Rick-O-Sound-hjälp

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Rick-O-Sound-hjälp

Inlägg av dittohead »

Tjena

Har en stereo-till-två-mono-kabel, och för att testa satte jag ena mono'n i stärkaren, och den andra i stämapparaten (har inget annat att koppla in i). Nu undrar jag varför jag alltid får signal in i båda mackapärerna, oavsett vilket läge mick-väljaren står i. dessutom distas ljudet i förstärkaren då jag slår på stämapparaten. funkar rick-o-sound bara om man kopplas in i två stärkare eller dylikt? har jag fel kabel? är elektroniken i basen fel?
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Jag tror det kan bero på kabeln. Stereo till två mono kan betyda lite olika... Det du vill ha är stereo som splittar varje kanal till två mono. Det du har kan vara en stereoplugg som slår ihop stereoljudet och skickar det till två mono.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Åh fan, det har jag inte tänkt på. Förmodligen gör den det. Ska kolla upp det. Tack så mycket!
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Nu har jag mätt på kabeln, och det verkar inte som att den slår ihop ljudet. Spetsen går till den ena, och ringen till den andra. Det står till och med "Tip" på den ena och "Ring" på den andra.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Låter som en likadan jag har... Och min funkar.
Kan det vara stämapparaten som spökar och skickar tillbaka ljudet på nått sätt... Jag har nog ingen bättre idé, tyvärr.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Kom på att jag har en gammal multieffekt som jag provade med. Samma sak där, signal i båda, alltid. Nån annan som har nåt tips? Anli kanske?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Låter konstigt!
1. Jag förutsätter att att du okpplat i rätt uttag, dvs det nedre stereouttaget.
2. Kan vara nåt knas i stereouttaget, eller om någon meckat runt.

Problemet brukar annars vara att nån kanal glappar då stereouttaget ofta knappt har använts och ärgat ihop, men det fixas ju enkelt med elektronikspray.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar