Långa kablar

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Långa kablar

Inlägg av busse »

Jag har funderat på detta, ser ju ibland artister som spelar med långa kablar mellan gitarrer, basar och förstärkare. Finns det nåt som anses som en maxlängd på kablar eller så? Vissa säger ju sig kunna höra skillnader på kablar så längden borde ju också spela in, helt klart är väl så att korta kablar att föredra men hur långa kalar kan man andvända med bra resultat?
Användarvisningsbild
Epon
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 17:55
Ort: Avesta (Dalarna)

Inlägg av Epon »

Jadu. Koppar har ju en resistens på 0,0175 ohm per meter vid 1,5 kvadrat... så det går nog att ha ganska långa kablar. Ibland är ju kablarna mellan mixerbord och scen uppemot 40-50m, och vad jag vet så har det inte särskilt stor inverkan på ljudet..
Vid riktigt långa sträckor tror jag man brukar ha signalförstärkare på vägen dock.
hej jag heter adam och det här är min signatur
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Tror de ska vara rätt långa innan man märker skillnad.. 10-20 meter ska man väl kunna ha?

sen gissar jag det är skillnad instrument till instrument beroende på output
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ja, jag misstänker att det inte är många som kan höra skillnaden live på en 20 meter lång kabel in i en pod och en 5 meters kabel in i en rörstärkare som är uppmickad. Tänkte på detta med längre kablar att det är ju praktiskt för att kunna gå ut och lyssna då man gör soundcheck, sen så jag Nisse Hellberg i helgen och han hade ju en hyfsat lång kabel till gitarren.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Visst kan man höra skillnad, i synnerhet om man som jag har en hop med stompboxes också. Min erfarenhet är att rörstärkare är en smula känsligare för långa kablar än transistorstärkare.

Jag skulle nog säga att kvaliten på kablarna spelar en större betydelsa dock.
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

För oss basister är inte längden lika kritisk som för gitarrister. En kabel har ju som redan sagts resistans, men det är inte det som blir problemet utan det är kapacitansen som kan ställa till det. En kabel agerar som en kondensator och ju längre den är (och beroende på konstruktion, materialkvalitet) ju högre blir kapacitansen. Detta påverkar signaler med hög impedans (passiva mickar). Gitarrister brukar kunna märka en skärning av toppdiskanten när de har lång signalväg. Själv har jag inte märkt någon större skillnad mellan 3m och 6m (vilket är den längsta jag använt). Har man pedal eller preamp emellan så buffrar pedalen signalen och omvandlar den från hög-lågimpedans.

Resistansen påverkar mer när det gäller högtalarkablar som skall leverera hög effekt. En lång kabel med låg area blir det förluster i i form av värme.
Skriv svar