Råaste p-bas micken?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Råaste p-bas micken?

Inlägg av anli »

Samlar på mig lite kunskap, tänkte fixa mig en p-bas som tröst i det kommande vinter mörkret. Så jag börjar med micken:
Finns ju en oherrans massa p-bas mickar! Närmaste beskrivning av mitt ideal är John Entwistes ljud från Live at Leeds. Mick och elektronik hade han plockat från en krashad slab-body p-bas anno 64. Han påstod att den var nåt extra, lite råare sound och en svag distrotion redan från början.
Även John Wettons King Crimson sound har det där tycker jag, och han hade oxå slab-body bas. Fast det kanske bara är ett sammanträffande och det är kringutrustningen som gör det... kanske mest troligt. Whatever!

Är det hög outpot jag skall leta efter eller mer vintageaktigt?
Kroppen soom micken skall sitta, där har väl densiteten kanske en påverkan... lack? En vit kropp med lackad lönnhals blir det hur som helst.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tycker att EMG-micen som kom med BBQ-basen låter lite elak.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Du måste i.a.f. testa Delano P-micken. Peter säljer dem :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Seymour Duncans Quarter Pounder är grymt fet! De gör en Precision Hot också som är lite mera old school men fortfarande med hög output. DiMarzio har också bra mikar.

Min favorit kommer dock från Johan Lundgren, P-bass Hot. En riktigt grym P-mik med lite mer pulver än originalet, men samtidigt med en vintagekaraktär över ljudet.

http://www.lundgren.se/index_sve.asp?folid=76&micid=82
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tackar... kanon med tips. Är det hög output som jag skall leta efter altså?
Lundgrens P-bas hot lät lockande! Men Seymore, Delano, DiMarzio och EMG nämns ju också.... då kan jag ju ta vilken som helst :D Ok, får väl försöka testa några när det blir så dags.

Men Gäddan... EMG, det ger mig otäcka vibbar. Hoppas den är passiv i alla fall!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har en DiMarzio P på Deluxen.
Djävulsk output! Hårdrockmick!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

TDHP skrev:Har en DiMarzio P på Deluxen.
Djävulsk output! Hårdrockmick!
Är det en Model P eller en Split P du har? Och hur flexibel är den?
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hög output betyder tyvärr oftast sämre frekvensåtergivning och mindre dynamiskt ljud. Därför gillar jag Lundgren, han balanserar bra mellan ton och output.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Seymour Duncans Quarter Pounder är grymt fet!
Japp, en riktig brottarmick. Den har både ganska hög utsignal och stort frekvensomfång. Mindre nasal än vintagemickar. Mer bas och diskant men utan att låta urgröpt. Funkar till det mesta, men trivs extra bra med plektrum och lätt överstyrd förstärkare. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har suttit i studion hela helgen och la basen med ESPn som har en EMG-P, den låter allt annat än hitech. Det har väl med hur man ställer in ljudet men jag tycker att den är en bra allround pickup. Har vi otur får ni höra inspelningen vid november kanske.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tror jag skall vända på frågan... vilka P-mickar skulle inte funka alls?
;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

rockern skrev:
TDHP skrev:Har en DiMarzio P på Deluxen.
Djävulsk output! Hårdrockmick!
Är det en Model P eller en Split P du har? Och hur flexibel är den?
Vet faktiskt inte, köpte den beggad men jag tror väl att det är en vanlig P.
Den är ganska "midig", funkar utmärkt lite smådistad i Ampegen.
Har dock spelat det mesta på den.
Brukar få köra på aktiva inputen på de flesta stärkare annars har den en tendens att överstyra lite för tidigt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Inlägg av Persa »

Jag har en DiMarzio "PAF", den cremefärgade från 70-talet, som låter riktigt rå, mycket bas och mycket mid.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Snackar vi rent UTSEENDE mässigt fetast mickar är det helt klart den där Delano micken med en skitfet spole till varje sträng.. Ser ut som en blandning mellan P och MM!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag har testat både SD Quarter Pounder och Lundgrens Hot. Skillnaden i output är marginell men det som föll mig i smaken var att tonkontrollen fungerar tillsammans med Lundgrenmicken hela vägen! Så var inte fallet med SD QP där det blev luddigt och otydligt när man vred av tonen!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

the_great_alfonzo skrev:Snackar vi rent UTSEENDE mässigt fetast mickar är det helt klart den där Delano micken med en skitfet spole till varje sträng.. Ser ut som en blandning mellan P och MM!
Då vill jag absolut inte ha sådan.

Peppe skrev:Jag har testat både SD Quarter Pounder och Lundgrens Hot. Skillnaden i output är marginell men det som föll mig i smaken var att tonkontrollen fungerar tillsammans med Lundgrenmicken hela vägen! Så var inte fallet med SD QP där det blev luddigt och otydligt när man vred av tonen!

Sån vill jag nog ha.

Testade i dag en 50:s p-bas (orange med guldanodiserat plektrumskydd och lönnhals) genom en ampeg VB4H (eller vad denheter) och en GK15".
Trevlig bas, men mickarna var helt åt skogen injusterade... varför gör di på detta viset? Den var ju i alla fall stämd!
Lite tunn hals, trodde den skulle vara tjockare. Trots det väldigt lockande. Måste fixa en P-BAS!
[/quote]
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lundgrens p-bas hot beställd! Han ville ha några veckor på sig att knapa ihop micken.
Tvekade på vintage modellen... men äh, fläskar på med hot!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Lundgrens p-bas hot beställd! Han ville ha några veckor på sig att knapa ihop micken.
Tvekade på vintage modellen... men äh, fläskar på med hot!
Ser fram emot en rescension!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Geddy_Lee skrev:
anli skrev:Lundgrens p-bas hot beställd! Han ville ha några veckor på sig att knapa ihop micken.
Tvekade på vintage modellen... men äh, fläskar på med hot!
Ser fram emot en rescension!
Du kommer inte att undgå den när det är så dags!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Jag har kört mycket med både Lundgrens Hotta P-mick och QP. Först hade jag Lundgrenmicken monterad i 7 år och trodde jag hade det brutalaste ljud som var möjligt att krama fram ur precisionsbasen, otroligt mycket bättre kräm än de snälla & tunna 70talsorginalen. Och output behövs ju för att väcka en Ampeg!

När jag sedan skaffade QP:n för ett par år sen (680 pix från thomann vill jag minnas) så var skillnaden markant - samma våldsamma massiva brutalton genom SVT:n men med mer topp och mindre grötighet. Ett klart lyft!!! Mycket bra! Ljudet är tightare.

Har även kört med DiMarzio P + deras preamp. Det lät helt OK, men hade rejält med mellanregister. Inte knorr, utan snarare åt det plonkiga hållet. Men dom var inte dåliga, bara inte min kopp av te.

Flera gånger har jag monterat tillbaka orginalmickarna och förfasats över deras tunna ljud. Dessutom utvecklar man ju lätt ett anslag som dessa fragila skapelser inte riktigt pallar med.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Min DiMarzio P är till salu eller byte mot nåt mer vintageliknande!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Inlägg av Theteapot »

Jag har en fender precision japan 62 reissue med fender vintagemickar på

är det kanske värt för mig att byta till någon av de som ni pratat om här, trådskaprens ideal stämmer väl ganska väl in på mina:)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Theteapot skrev:Jag har en fender precision japan 62 reissue med fender vintagemickar på

är det kanske värt för mig att byta till någon av de som ni pratat om här, trådskaprens ideal stämmer väl ganska väl in på mina:)
Vill du byta så är jag på!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Theteapot
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:47

Inlägg av Theteapot »

Haha, jag vet inte riktigt, hur låter dina i jämförelse med mina??

Jag är lite nybörjare på sånt här med mickar och så, vet hur jag vill att det ska låta, men itne hur jag får det så!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Om några veckor skall jag testa Lundgrens hot i mitt bygge, slänger upp ett ljudklipp ganska omgående.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar