Snälla förklara för mig någon

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Snälla förklara för mig någon

Inlägg av 200071 »

Kan nån på ett bra sätt förklara det här med adaptrar. Vilka kombinationer är riskabla?
AC-adapter i en box som vill ha DC?
300mA i en box som vill ha 200mA?
Vad spelar roll och vad spelar mindre roll?
Hoppas på någon med både teknisk och pedagogisk talang
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

AC/DC innebär växelström/likström. Att använda rätt typ där är superviktigt. Testade själv en gång (högst ofrivilligt) med en AC-adapter in i en mini-stärkare som hade DC-ingång (9V)=Rökpelare. Detta förfarande innebar att stärkaren upplevde det som den får mera spänning (V) eftersom den alternerar positiv/negativ riktning med en viss frekvens ex:50Hz. Mera spänning=mer ork (mindre motstånd) = mera ström =värme =rökpelare

Att använda en DC-adapter till en AC-enhet är inte lika kritiskt på det viset att det blir för "hög" spänning, men beroende på kretsarnas uppbyggnad kan det bli rökpelare.

mA (milliAmpere=ström) Denna term beskriver inte om det är växel- eller likspänning utan endast strömåtgång alt. strömförbrukning. Om det står 200 mA på tex en pedal och du har en adapter på 300mA så innebär det att förbrukaren (pedalen) drar som max 200mA och matningen (adaptern) levererar max 300mA. Funkar således finfint. Om det skulle vara tvärtom brukar det inte vara någon större risk att döda någonting, för oftast blir det ett spänningsfall (vid likspänning iaf) vilket medför att strömmen går ner och adaptern orkar helt enkelt inte driva enheten.

Ibland står det endast hur mycket effekt (spänning x ström) en adapter klarar att leverera. Då kan man dela effekten med spänningen för att få ett ungefärligt hum om hur mycket ström adaptern levererar.

En annan sak att tänka på vid DC-enheter/adaptrar är polariteten. Huruvida +/- finns/önskas tex på toppen av en minitelekontakt . Växlad polaritet kan också skada enhet och/eller adaptern.

En adapter kan vara märkt olika också. Tex märks den med AC resp DC eller -~ (vågen ovanpå strecket för AC) / = (DC). Har även varit med om -... (små prickar ovanpå strecket för AC) / =. Den sista varianten var det som fick mig att elda liten stärkare. Uppfattade prickarna som ett streck. _

Sammanfattningsvis: Var noga att använda DC-adapter till DC-enhet och AC till AC. Se till att polariteten är rätt vid DC + se till att adaptern har ett lika stort, men gärna större strömtal (mA) och exakt rätt spänning (V).

Hoppas du begriper något av denna röran Peter. :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag tackar och bugar. Efter att ha läst det två gånger så (tror jag att det) är glasklart.
Underbart. :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag måste ha ett förtydligande i alla fall :oops: :
Jag har två adaptrar den ena tror jag nästan säkert är till en simpel trummaskin som ska ha DC men på adaptern står det AC adapter. Det är tre korta streck med ett heldraget streck över!
Den andra står det AC/DC :) på Men också tre korta med ett långt över.

AC in och DC ut?
dereborn

Inlägg av dereborn »

AC = engelsk förkortning för Alternating Current (Växelström)
DC = engelsk förkortning för Direct Current (Likström)

(AC/DC även = hyfsat känt rockband eller slang för bisexuell.)

I vägguttaget har vi växelström (AC) När den ska göras om till likström (DC) behövs en adapter = AC/DC. Även kallat AC adapter.

Symbolen för växelström är ~ och symbolen för likström är --- med ett långt streck ovanför.

Båda dina adaptrar är alltså - precis som du skrev - AC (Växelström) in och DC (Likström) ut.

Förmodligen ska man använda uttrycket spänning istället för ström (likspänning/växelspänning), men jag är basist/biker så för mej heter det ström...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tack! Nu känner jag mig totalt lugn, jag smällde nämligen en stämmis för ett tag sedan och har blivit lite feg :oops: sen dess. Men nu slipper jag vara det.
(På det området i alla fall)
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

:idea: Det misstaget har man ju gjort någon gång..

Jag brände ut en gammal "strandradio" när jag var knatte..
Hade en fruktansvärd stank av bränd plast fastnaglad i näsan i flera veckor efter "olyckan". :x

Kolla noga vad du använder för adapter till dina prylar. :!:

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Skriv svar