Mick eller line?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Mick eller line?

Inlägg av TredoX »

Ska man micka upp basstärken eller ska man linea den?

Vad blir bäst? eller vad blir mest likt "mitt" egna ljud.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Beror på. Har du ett gött ljud ur stärkaren så kan det vara värt. Har du inte det så är det lika bra att lajna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

brukar micka stärken. ser inte så råkkenråll ut med line.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

livegig eller studio?
Bra eller dålig tekniker?
Gott om kanaler?
Stor o stark förstärkare eller liten o svag?

Många parametrar som ska tas hänsyn till!

Jag tycker att det i PA/Live sammanhang känns safe med bara line - men BARA om jag får plocka signalen EFTER reamp, och helst efter slutsteg också! (Red Box).

I Studio är det väl bäst att ta en REN line från basen, en line efter preamp etc och en närmik på riggen.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag brukar lajna. Det brukar bli så pass bra ljud. En bra DI-Box gör susen (som jag själv jagar en bra en)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja det beror ju på hur mycket av stärkarljudet du vill få ut. Om frågan avser line från toppen så brukar ju ofta försteget vara med iaf. För egen del undviker jag att endast lajna basen eftersom förstärkaren är en del av mitt ljud. Min Mesa Buster har tex line out och eftersom jag oftast distar försteget så kan jag nöja mig med att skicka endast den signalen till PA't. Med Orangen vill jag ha mick, men tydligen skall det kunna gå att köra ut via slavutgången också (då får man med slutsteget också) men det har jag inte testat ännu.

Redbox är ju som sagt ett alternativ också om man vill få med hela signalen. Har spelat in med Redbox men den gången lät ändå mickkanalen bäst. Att lajna bara basen låter lite tråkigt i mina öron (när jag spelar iaf) men vid inspelning finns ju div plugins (Ampeg-pluggen tex) som man nog kan laborera fram ett bra ljud med. Har bara testat detta lite men ej med direktlajnad bas.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

För egen del tycker jag att förstärkarljudet är en stor del av hur jag låter, därför brukar jag föredra en mik på stärkaren. Också.
När man spelar in är det ju inte alltid läge och ibland har producenten själv starka åsikter om hur han vill göra. Är du där som inhyrd musiker kan du inget annat göra än att framföra din åsikt och sedan snällt anpassa dig efter hans lik förbannat.
Redbox är en bra uppfinning vid livegig, i synnerhet med ljudtekniker du inte känner så väl. Eftersom den tar signalen efter HELA förstärkeriet får du med även slutrören i ljudet (om du kör helrör vill säga) och det kan göra stor skillnad i ljud.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Som sagt, det går ju inte att svara generellt på, det beror på utrustning, tilfälle och ljudideal! Men hellre line än en DÅLIG mick. Och hellre en BRA mick än en tråkig line.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Brukar ta signalen från lineout på stärken.. post eq..
Funkar kanon på Sunn-toppen och den gången jag hört det live med Aguilar stärken så lät det fruktansvärt bra!
Stort och varmt som attan!
Att micka upp någon av lådorna funkar.. men det känns inte lika bra om micken är sunkig..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Har line:at grejerna dom flesta gångerna det behövs, aldrig brytt mig så mycket om ljudet.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

knedy skrev:Har line:at grejerna dom flesta gångerna det behövs, aldrig brytt mig så mycket om ljudet.
Andra satsen i din mening förklarar väl den första.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

bootsy skrev:
knedy skrev:Har line:at grejerna dom flesta gångerna det behövs, aldrig brytt mig så mycket om ljudet.
Andra satsen i din mening förklarar väl den första.
Precis ;) Börjar bli nu på senare tiden, men jag har fortfarande ingen stärkare jag är nog kär i ljudet för att envisas med att micka upp skiten.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Både och känns som den bästa lösningen har jag alltid tyckt. Live alltså. I Studio ska det mickas tycker jag.
Har ofta haft mycket olika effekter med mig och jag tycker att de gör sig bäst uppmickat. Samtidigt har ljudteknikerna velat ha en line också för att de verkar tycka att det är mer botten i det ljudet jämfört med närmickat.
Så, varför välja när man kan få båda...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Live brukar jag line:a
I studion blir det både och för ett fylligare ljud.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jag tycker alltid mickat är bäst. Är man knusslig får man gärna blanda med linat, men enbart line blir för sterilt. Har man en bra topp och låda så vill man väl att det är det det ljudet ska höras?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar