Sida 1 av 3

Vad kan ha gått fel nu (i min Peavey Cirrus)? --> LÖST

Postat: mån 23 maj 2011, 07:13
av mrbaloo
Hej

För drygt en vecka sedan gjorde jag en vårbatteribytarservice på alla mina basar. När jag kom till min Peavey Cirrus (bandlös femma) visade det sig att jag inte bytt batterier på ca två år (jo, jag har en batterilogg). Dessutom var det vara ca 6.3 V spänning i varje batteri. Ok, Cirrusen trivs bäst med 18 V spänning och nya batterier brukar ligga på lite drygt 9 V... Jag tänkte inte så mycket mer på detta just då och tryckte in två nya fräscha batterier i basen.

Under torsdagens rep upptäckte jag att basens ljud började bli lite distat och dessutom började ljudet liksom "fjutta", även när jag inte spelade på basen. Ok, fram med Batt-O-Meter:n och mäta upp batterierna. Döm om min förvåning om att det endast var 8,6 V i båda splitternya batterierna. Ok, igen, och i med två nya batterier och fortsätta öva.

Igår tog jag med mig både Cirrusen samt en bandad 4:a på en endags kortturné. På en gång visade det sig att Cirrusen uppförde sig mycket konstigt med lite distat och dessutom "fjuttande" ljud. Alltså måste det vara dåliga batterier igen!

Är det någon här på PB som tror sig veta vad som är fel? Kan det vara utgångsjacket som är trasigt så att det batterierna aldrig kopplas ur när man drar ut instrumentsladden? Cirrusens batteri brukar klara mellan 1-2 år mellan batteribyten.

I övrigt fick turnén spelas på enbart den bandade fyrsträngade basen och ikväll börjar felsökningen av Cirrusen.

mvh
MrBaloo

Postat: mån 23 maj 2011, 08:09
av magnus_s
Eftersom jag själv har två cirrusar blir jag onekligen nyfiken på vad som kan ha hänt. Hur såg kablarna ut till batterikontakterna?
En av kontakterna i min femma är nämligen efterhandslödad för att det var kass koppling mellan kabel och kontakt. Läcker det över det minsta ligger det och små-puttrar i en kortis och så är batterierna upp-ätna. Alternativt är det inte så många kardeler kvar i kabeln så det blir motstånds-värme av all energi istället för ren och vin 18V-spänning.

Postat: mån 23 maj 2011, 08:58
av inber
magnus_s skrev: Alternativt är det inte så många kardeler kvar i kabeln så det blir motstånds-värme av all energi istället för ren och vin 18V-spänning.
Glöm det. Det är för låga strömmar inblandade för att någon värme att tala om ska kunna utvecklas.

Liknelse: Om du borrar ett hål i en läskburk och tömmer ut innehållet så blir burken inte snabbare tom om du täpper till hålet och gör det mindre. Det är något annat som är problemet.

Postat: mån 23 maj 2011, 11:51
av mrbaloo
På en annan bas hade jag problem med knaster som, på något vis, liknade elektrostatiska urladdningar. Jag bytte utgångsjacket (som också var trasigt) men problemet kvatstod. Till slut hittade jag felet: en glappande batterikontakt och till slut så var den trasig. Byte av batterikontakt fixade problemet.

Men i detta fall känns det som om det ligger och tjuvdrar ström. Symptomen är mycket lika det som händer när basens batterier verkligen tar slut efter en lång tids användning av basen.

Jag, måste försöka kolla upp detta snarast.

/MrBaloo

Postat: mån 23 maj 2011, 13:00
av funkys**t
inber skrev:
magnus_s skrev: Alternativt är det inte så många kardeler kvar i kabeln så det blir motstånds-värme av all energi istället för ren och vin 18V-spänning.
Glöm det. Det är för låga strömmar inblandade för att någon värme att tala om ska kunna utvecklas.

Liknelse: Om du borrar ett hål i en läskburk och tömmer ut innehållet så blir burken inte snabbare tom om du täpper till hålet och gör det mindre. Det är något annat som är problemet.
Oj vad klok man blev av det svaret... :roll:

Postat: mån 23 maj 2011, 15:07
av inber
funkys**t skrev:
inber skrev:
magnus_s skrev: Alternativt är det inte så många kardeler kvar i kabeln så det blir motstånds-värme av all energi istället för ren och vin 18V-spänning.
Glöm det. Det är för låga strömmar inblandade för att någon värme att tala om ska kunna utvecklas.

Liknelse: Om du borrar ett hål i en läskburk och tömmer ut innehållet så blir burken inte snabbare tom om du täpper till hålet och gör det mindre. Det är något annat som är problemet.
Oj vad klok man blev av det svaret... :roll:
Thanks for correcting me. Självklart är det bara en kardel kvar i kabeln och därför utvecklas värme inne i basen. Byt kabeln till en med många kardeler med andra ord.

Jag skulle prova att koppla en mA-meter till batteriet och kolla att basen inte drar ström när du drar ur sladden ur utgångsjacket. Det troligaste är att brytaren har tröttnat så att basen drar ström hela tiden.

Postat: tis 24 maj 2011, 22:41
av mrbaloo
Jösses, skulle felsöka Cirrusen och öppnade elektronikluckan. Man kommer inte åt lödningarna på utgångsjacket med en multimeter. Det enda raka är att montera bort det stora kretskortet genom att ta bort kontrollrattar och respektive mutter på varje potentiometer på basens framsida: dvs. 4 skruvar (luckan), 5 rattar (insexnyckel) + 5 muttrar... Jag hade kollat förut men glömt bort det avancerade montagearbetet. Det får bli felsökning en annan dag... :-|

/MrBaloo

Postat: ons 25 maj 2011, 15:49
av inber
mrbaloo skrev:Jösses, skulle felsöka Cirrusen och öppnade elektronikluckan. Man kommer inte åt lödningarna på utgångsjacket med en multimeter. Det enda raka är att montera bort det stora kretskortet genom att ta bort kontrollrattar och respektive mutter på varje potentiometer på basens framsida: dvs. 4 skruvar (luckan), 5 rattar (insexnyckel) + 5 muttrar... Jag hade kollat förut men glömt bort det avancerade montagearbetet. Det får bli felsökning en annan dag... :-|

/MrBaloo
Mittåt! Att mäta om basen drar ström med sladden utdragen ur utgångsjacket kan du göra utan att lossa en massa lödningar.

Det är ju bara att pilla ut batteriet och mäta där. Har du två batterier i basen räcker det med att mäta på det ena - de är i så fall seriekopplade och samma ström löper genom båda. Strömmen ska vara i stort sett omätbar om du drar ur sladden, annars är det generalkajko.

Postat: ons 25 maj 2011, 21:06
av mrbaloo
Ja, jösses. Jag mätte spänningen över ena batteriet. När sladden inte är inkopplad verkar spänningen ligga på strax över 9 V. Sedan när sladden kopplas in, sjunker spänningen över batteriet med ca 0.5 V på bara några minuter. Jag mätte även strömmen via ena batteriet och det verkade vara ca 11 mA som drogs kontinuerligt. Det verkar lite mycket tycker jag... Hmmm....

Alltså är inte utgångsjacket något fel på. Felsökningen fortsätter.

/MrBaloo :cry:

Postat: ons 25 maj 2011, 21:30
av inber
mrbaloo skrev:Ja, jösses. Jag mätte spänningen över ena batteriet. När sladden inte är inkopplad verkar spänningen ligga på strax över 9 V. Sedan när sladden kopplas in, sjunker spänningen över batteriet med ca 0.5 V på bara några minuter. Jag mätte även strömmen via ena batteriet och det verkade vara ca 11 mA som drogs kontinuerligt. Det verkar lite mycket tycker jag... Hmmm....

Alltså är inte utgångsjacket något fel på. Felsökningen fortsätter.

/MrBaloo :cry:
Fel slutsats. Om du drar ur proppen ur utgångsjacket och den fortfarande drar 11 mA så ÄR brytaren på utgångsjacket defekt. Annars ska den dra 0 mA.

Är brytaren paj så drar du ur batteriet. Det är inte helt orimligt att ett helt obelastat batteri lämnar 9V men inte orkar mer än 8,5 V under belastning. I och för sig tycker jag spänningen borde sjunka direkt, men exakt hur batterier beter sig vid urladdning minns jag inte längre.

Utgångsjacket är

Postat: ons 25 maj 2011, 22:07
av mrbaloo
inber skrev:
mrbaloo skrev:Ja, jösses. Jag mätte spänningen över ena batteriet. När sladden inte är inkopplad verkar spänningen ligga på strax över 9 V. Sedan när sladden kopplas in, sjunker spänningen över batteriet med ca 0.5 V på bara några minuter. Jag mätte även strömmen via ena batteriet och det verkade vara ca 11 mA som drogs kontinuerligt. Det verkar lite mycket tycker jag... Hmmm....

Alltså är inte utgångsjacket något fel på. Felsökningen fortsätter.

/MrBaloo :cry:
Fel slutsats. Om du drar ur proppen ur utgångsjacket och den fortfarande drar 11 mA så ÄR brytaren på utgångsjacket defekt. Annars ska den dra 0 mA.

Är brytaren paj så drar du ur batteriet. Det är inte helt orimligt att ett helt obelastat batteri lämnar 9V men inte orkar mer än 8,5 V under belastning. I och för sig tycker jag spänningen borde sjunka direkt, men exakt hur batterier beter sig vid urladdning minns jag inte längre.

Utgångsjacket är
Ok, jag uttryckte mig lite otydligt:

- Spänning över batteri sjunker inte momentant när sladden kopplas in. Spänningen sjunkter från drygt 9 V --> 8.5 V på några minuter. Man kan se 100-dels V:en sjunka på 10-15 s per steg

- Strömmen genom batteriet är ca 11 mA enbart när sladden är inkopplad. Annars är det 0 mA när sladden *inte* är inkopplad.

Jag drar slutsatsen att utgångsjacket verkar fungera som det skall. För om jag kopplar in basen och spelar en stund så börjar det dista och "fjutta" efter några minuter (förmodligen då spänningen har hunnit sjunka tillräckligt).

mvh
MrBaloo :cry:

Postat: tor 26 maj 2011, 00:43
av BassiLow
citerat;
"Batt-O-Meter:n innehåller alltså ett automatiskt mätinstrument med mycket hög impedans och autoskalning av mätområdet. En liten mikrodator kontrollerar mätningen av både spänning och ström. Först mäts batterispänningen och i steg två mäts systemets momentana strömförbrukning."

låter ju som att du inte behöver in och gräva i elektroniken för felsökning, när du har denna lilla käcka manick :wink:

Postat: tor 26 maj 2011, 16:55
av mrbaloo
BassiLow skrev:citerat;
"Batt-O-Meter:n innehåller alltså ett automatiskt mätinstrument med mycket hög impedans och autoskalning av mätområdet. En liten mikrodator kontrollerar mätningen av både spänning och ström. Först mäts batterispänningen och i steg två mäts systemets momentana strömförbrukning."

låter ju som att du inte behöver in och gräva i elektroniken för felsökning, när du har denna lilla käcka manick :wink:
Ja, självklart är det det som är själva grejen med Batt-O-Metern. Men i det idéala fallet får man ut aktuell batterispänning och uppskattad livslängd hos batteriet. Tyvärr är arbetsområdet drygt 10 V för manicken så det funkar inte exakt på Cirrusen rakt av med sina 18 V.

Den momentant uppmätta strömmen med Batt-O-Metern redovisas inte utan används internt för att uppskatta återstående livslängd baserat på aktuell batterispänning.

/MrBaloo

Postat: tis 09 aug 2011, 17:50
av mrbaloo
Nu är det semester och jag skall ta itu med detta felsökningsarbete. Kom precis på att felet uppstod när jag precis hade bytt batterier. Det kanske kan vara något som man skall ta fasta på när det gäller felsökningen...

/MrBaloo

Postat: tis 09 aug 2011, 18:56
av Mr Praline
Min Cirrus-femma slukade batterier, och jag har vänner som upplevt samma sak...

Postat: tis 09 aug 2011, 22:25
av mrbaloo
Samuel V skrev:Min Cirrus-femma slukade batterier, och jag har vänner som upplevt samma sak...
Är det någon som har lyckats hitta problemet och löst det? Man vill ju inte kasta en Cirrus i soporna...

/MrBaloo

Postat: tis 09 aug 2011, 22:30
av Mr Praline
Trodde bara att det var så det var... ganska effektiv preamp, trodde att den drog mycket ström.

Postat: tis 09 aug 2011, 22:37
av mrbaloo
Samuel V skrev:Trodde bara att det var så det var... ganska effektiv preamp, trodde att den drog mycket ström.
Jag brukar kunna ha batterier 1-2 år mellan bytena. Men då är jag väldigt noga med att dra ur sladden vid längre pausar samt att jag inte använder Cirrusen varje dag. Jag använder mina basar ganska omväxlande.

Men nu drar den slut på batterier på ca 15 - 30 spelminuter... Svårt att exakt säga hur lång tid det tar för att batterierna skall bli slut.

/MrBaloo

Postat: tis 09 aug 2011, 22:38
av Mr Praline
Hmm...så illa var det inte. Räckte iaf säkert 30-40h.

Postat: tis 09 aug 2011, 22:42
av Cliffy
Byt till passiva mickar :wink:

Postat: ons 10 aug 2011, 06:50
av mrbaloo
Samuel V skrev:Hmm...så illa var det inte. Räckte iaf säkert 30-40h.
Det kan nog stämma ganska bra det. Jag tycker inte att det känns särskilt batterislukande.

Räknar jag lite approximativt ca en timmes spelning i veckan i snitt och att batterierna "återhämtar sig" en aning mellan varven, borde batterierna räcka ca ett år (vilket de också brukar göra). Nu sista året har Cirrusen fått lite mer spelkonkurrens av mina andra basar, så därför har batterierna räckt lite längre.

/MrBaloo

Postat: ons 10 aug 2011, 06:53
av mrbaloo
Cliffy skrev:Byt till passiva mickar :wink:
Det tar emot att byta både mickar och elektronik i Cirrusen. Allt är ju aktivt i denna bas. En bas för ca 30 papp när den introducerades i Sverige vill åtminstone inte jag degradera till passivt system... :(

Får försöka felsöka allt jag kan, ringa Peavey-importören eller besöka en lokalt duktig elektronikreparatör på musikgrejor.

/MrBaloo

Postat: ons 10 aug 2011, 13:04
av Hellish
mrbaloo skrev:Får försöka felsöka allt jag kan, ringa Peavey-importören eller besöka en lokalt duktig elektronikreparatör på musikgrejor.

/MrBaloo
Be Baum på Östmans att kolla igenom den, han brukar kunna fixa sånt snabbt.

Postat: ons 10 aug 2011, 13:20
av Cliffy
mrbaloo skrev:
Cliffy skrev:Byt till passiva mickar :wink:
Det tar emot att byta både mickar och elektronik i Cirrusen. Allt är ju aktivt i denna bas. En bas för ca 30 papp när den introducerades i Sverige vill åtminstone inte jag degradera till passivt system... :(

Får försöka felsöka allt jag kan, ringa Peavey-importören eller besöka en lokalt duktig elektronikreparatör på musikgrejor.

/MrBaloo
Nu vet jag ju inte om det är ett instabilt system men kanske kan du byta till något annat aktivt om det är vanligt att det krånglar.

Postat: ons 10 aug 2011, 21:44
av mrbaloo
Hellish skrev:
mrbaloo skrev:Får försöka felsöka allt jag kan, ringa Peavey-importören eller besöka en lokalt duktig elektronikreparatör på musikgrejor.

/MrBaloo
Be Baum på Östmans att kolla igenom den, han brukar kunna fixa sånt snabbt.
Baum? Är det någon ny snubbe i affären. Jag har i övrigt fått tips om KLB också. Men Östmans är ju ett bra alternativ om man kan få hjälp där.

Tack för tipset!

/MrBaloo