Vad kan ha gått fel nu (i min Peavey Cirrus)? --> LÖST

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jag har försökt felsöka basen lite och misslyckats. Men jag mätte upp spänningen över batterierna under 0 - 10 min samt 0 - 75 min (se nedan).


Bild

Bild

Tyvärr har jag inte velat slösa alldeles nya batterier på felsökningen just nu. Men batterierna är de gamla som "slets ut tidigare", men har återhämtat sig en del då de har legat oanvända i några månader.

Mätningen 0 - 10 min gjordes igår sedan gjorde jag 0 - 75 min mätningen idag. Gitarrsladden var bara inkopplad under mätperioderna.

Felsökning fortsätter och (förmodligen) inlämning till reparatör...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Felsökning pågår...

Bild

Vad kan möjligen bli fel i en sån här koppling (= dvs Cirrusens preamp)?

Förstärkarkretsen i sockeln är en TI TLE2062CP IC OP-AMP. Det står i alla fall 8AA7H6T, TLE2062CP tillsammans med en Textas Instruments symbol på den...

Kan det vara så att OP-ampen är lite kass och dra ordentligt med ström? Jag tycker i alla fall att det är lite märkligt att basen fungerar att spela på tills batterierna dör extremt snabbt. Vore något annat trasigt på preampen så tycker jag att man inte ens skulle få ljud i basen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Den här killen verkar ha samma problem och peavey trodde det var fel på preampen.

http://forums.peavey.com/viewtopic.php?f=25&t=4945
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Cliffy skrev:Den här killen verkar ha samma problem och peavey trodde det var fel på preampen.

http://forums.peavey.com/viewtopic.php?f=25&t=4945
Tack för att du har letat upp detta. Undrar vad som kan vara fel på en massa passiva komponenter, det kanske är läge att få op-ampen utbytt (enklast), sedan se om något annat behöver bytas. Kanske är det läge att lämna in basen på service.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

mrbaloo skrev:
Cliffy skrev:Den här killen verkar ha samma problem och peavey trodde det var fel på preampen.

http://forums.peavey.com/viewtopic.php?f=25&t=4945
Tack för att du har letat upp detta. Undrar vad som kan vara fel på en massa passiva komponenter, det kanske är läge att få op-ampen utbytt (enklast), sedan se om något annat behöver bytas. Kanske är det läge att lämna in basen på service.

/MrBaloo
Varsegod. Det kan nog vara någon kortslutning eller dålig koppling eller något. Är osäker. Kan du löda så är det ju bara att beställa en ny op-amp och löda dit. Kostar ju inte många kronor oftast. Vet inte vad det kan vara för fel annars. Ibland går det ju se på lödningar om de har börjat släppa och om elektrolytkondensator har börjat svälla men jag har bara uppmärksammat sånt vid ljudproblem. Vet inte om man kan se att en keramik-, poly-kondensator eller resistor är trasig förutom att mäta.

Har själv dålig koll på batteriproblem eftersom jag bara använder passiva basar nu för tiden och powerplants och ac-adaptrar till pedaler så jag har aldrig upplevt sådana här problem. Så jag kan inte svara vad som orsakar det men byta op-ampen kostar ju inte mycket kronor.

Prova att posta en tråd på Peaveys forum kanske eller kontakta han med samma problem om han fick sitt löst.

Annars kan du ju lämna in den eller byta preamp själv helt enkelt. Ett annat sätt kan ju vara att koppla förbi preampen och köra mickarna passivt men de kanske inte låter som du vill men det kan ju vara värt att prova. Kan ju vara ett alternativ så länge. Kanske går att skicka in bara själva preampen till peavey eller annan verkstad för lagning och köra passivt så länge om du använder den ofta men det kanske blir dyrt.

Som samuel skriver så kanske preampen drar jävligt mycket ström helt enkelt. Pluggar du alltid ur jacket när du inte spelar?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Cliffy skrev:...

Prova att posta en tråd på Peaveys forum kanske eller kontakta han med samma problem om han fick sitt löst.

Annars kan du ju lämna in den eller byta preamp själv helt enkelt. Ett annat sätt kan ju vara att koppla förbi preampen och köra mickarna passivt men de kanske inte låter som du vill men det kan ju vara värt att prova. Kan ju vara ett alternativ så länge. Kanske går att skicka in bara själva preampen till peavey eller annan verkstad för lagning och köra passivt så länge om du använder den ofta men det kanske blir dyrt.

Som samuel skriver så kanske preampen drar jävligt mycket ström helt enkelt. Pluggar du alltid ur jacket när du inte spelar?
Jo, en op-amp kostar si sådär 30:-/st och den är busenkel att byta. Den sitter nämligen i en sockel. Alltså bara att dra ut den gamla och sätta i en ny.

Det stämmer att många tycker att Cirrus:ar brukar dra mycket ström (i jämförelse med andra basar), men jag brukar inte byta batteri mer än ca en gång om året. Nu fick jag byta batteri efter ca 30 min spel två gånger i föjld.

Jag drar alltid ur kabeln ur utgångsjacket när jag inte spelar oavsett bas jag lirar med (jag har bara basar med aktiv elektronik).

På Peavey-forumet skickade jag en fråga till killen som verkade ha samma problem som jag. Får se om jag får svar.

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

mrbaloo skrev:
Cliffy skrev:...

Prova att posta en tråd på Peaveys forum kanske eller kontakta han med samma problem om han fick sitt löst.

Annars kan du ju lämna in den eller byta preamp själv helt enkelt. Ett annat sätt kan ju vara att koppla förbi preampen och köra mickarna passivt men de kanske inte låter som du vill men det kan ju vara värt att prova. Kan ju vara ett alternativ så länge. Kanske går att skicka in bara själva preampen till peavey eller annan verkstad för lagning och köra passivt så länge om du använder den ofta men det kanske blir dyrt.

Som samuel skriver så kanske preampen drar jävligt mycket ström helt enkelt. Pluggar du alltid ur jacket när du inte spelar?
Jo, en op-amp kostar si sådär 30:-/st och den är busenkel att byta. Den sitter nämligen i en sockel. Alltså bara att dra ut den gamla och sätta i en ny.

Det stämmer att många tycker att Cirrus:ar brukar dra mycket ström (i jämförelse med andra basar), men jag brukar inte byta batteri mer än ca en gång om året. Nu fick jag byta batteri efter ca 30 min spel två gånger i föjld.

Jag drar alltid ur kabeln ur utgångsjacket när jag inte spelar oavsett bas jag lirar med (jag har bara basar med aktiv elektronik).

På Peavey-forumet skickade jag en fråga till killen som verkade ha samma problem som jag. Får se om jag får svar.

mvh
MrBaloo
Ok då är det ju inte alls svårt att byta då.

Lycka till hur som helst.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ok, tack för alla tips.

Nu har jag läst på lite om kondensatorer. Det verkar som om att elektrolytkondensatorer kan bli fel på och börja släppa igenom ström. Så jag kommer beställa hem en del kondensatorer + lite annat som ingår på kretskortet och byta det. Först kondensatorerna, sedan får vi se vad som behövs mer.

Det blir spännande att se om jag får igång systemet som det var ursprungligen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

mrbaloo skrev:Ok, tack för alla tips.

Nu har jag läst på lite om kondensatorer. Det verkar som om att elektrolytkondensatorer kan bli fel på och börja släppa igenom ström. Så jag kommer beställa hem en del kondensatorer + lite annat som ingår på kretskortet och byta det. Först kondensatorerna, sedan får vi se vad som behövs mer.

Det blir spännande att se om jag får igång systemet som det var ursprungligen.

/MrBaloo
Olika typer av kondingar har olika felfall. Vanliga aluminiumelektrolyter brukar torka och felet blir då avbrott, dvs ingen ström går alls genom kondensatorn. Man kan mäta en Dc spänning över kondingen.
Tantaler brukar gå i kortslutning, oftast kängkortis. Lätt att mäta ut då det är 0V över kondingen.
Keramiska kondingar blir det också riktig korts i.
Plastkondensatorer brukar kallas självläkande, dvs om det blir en korslutning så brinner den av och kondingen fortsätter att göra det den ska.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ok, nu är jag på "G" igen för att reparera min Cirrus.

Igår bytte jag batterikontakter, men resultatet blev inte bättre. Nu har jag alltså bytt både utgångsjack och batterikontakter. Jag har råkat ut för konstigare problem än lite "knaster" då batterikontakten var glapp, så jag provade detta på Cirrusen.

Jag försökte variera balansen mellan de båda aktiva mickarna, men det spelar tydligen ingen roll vilken mick som låter (en, den andra eller båda). Det blir knaster ändå. Min tolkning är därför att det borde vara något knas med elektroniken i elektronikfacket och inte elektroniken i någon av mickarna.

Nästa steg för mig blir att byta OP-amp och kondingar. Är det någon som vet vilken typ av kondingar man skall ha (se bild ovanför någonstans i tråden)? Storlek (=värde) på kondingarna skall jag läsa mig till på de som sitter på kretskortet. OP-ampen sitter ju också väldigt smidigt till i en sockel.

Eller är jag helt fel ute?

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag skulle göra så här:

1. Mät upp strömförbrukningen (i mA) med en vanlig multimeter, så att du vet hur mycket ström den drar när den är defekt.

2. Byt OP-ampen. Det är den troligaste felkällan och en baggis att byta om den sitter i hållare.

3. Mät igen. Om det fortfarande är för hög strömförbrukning så kan du börja fundera på vilka övriga komponenter som ev kan vara paj.

EDIT: jag läste databladet till den OP-amp som sitter i, TLE2062CP. Enligt min (låt vara slarviga) genomläsning så drar den max 325 mikroampere om den är frisk. Det är ingenting.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:Jag skulle göra så här:

1. Mät upp strömförbrukningen (i mA) med en vanlig multimeter, så att du vet hur mycket ström den drar när den är defekt.

2. Byt OP-ampen. Det är den troligaste felkällan och en baggis att byta om den sitter i hållare.

3. Mät igen. Om det fortfarande är för hög strömförbrukning så kan du börja fundera på vilka övriga komponenter som ev kan vara paj.

EDIT: jag läste databladet till den OP-amp som sitter i, TLE2062CP. Enligt min (låt vara slarviga) genomläsning så drar den max 325 mikroampere om den är frisk. Det är ingenting.
Hej. Jag bytte op-amp förra veckan. Tyvärr gjorde det ingen skillnad. Jag funderar på att byta kondingar snart och hoppas på att det fixar biffen.

/mrbaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Hm.

Kondingarna i signalvägen får knappast kretsen att dra två-tre tiopotenser mer ström än normalt. Jag skull i en annan koppling misstänka någon filterkonding mellan + och jord. Men i detta fall så är ju kretsen batterimatad och renare likström finns inte. Så det borde inte sitta några kondingar alls mellan + och jord.

Hm. Utan schema går jag nog bet på detta.

Har du mätt strömförbrukningen? (mA)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:Hm.

Kondingarna i signalvägen får knappast kretsen att dra två-tre tiopotenser mer ström än normalt. Jag skull i en annan koppling misstänka någon filterkonding mellan + och jord. Men i detta fall så är ju kretsen batterimatad och renare likström finns inte. Så det borde inte sitta några kondingar alls mellan + och jord.

Hm. Utan schema går jag nog bet på detta.

Har du mätt strömförbrukningen? (mA)
Jag mätte strömförbrukningen för ett tag sedan men kommer tyvärr inte ihåg mätvärdet. Men jag kan mäta upp det igen senare.

Tyvärr har heller jag inte något kretsschema, men det är en ganska "enkelt" krets (tycker jag). Vad kan egentligen hända om det blir fel på kondingarna, kortis? Men om det är på snudd till kortis, kan det spraka och fräsa då (i ljudet alltså)?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:
inber skrev:Hm.

Kondingarna i signalvägen får knappast kretsen att dra två-tre tiopotenser mer ström än normalt. Jag skull i en annan koppling misstänka någon filterkonding mellan + och jord. Men i detta fall så är ju kretsen batterimatad och renare likström finns inte. Så det borde inte sitta några kondingar alls mellan + och jord.

Hm. Utan schema går jag nog bet på detta.

Har du mätt strömförbrukningen? (mA)
Jag mätte strömförbrukningen för ett tag sedan men kommer tyvärr inte ihåg mätvärdet. Men jag kan mäta upp det igen senare.

Tyvärr har heller jag inte något kretsschema, men det är en ganska "enkelt" krets (tycker jag). Vad kan egentligen hända om det blir fel på kondingarna, kortis? Men om det är på snudd till kortis, kan det spraka och fräsa då (i ljudet alltså)?

/MrBaloo
Jag tänker ungefär så här: om någon lite större konding som ligger mellan + och jord får läckage, så kommer den att börja leda likström (en kondensator leder bara växelström). Det innebär att det kommer att gå batteriström genom kondensatorn och därigenom ladda ur batteriet. De kondensatorer som mig veterligt är mest känsliga för åldrande är elektrolytkondensatorer, vilket man ofta har mellan + och jord.

(Mot detta talar att Peaveys ingenjörer borde veta att kortet ska drivas med batteri och då behövs väl inga kondingar för att filtrera spänningen, kan jag tycka.)

Kondingarna i signalvägen är mindre och där brukar man använda foliekondensatorer eller annat som inte ger upp i första taget. Dessutom - om det fräser och sprakar så innebär inte det att förstärkaren plötsligt börjar äta batterier.

Mitt råd: byt ut de kondingar som är störst i fysisk storlek. Börja där. Det är 5-6 st vad jag kan se.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev:
inber skrev:Hm.

Kondingarna i signalvägen får knappast kretsen att dra två-tre tiopotenser mer ström än normalt. Jag skull i en annan koppling misstänka någon filterkonding mellan + och jord. Men i detta fall så är ju kretsen batterimatad och renare likström finns inte. Så det borde inte sitta några kondingar alls mellan + och jord.

Hm. Utan schema går jag nog bet på detta.

Har du mätt strömförbrukningen? (mA)
Jag mätte strömförbrukningen för ett tag sedan men kommer tyvärr inte ihåg mätvärdet. Men jag kan mäta upp det igen senare.

Tyvärr har heller jag inte något kretsschema, men det är en ganska "enkelt" krets (tycker jag). Vad kan egentligen hända om det blir fel på kondingarna, kortis? Men om det är på snudd till kortis, kan det spraka och fräsa då (i ljudet alltså)?

/MrBaloo
Jag tänker ungefär så här: om någon lite större konding som ligger mellan + och jord får läckage, så kommer den att börja leda likström (en kondensator leder bara växelström). Det innebär att det kommer att gå batteriström genom kondensatorn och därigenom ladda ur batteriet. De kondensatorer som mig veterligt är mest känsliga för åldrande är elektrolytkondensatorer, vilket man ofta har mellan + och jord.

(Mot detta talar att Peaveys ingenjörer borde veta att kortet ska drivas med batteri och då behövs väl inga kondingar för att filtrera spänningen, kan jag tycka.)

Kondingarna i signalvägen är mindre och där brukar man använda foliekondensatorer eller annat som inte ger upp i första taget. Dessutom - om det fräser och sprakar så innebär inte det att förstärkaren plötsligt börjar äta batterier.

Mitt råd: byt ut de kondingar som är störst i fysisk storlek. Börja där. Det är 5-6 st vad jag kan se.
Tack för rådet. Ungefär så har jag också försökt tänka mig det hela. Jag har köpt på mig elektrolytkondingar som matchar de (stora kondignarna) som sitter på kretskortet. Så inom en snar framtid skall jag försöka fixa ett byte av dessa.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Alla 6 st kondensatorer byttes igår. Men... det blev inte alls bättre men inte sämre heller. :-(

Jag har fått ett tips om att någon av dioderna (2-3 st) kan vara knas med. Kanske skall jag byta dem.

Det knepiga är att basen låter bra förutom att det knastrar och fräser lite ohämmat.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:Alla 6 st kondensatorer byttes igår. Men... det blev inte alls bättre men inte sämre heller. :-(

Jag har fått ett tips om att någon av dioderna (2-3 st) kan vara knas med. Kanske skall jag byta dem.

Det knepiga är att basen låter bra förutom att det knastrar och fräser lite ohämmat.

/MrBaloo
Är det batteriförbrukningen som varken blivit bättre eller sämre? Problemet, som du beskrev det, är att den drar ur batterierna (inte att det sprakar och knastrar). Sprak och knaster beror enligt min erfarenhet på dålig kontakt, knappast på att komponenter havererat. Oftast beror knaster på att utgångsjacket suttit löst och glappat en tid och att kablaget inne i basen därför nästan gått av, eller att (den lösa) kabeln till basen är söndertrampad. Andra klassiska knasterproblem är oxid på potentiometrar eller på omkopplare. Det sistnämnda löser man ju med lite sprej. Eller så kan det vara din förstärkare som knastrar. Har du provat med att koppla in din bas i någon annans förstärkare?

Kan det vara något som ligger emot kortet och som gör att den drar ström? Typ att du har något kladd på kortet? Lödrester? Ligger något emot? Det är ju något helskumt när en krets som i princip inte borde dra ström alls börjar dra ur batteriet?

Hur många mA drar basen? (Att mäta är att veta :wink: ).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev:Alla 6 st kondensatorer byttes igår. Men... det blev inte alls bättre men inte sämre heller. :-(

Jag har fått ett tips om att någon av dioderna (2-3 st) kan vara knas med. Kanske skall jag byta dem.

Det knepiga är att basen låter bra förutom att det knastrar och fräser lite ohämmat.

/MrBaloo
Är det batteriförbrukningen som varken blivit bättre eller sämre? Problemet, som du beskrev det, är att den drar ur batterierna (inte att det sprakar och knastrar). Sprak och knaster beror enligt min erfarenhet på dålig kontakt, knappast på att komponenter havererat. Oftast beror knaster på att utgångsjacket suttit löst och glappat en tid och att kablaget inne i basen därför nästan gått av, eller att (den lösa) kabeln till basen är söndertrampad. Andra klassiska knasterproblem är oxid på potentiometrar eller på omkopplare. Det sistnämnda löser man ju med lite sprej. Eller så kan det vara din förstärkare som knastrar. Har du provat med att koppla in din bas i någon annans förstärkare?

Kan det vara något som ligger emot kortet och som gör att den drar ström? Typ att du har något kladd på kortet? Lödrester? Ligger något emot? Det är ju något helskumt när en krets som i princip inte borde dra ström alls börjar dra ur batteriet?

Hur många mA drar basen? (Att mäta är att veta :wink: ).
Jag tar till mig din footer "Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare". ;-)

Det både knastrar och schåsar lite på måfå. Ungefär som om man får slut på batterier. Jag kanske skall spela in lite ljud hur det låter... Jag skall kolla lite med andra förstärkare också. Annars låter min Drome superbra till alla andra basar.

Jag har bytt följande:
- Utgångsjack
- Batterikontakter
- OP-amp
- Kondensatorer

Så jag måste nog felsöka lite mer specifikt. Snackade lite med Pebbe angående detta igår kväll. Förhoppningsvis kan han hjälpa mig med basen.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:
inber skrev:
mrbaloo skrev:Alla 6 st kondensatorer byttes igår. Men... det blev inte alls bättre men inte sämre heller. :-(

Jag har fått ett tips om att någon av dioderna (2-3 st) kan vara knas med. Kanske skall jag byta dem.

Det knepiga är att basen låter bra förutom att det knastrar och fräser lite ohämmat.

/MrBaloo
Är det batteriförbrukningen som varken blivit bättre eller sämre? Problemet, som du beskrev det, är att den drar ur batterierna (inte att det sprakar och knastrar). Sprak och knaster beror enligt min erfarenhet på dålig kontakt, knappast på att komponenter havererat. Oftast beror knaster på att utgångsjacket suttit löst och glappat en tid och att kablaget inne i basen därför nästan gått av, eller att (den lösa) kabeln till basen är söndertrampad. Andra klassiska knasterproblem är oxid på potentiometrar eller på omkopplare. Det sistnämnda löser man ju med lite sprej. Eller så kan det vara din förstärkare som knastrar. Har du provat med att koppla in din bas i någon annans förstärkare?

Kan det vara något som ligger emot kortet och som gör att den drar ström? Typ att du har något kladd på kortet? Lödrester? Ligger något emot? Det är ju något helskumt när en krets som i princip inte borde dra ström alls börjar dra ur batteriet?

Hur många mA drar basen? (Att mäta är att veta :wink: ).
Jag tar till mig din footer "Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare". ;-)

Det både knastrar och schåsar lite på måfå. Ungefär som om man får slut på batterier. Jag kanske skall spela in lite ljud hur det låter... Jag skall kolla lite med andra förstärkare också. Annars låter min Drome superbra till alla andra basar.

Jag har bytt följande:
- Utgångsjack
- Batterikontakter
- OP-amp
- Kondensatorer

Så jag måste nog felsöka lite mer specifikt. Snackade lite med Pebbe angående detta igår kväll. Förhoppningsvis kan han hjälpa mig med basen.

/MrBaloo
Och hur många mA drar basen? (Att mäta är att veta :wink: ).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Vid en en högst kortvarig (ca 30 s) mätning visar min multimeter att basens elektronik drar 11.21 mA. Är det mycket eller litet?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Vid en en högst kortvarig (ca 30 s) mätning visar min multimeter att basens elektronik drar 11.21 mA. Är det mycket eller litet?

/MrBaloo
Jösses, jag kostade på mig helt nya batterier och döm om min förvåning. Basen låter superkanonmeghundraprocentextremthuvudlöstjättebra! :lol: Vad har hänt?

Kollade sedan efter ca 5-10 minuters spel att batterispänningen låg bra och basen drog fortfarande 11.2 mA.

Ok, de förra batterierna var inte purnya men spänningen var bra när man kollade dem var för sig med Batt-O-Metern... Jag är förvånad. :shock:

Nu skall jag prova ut detta ett tag till så får "tiden utvisa hur det går". Iofs brukade det ta ca 15-30 minuter innan batterispänningen var nere på ca 6 V på helt nya batterier.

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ok, referensmätningar:

- Peavey Cirrus 5 BXP: 4.72 mA
- Dean Edge 4: 2.01 mA
- Ibanez SR2010 Ashula Bass: 0.79 mA

Mot min Peavey Cirrus 5 (USA-modellen): 11.21 mA

Vad kan man lära sig av det här?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:Ok, referensmätningar:

- Peavey Cirrus 5 BXP: 4.72 mA
- Dean Edge 4: 2.01 mA
- Ibanez SR2010 Ashula Bass: 0.79 mA

Mot min Peavey Cirrus 5 (USA-modellen): 11.21 mA

Vad kan man lära sig av det här?

/MrBaloo
Ett 9V batteri orkar lämna som mest ungefär 600 mAh ("milliampere-timmar"). Det är alltså mängden ström x tiden.

Hur kan jag veta det? Tja, googla själv så ser du. Pratabas.se dog innan jag hann skriva klart förra inlägget så jag tappade bort texten, men jag har för mig ett Duracell-batteri rymmer 580 mAh. Allt enligt Internet såklart.

Och vad räcker 600 mAh till då? Här är några exempel:

600 mAh räcker till exempelvis 600 mA i en timme, 1 mA i 600 tim eller alla varianter däremellan där ström x tid = 600.

Om din Cirrus drar 11,21 mA så räcker batteriet i 600/11,21=53 tim medan det för den andra Cirrus-modellen räcker 127 tim.

Från det här teoretiska värdet får man antagligen dra av en del, eftersom batterispänningen blir för låg efter en viss tids urladdning. Den faller under 9V, ungefär som dina kurvor visar. Hur mycket, har jag inte exakt koll på, men jag tror du fattar idén ändå.

Ganska obegripligt i min värld att en liten simpel förförstärkare kan dra 11 mA. Det är ganska mycket ström och det teoretiska värdet 53 timmar motsvarar väl sådär 40 timmar verklig speltid om jag gissar (dvs 75 % går att få ut). Det är för lite och för dåligt IMHO, men mycket mer rimligt än den halvtimme du skriver om. En verklig speltid på en halvtimme är orimligt lite och helt enkelt för stor skillnad mellan teori och praktik.

Men vad du ska göra åt det, vet jag inte riktigt. Mystiskt i alla fall.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Tack för räkneexemplen. Jag kände till hur man räknar hur länge batterier förväntas klara leverera "kräm", men jag hade kanske inte koll på exakt hur många mAh ett 9 V batteri är specat till (jag hittade inte den informationen på IKEA:s förpackning, men Google är nog bäst för att hitta den infon).

Men ca 50 h tycker åtminstone jag verkar hyggligt rimligt för min Cirrus jmf med ca 30 minuter som jag åtnjöt min bas sist det begav sig för ett år sedan. Men nu har jag suttit och lirat i ca 20-25 igen och det fungerar (än så länge) bara finfint...

Sedan att Cirrus:en skall dra så mycket med ström än andra basar i min närhet, det tycker jag var lite jobbigt att se.

Skillanden på USA-cirrusen och BXP:n är att BXP:n har en integrerad preamp i en enda liten svart box i elektronikutrymmet. Inget stort kretskort där alltså.

/MrBaloo
Skriv svar