gitarr mickar till bas?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

gitarr mickar till bas?

Inlägg av saft »

fick en liten ful ide som säkert inte funkar i alla fall.
hur låter de om man skulle stoppa en singelcoil gitarrmick på en bas? finns det risk att man pajjar typ stärkaren eller så?:S
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: gitarr mickar till bas?

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:fick en liten ful ide som säkert inte funkar i alla fall.
hur låter de om man skulle stoppa en singelcoil gitarrmick på en bas? finns det risk att man pajjar typ stärkaren eller så?:S
Du kommer inte att förstöra någon förstärkare men det kommer inte att bli så bra då magneterna sitter fel p.g.a. antal strängar och avstånd mellan strängarna och en hel del andra orsaker. Så jag skulle nog inte fundera så mycket mer på det där om jag vore dig. Skaffa en vanlig single coil mick för bas istället för det antal strängar som du har på din bas. :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Fyrsträngat är inga problem. Det finns många basar som har vanligt gitarr-humbuckerformat tex. Finns även basar som haft vanliga gitarrmickar. Stallmicken på de gamla EB-3:orna var i grunden en Firebird minihumbucker. Kanhända att man inte får rätt frekvensomfång som man tänkt sig dock. Testa gärna och berätta här hur det föll ut.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Danne skrev:Fyrsträngat är inga problem. Det finns många basar som har vanligt gitarr-humbuckerformat tex. Finns även basar som haft vanliga gitarrmickar. Stallmicken på de gamla EB-3:orna var i grunden en Firebird minihumbucker. Kanhända att man inte får rätt frekvensomfång som man tänkt sig dock. Testa gärna och berätta här hur det föll ut.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag måste nog villigt erkänna att jag inte sett en EB3:a med gitarrmikrofon någonsin och om jag nu skulle hitta en tror jag inte att jag skulle vilja ha den då risken är överhängande att volymen mellan strängarna kommer att vara väldigt ojämn. Yttermåtten på mikrofonen kan vara den samma på som på en gitarrmikrofon men man vill definitivt ha en magnet lokaliserad under varje sträng. Inte 6 magneter på en 4-strängad bas.....

//Jan
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Nästa bas får nog bli en sån däringa EB med dubbla mickar alltså. Abbans va fina de är.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Om man hänger upp sig på att polerna kommer hamna fel så finns det ju såna "blade" mikrofoner. Ex:

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Visa inte sådana där bilder, livsfarligt när man är på jobbet att bli så upphetsad!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Är det ett "hejochhåbygge" så kan du ju testa att sätta micken snett för bästa täckning av alla strängar, men riktigt bra blir det nog inte!
Jag ska ju faktiskt testa exakt detta med mitt vansinnesackeprojekt, jag har en Schaller gitarrmick som man spänner fast i ljudhålet.
Fördelen med den är att den går att vrida "under gång" för att hitta en lämplig position, men går inte det så får det bli en vanlig j-mick!

Återkommer med recension i min vansinnestråd om hur det funkade!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hellboy: Gillar den där rosa bilden i mitten :D
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

danelectro har väl samma mick till alla sina gitarrer och basar.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hellboy skrev:
Jag måste nog villigt erkänna att jag inte sett en EB3:a med gitarrmikrofon någonsin och om jag nu skulle hitta en tror jag inte att jag skulle vilja ha den då risken är överhängande att volymen mellan strängarna kommer att vara väldigt ojämn. Yttermåtten på mikrofonen kan vara den samma på som på en gitarrmikrofon men man vill definitivt ha en magnet lokaliserad under varje sträng. Inte 6 magneter på en 4-strängad bas.....

//Jan
Beror nog på vad du förväntat dig att se. Mickarna på bilderna är alla i grund och botten Firebird-mickar. Firebirdmickar har bladmagneter och således inga problem med polerna. Jag förutsatte i min första post att det var single coil med bladmagnet som avsågs av trådskaparen.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Fender slängde ju utan att skämmas på stratmickar på de gamla Musicmasterbasarna. Fast det var nog mest för att det var billigt, och många Musicmasterägare tycks byta till gitarrmickar med bladmagnet.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svarte_Jack skrev:Hellboy: Gillar den där rosa bilden i mitten :D
lol Så där såg det inte ut igår. :roll:

Blad mickar är ju en lösning.

Anledningen till att jag är lite petig med magneternas placering är att jag byggde om en bas en gång och det blev verkligen inte bra för magneterna hamnade fel. Vart en stor skillnad på volymen strängarna emellan och det var till och med en bas mick som jag satte på fast den vart med lite för liten sträng spacing. Handlade bara om någon millimeter fel med det gjorde en rackarns skillnad. Så jag rev ur den micken och satte dit en annan. Så det ända som jag säger är att man nog bör vara lite petig med hur polerna hamnar under strängarna. För att "mota Olle i grind".......liksom.....

//Jan
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag har fått för mig att det inte skiljer nått på Danelectros lippstickmickar vad gäller bas och gitarr. Nån som vet exakt?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag har testat en "GFS lill killer vintage" bladepickup i min 51 reissue P-bas. Resultatet blev väl sådär, jag vill ha en brumfri pickup på basen som annars har singelcoilpickup. Vad jag nu minns så blev den ganska otydlig i basen speciellt E-strängen blev det ingen klarhet på, tror jag testade att ha den både serie och paralellkopllad utan nån större framgång. Jag skulle dock tro att mycket kan bero på själva pickupen, hade stratpickupen monterad i mitten på en Tele tillsammans med GFS Bladepickuper i hals och stall men pickuperna åkte ur gitarren just för att de saknade attack och klarhet i ljudet. Var sugen på att testa en Seymour Duncan Hotrail men jag köpte en Curtis Novak humbucker till "singelcoil bas" pickup i stället som jag är kanon nöjd med.

Edit:

Vad det gäller Danelectro så verkar dom ha samma pickuper på gitarrer som basar, har mätt upp pickuperna på min Longhorn och min Baritone gitarr och resistansen verkar i alla fall vara samma på dessa två.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

jag har en danelectro gitarr som jag faktiskt gillar soundet i. dock har jag knappt hört en danelectro bas. hur låter de egentligen? funkar det med lipstick-micken? har den schysst frekvensomfång?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

maltjik skrev:jag har en danelectro gitarr som jag faktiskt gillar soundet i. dock har jag knappt hört en danelectro bas. hur låter de egentligen? funkar det med lipstick-micken? har den schysst frekvensomfång?
Dom är lite "plonkigare" i ljudet men det har inte bara med micken utan med hela konstruktionen att göra. Plektrum, flatspunna strängar och jättemycket fjäderreverb gör att det låter "cowboy" jävlar i pappa!

//Jan
Skriv svar