Brumkänsliga Humbuckers...?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Brumkänsliga Humbuckers...?

Inlägg av Sustain »

Igår spelade jag för första gången min Hagström Super Swede på en scen med ordentlig belysning. Det var bara en repetition där jag ville testa den inför de spelningar som blir där nästa vecka.
Basen är originalutrustad med DiMarzio Jazzbas-mickar, som har dubbla spolar, en för EA- och en för DG-strängarna, humbucking-konfigurerade.

Döm om min förvåning när jag märkte att de plockade upp mera (inte mycket men störande) brum än när jag kör båda mickarna på en Jazzbas med vanliga SC-mickar! (Som brummar grymt var för sig.)
Dessutom spelar det ingen roll om jag kör med en eller båda mickarna.

Idag provade jag med min Avatar-bas, Daion XXB med OBL dubberail-mickar, helt utan problem. Så det får bli den som "får jobbet" till veckan.

Mitt antagande är att det inte blir lika bra humbucking-funktion när spolarna ligger på längden som i DiMarzio, mot när de ligger i bredd som i OBL.

Synpunkter, erfarenheter?
/Sixten
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Brumkänsliga Humbuckers...?

Inlägg av Matte »

Efter som du har lagt samma ämne på flera ställen så svarar jag i båda trådarna....
Skärmning och liknande kan vara n bov i dramat. Daion har skärmade kablar och allmänt bra skärmning (det var det i den basen jag hade) och jag hade Dimarzio på och kunde användas utan problem i teatersammanhang där det är mycket ljus och dimmerpack som stör ordentligt utan att det togs upp av min rigg. Hur det står till i Hagströmen vet jag inte, men en gissning är skärningen.

Kom på att jag har har hört att du kör paralellkopplat på Hagströmen. Det kan påverka oxå, fast i vilken grad får du fråga någon som är duktig på magnetfält och elektronik.
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Tjenare Matte.

Det spelade ingen roll om jag körde parallellet eller seriellt.

Nu är jag osäker hur det är med skärmade kablar, för jag har ju bytt mickar i Daion'en. Jag kommer inte ihåg hur det är i Hagström'arn heller.
Jag ska kolla båda vid tillfälle.

Men det känns inte som att det är skärmningen det handlar om, för den Jazzbas jag provade på samma ställe var knäpptyst om man körde med båda mickarna på fullt, och den har inte skärmade kablar och inte hller någon speciell skärmning annars.
/Sixten
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Sustain skrev:Tjenare Matte.

Det spelade ingen roll om jag körde parallellet eller seriellt.

Nu är jag osäker hur det är med skärmade kablar, för jag har ju bytt mickar i Daion'en. Jag kommer inte ihåg hur det är i Hagström'arn heller.
Jag ska kolla båda vid tillfälle.

Men det känns inte som att det är skärmningen det handlar om, för den Jazzbas jag provade på samma ställe var knäpptyst om man körde med båda mickarna på fullt, och den har inte skärmade kablar och inte hller någon speciell skärmning annars.
kan ju bero på dåliga mickar helt enkelt?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Håller med matte och tippar på skärmningen…
Har själv använt DiMarzio utan problem. Vad är det för elektroniken i basen och jordningen i övrigt?

/EA
Skriv svar