Bas utan bas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
baa
Medlem+
Inlägg: 538
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 10:58
Ort: Strängnäs

Bas utan bas

Inlägg av baa »

Tjena.
Jag har en ca 20 år gammal Ibanez RB800, med aktiv elekronik.
Nu har den plötsligt tappat all botten, så den låter tunt och tråkigt.
Jag har bytt strängar, både gamla och nya av samma sort, D'addario XL 170. Men eftersom jag väldigt sällan spelar den genom stärkare, vet jag inte om problemet dök upp då. I övrigt är den helt orörd.
Jag bytte batteri, men ingen skillnad.
Är det någon som har något tips på vad jag kan kolla på eller byta ut, vore jag väldigt tacksam.

\Benke
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kan bero på flera saker. Jag har ingen koll på den modellen. Förmodligen har den väl en preamp inbyggd. Kan vara den som spökar. Kan även vara baspotentiometern/kontrollen. Jag skulle nog kolla poten först. Man kan ohmmäta mellan mitten-benet och till ytterbenen och prova att vrida och se så det verkar stämma. Är det preampen är det nog besvärligt att laga tyvärr. Man kan ju även löda loss vid jacket och sedan provisoriskt koppla mickarna dit och se om man får ett bra passivt ljud ur den.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Danne skrev:Kan bero på flera saker. Jag har ingen koll på den modellen. Förmodligen har den väl en preamp inbyggd. Kan vara den som spökar. Kan även vara baspotentiometern/kontrollen. Jag skulle nog kolla poten först. Man kan ohmmäta mellan mitten-benet och till ytterbenen och prova att vrida och se så det verkar stämma. Är det preampen är det nog besvärligt att laga tyvärr. Man kan ju även löda loss vid jacket och sedan provisoriskt koppla mickarna dit och se om man får ett bra passivt ljud ur den.
Jag fick väldigt bra omen när jag mätte mellan mina ben :lol:
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

TredoX skrev:
Danne skrev:Kan bero på flera saker. Jag har ingen koll på den modellen. Förmodligen har den väl en preamp inbyggd. Kan vara den som spökar. Kan även vara baspotentiometern/kontrollen. Jag skulle nog kolla poten först. Man kan ohmmäta mellan mitten-benet och till ytterbenen och prova att vrida och se så det verkar stämma. Är det preampen är det nog besvärligt att laga tyvärr. Man kan ju även löda loss vid jacket och sedan provisoriskt koppla mickarna dit och se om man får ett bra passivt ljud ur den.
Jag fick väldigt bra omen när jag mätte mellan mina ben :lol:
Var det något motstånd i mittbenet då? :D
Skriv svar