när det gäller denna elektronik så det behövs inte mycket statisk spänning för att det skall fångas upp i förstärkaren. I vilken grad det uppkommer kan ju bero på hur torra fingrar man har tex samt hur coatingen ser ut på strängarna.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av saft »

BBQV skrev: mån 12 jun 2023, 12:27 App app app!
Dra inga förhastade slutsatser nu nykomlingar!
:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av Danne »

saft skrev: tis 13 jun 2023, 11:20
BBQV skrev: mån 12 jun 2023, 12:27 App app app!
Dra inga förhastade slutsatser nu nykomlingar!
:P
*kryper tillbaka till skamvrån igen. :oops:
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Kan Elixir strängar skapa knäppningar och brum?

Inlägg av Musikanten »

Skärma basens invändiga elektronikutrymme noggrant, så blir du av med sådana bekymmer!
Senast redigerad av Musikanten den sön 05 nov 2023, 23:29, redigerad totalt 4 gång.
- Ingvar -
Skriv svar