115mm mickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

115mm mickar

Inlägg av Gröna Lyktan »

Hej,

Jag är på jakt efter mickar till min 5-strängade Yamaha, problemet är att Bartolini och EMG har 102mm som standardlängd på sina mickar. Mickarna på min Yamaha är hela 115mm långa. Har någon ett gott råd?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan väl inte vara något problem att mickarna är kortare?!
Du får köpa ett en-lagers plektrumskyddsämne och skära till det
så blir det snyggt och ingen anar någonting.

Quot:ar mig själv från en annan tråd bara för det.
Geddy_Lee skrev: Jag beställde ämnen till mina OLP-basar.
Ska du bara förändra färgen så är det ju enklast med ett 1-lagers.
De är som ett kraftigt och styvt klistermärke.
Du klistrar den på ditt befintliga plektrumskydd.

Jag skar sedan ut ämnet med en vass mattkniv.
Hela grejen...och där arbetet kommer in...är ju att få till den fasade kanten och göra det snyggt.
Ett set filar från Jula...och en väldans massa tålamod.
Men på en kväll eller två får man till det.

Skruvhålen markerar du med en syl eller någe....borrar med en tunn borr...och sen försänker du för skruvhuvet med förslagsvis en 5mm borr som du drar för hand.

Funkade för mig iaf. Såg ut så här efteråt:
(trist vitt plastigt utan lyster innan)
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Seymor Duncan har en mick, ASB2-6, som är 114,8 mm. Problemet är att den är avsedd för 6-strängad bas och har splittat magnetblad så på en 5:a hamnar nog d-strängen mellan de båda bladen: http://www.seymourduncan.com/products/d ... b2-6.shtml

Om du är benägen till att greja själv skulle du kunna använda en 102 mm mick och sedan tillverka två aluminiumplattor/plåtar som är utsågade för EMG/Bartolini och fastskruvad i originalhålen. På det sättet täcker du den gamla urfräsningen och polerar du aluminiumen blir det en snygg ram samtidigt som enda skillnaden är att du får två nya fästhål i mickurfräsningen för de nya mickarna.
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

EMG45 og Bartolini M5 er begge 38x114mm, så det burde kanskje gå? Men det er jo soapbars, da... det er kanskje ikke det du er på jakt etter?

Hvilken form og bredde er du på jakt etter? :)
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Om du är benägen till att greja själv skulle du kunna använda en 102 mm mick och sedan tillverka två aluminiumplattor/plåtar som är utsågade för EMG/Bartolini och fastskruvad i originalhålen. På det sättet täcker du den gamla urfräsningen och polerar du aluminiumen blir det en snygg ram samtidigt som enda skillnaden är att du får två nya fästhål i mickurfräsningen för de nya mickarna.


Tack! Mycket bra förslag, på detta sätt slipper jag ju borra nya fasthål i kroppen, vilket jag helst vill slippa, plus att jag fyller ut hela utfräsningen där de existerande mickarna sitter.
EMG45 og Bartolini M5 er begge 38x114mm, så det burde kanskje gå?

EMG45 och Bart M5 är ersättningsmickar till 6-strängade basar, tyvärr.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

SORRY!! Jag blandade ihop tangenterna....
Om du är benägen till att greja själv skulle du kunna använda en 102 mm mick och sedan tillverka två aluminiumplattor/plåtar som är utsågade för EMG/Bartolini och fastskruvad i originalhålen. På det sättet täcker du den gamla urfräsningen och polerar du aluminiumen blir det en snygg ram samtidigt som enda skillnaden är att du får två nya fästhål i mickurfräsningen för de nya mickarna.
Tack! Mycket bra förslag, på detta sätt slipper jag ju borra nya fasthål i kroppen, vilket jag helst vill slippa, plus att jag fyller ut hela utfräsningen där de existerande mickarna sitter.
EMG45 og Bartolini M5 er begge 38x114mm, så det burde kanskje gå?
EMG45 och Bart M5 är ersättningsmickar till 6-strängade basar, tyvärr.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

på detta sätt slipper jag ju borra nya fästhål i kroppen
Lite tidigt på morgonen, hjärnan har inte vaknat än, självklart måste jag borra nya fästhål, men idén med täckplåt är inte dum.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det blir ju dock bara två hål för att fästa den nya mindre micken i urfräsningen så de syns ju inte. Täckplåten kan skruvas i befintliga originalfästhål för originalmickarna.
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Gröna Lyktan skrev: EMG45 och Bart M5 är ersättningsmickar till 6-strängade basar, tyvärr.
Hmmm... jeg trodde Bartolini M5 kunne leveres med sammenhengende coiler... mulig jeg tar feil. :) Enig i at det er litt uheldig hvis A-strengen blir liggende "midt mellom" coilene!

Hadde en gang en 5-strengs Yamaha BN5A med "vanlige" Jazz-micer. Prøvde å bytte inn et vanlig sett med EMG-micer, men det fungerte dårlig... halvt volum på H- og G-strengen! :D

EDIT: På Bartolini sine hjemmesider fant jeg følgende:
"M55CBC - 5 string pickup in M5 Soapbar shape
available as neck (B) and bridge (T) dual coils
String width covered is 66mm to 78mm on medium curvature fingerboards
List Price $ 120"
Altså en Bartolini M5 for 5-strenger.
http://www.bartolini.net/information/ba ... _pu_s5.htm

Hvis du er i tvil kan du ta kontakt med han som driver "www.bestbassgear.com", han har full kontroll på alt Bartolini lager, og han har gode priser, også! :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

EMG 45P har "offset"-spolar medan 45DC (Dual Coils) och 45CS verkar ha helt parallella spolar och magneter och är 115mm så de borde funka.

Om du kan tänka dig passiva mickar finns ett säkert kort i EMG's HZ 45:

The 45HZ for 6-string bass features a dual-coil design for low noise and plenty of output. Using EMG's "CS" design (Ceramic and Steel), this pickup has the punch and fullness of older passive designs along with added brightness for a better defined tone. EMG-HZ bass models feature Solid "Bar" Poles that cover the entire width of the strings so any string layout can be used.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

EMG 45P har "offset"-spolar medan 45DC (Dual Coils) och 45CS verkar ha helt parallella spolar och magneter och är 115mm så de borde funka.
Tack för tipset, jag kikar nu på EMG 45DC. Någon som har några erfarenheter av denna mick?
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Inlägg av Steffo »

vet ej om någon tipsat dej....men EMG har ju en extended serie.
hade en sådan mic på en 5 strängad squire precision en gång i tiden(den med en timmerstock till hals).
Det borde ju funka.

Lycka till!!!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Nu är mickarna införskaffade!! Det blev ett P/J set av EMGs Extended serie för 5-strängat (EMG 40P5 och EMG40J). Jag återkommer med analys när allt är klart.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Oops glömde nästan, jag köpte EMGs BTS system (bas, diskant och blend) som equalizer.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Sådärja... Nu har några repningar med de nya mickarna bakom mig. Jag är väldigt nöjd! Speciellt P-bas micken har en botten som jag aldrig varit i närheten av med fabriksmickarna. Jag vet att aktiva mickar är ungefär lika inne som David Hasselhof, men "renheten" i ljudet är suverän, och tillsammans med EMGs EQ så kan jag äntligen styra hela ljudbilden ifrån basen. Fabriks mickarna var passiva med aktiv EQ, men det hände väldigt lite när man vred på kontrollerna.

Med tanke på det jag läste om "tyckare" i chatten, så ligger jag nog rätt pyrt till med det här inlägget, men någon kanske har glädje av mina mick-laborationer...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har aldrig riktigt kommit överens med EMG utom på 8-strängade basar. Men jag är den sortens tyckare som uppskattar andras åsikter, då måste jag testa igen för att se om jag hade rätt!

Så upplys oss gärna igen Lyktan :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar