Instrument elektronik-fråga

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Instrument elektronik-fråga

Inlägg av Diesel »

Lödde om en polares strata idag.

Skulle ta bort ton-potarna och bara ha en volym. Så jag plockade bort ton-potarna och lödde kondningen mellan ingående på volym-poten och jord.

Reslutatet blev väldigt basigt och helt utan diskant.

Kom då på att jag tänkt baklänges i hur en ton-pot funkade och lödde då in ett 500kohm motstånd före kondningen och allt lät bra igen.

Men varför påverkar motståndet ljudet så mycke?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Men om du inte vill ha nån ton-kontroll kunde du väl kopplat volymen direkt ut? Eller är det jag som är förvirrad?
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

rockern skrev:Men om du inte vill ha nån ton-kontroll kunde du väl kopplat volymen direkt ut? Eller är det jag som är förvirrad?
Dito... dvs mick till volym och sedan utgångsjack? Varför ha kvar kondingen?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Med 500k i serie med kondensatorn åker gränsfrekvensen så långt upp i spektrat att kondensatorn inte gör vare sig till eller från
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Däremot ett 250k motstånd och konding gör att värsta toppdiskanten försvinner i en Strata. Det blir i vissa fall skillnad när man tar bort tonkontrollen helt. Om man då vill ha samma ljud som tonkontrollen helt öppen kan man göra precis som du gjorde fast med 250k istället för 500k.

Din första lödning gav samma resultat som du hade haft med tonkontrollen på 0.
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

jag har en tele där jag har satt en p-90 mick direkt ut inga potar alls (funderar på att sätta en volym sedan direkt ut) funkar aldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Instrument elektronik-fråga

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:Men varför påverkar motståndet ljudet så mycke?
Motståndet bestämmer hur mycket diskant som ska läcka till jord och därmed försvinna från signalen. Poten är bara ett variabelt motstånd. Vill man ha opåverkat ljud så ska man plocka bort kondingen helt (edit: samt givetvis även motståndet).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

Ursäkta att jag kapar tråden lite men om jag ska sätta en volympot på min gamla gura vad ska jag ha för sorts pot? linjär? logaritmisk? Eftersom det är en gibson mick jag hra så borde jag väl ha en 500k egentligen men hur skulle det påverka om jag använder en 250k i stället?
:?: :?: :?: :?
Användarvisningsbild
svenskrockab
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 23:48
Ort: Malmö

Inlägg av svenskrockab »

trigger skrev:Eftersom det är en gibson mick jag hra så borde jag väl ha en 500k egentligen men hur skulle det påverka om jag använder en 250k i stället?
:?: :?: :?: :?
Lite mindre diskant ska det bli, men jag märker ingen skillnad då jag testat :(
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:Däremot ett 250k motstånd och konding gör att värsta toppdiskanten försvinner i en Strata. Det blir i vissa fall skillnad när man tar bort tonkontrollen helt. Om man då vill ha samma ljud som tonkontrollen helt öppen kan man göra precis som du gjorde fast med 250k istället för 500k.

Din första lödning gav samma resultat som du hade haft med tonkontrollen på 0.
ok.. då byts den sen, får se om det blir jag eller en butik som gör det nästa gång när alla(?) kablar och switchen ska bytas på 70-tals stratan.
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

[/quote]Lite mindre diskant ska det bli, men jag märker ingen skillnad då jag testat :([/quote]

ok då kör jag på en 500k men vad ska det vara? linjär? logaritmisk? en del har jag sett att det står audio på också blir inte riktigt klok på detta
Användarvisningsbild
svenskrockab
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 23:48
Ort: Malmö

Inlägg av svenskrockab »

A är samma som logaritmisk och B är samma som linjär.
Du kan använda vilken som, i ytterlägena (max och min) spelar det ingen roll, men mellan ytterlägena agerar dom olika.

Jag har hittat tidigare sparat en beskrivning från ”nätet”:
Bild

”När man med en linjär kontroll sänker från full volym så är volymförändringen ganska marginell i början för att sedan tillta och mellan ungefär två och noll på ratten försvinner plötsligt all signal.
Exempel: De flesta bara reglerar sin volym mellan fullt ös och nästan fullt ös (på en logaritmisk kontroll mellan 7 och 10) så får man med en linjär kontroll samma volymvariation på ett större regler utrymme (mellan 3 och 10).”
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

trigger skrev:ok då kör jag på en 500k men vad ska det vara? linjär? logaritmisk? en del har jag sett att det står audio på också blir inte riktigt klok på detta
Audio är en logaritmisk, just för att en logaritmisk volymratt upplevs som linjär, pga av örats logaritmiska ljudupptagning.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

aha då förstår jag, med tanke på hur man brukar använda volymratten så ska jag ha en linjär mao
tack för all hjälpen.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

trigger skrev:aha då förstår jag, med tanke på hur man brukar använda volymratten så ska jag ha en linjär mao
tack för all hjälpen.
Nej en logaritmisk till volymkontrollen, annars kan du lika gärna ha en av och på brytare.
En linjär pot till volym upplevs som om att allt kommer direkt, sen händer der inte mycket mer
För många basar är inte nog
Skriv svar