Aktiva funderingar...

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Aktiva funderingar...

Inlägg av Jensa »

Halloj.

Undrar om någon lite mer ingående kunde förklara begreppen preamp och eq. Vet inte om jag är på det klara med hur det fungerar... Har försökt hitta trådar som behandlar detta tidigare, men bara hittat enskilda inlägg som behandlar ämnena flyktigt.
Tacksam för alla svar. :)
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

En preamp är en förförstärkare. En sådan har du om det är batteri i basen. Eq är tonkontroller till exempel bas och diskantrattar. En vanlig passiv tonkontroll tar bara bort diskant, kan inte lägga till något. En bas med bas och diskantrattar är aktiv, den har alltså en preamp inbyggd. EMG (och någon enstaka mer tillverkare) har en liten preamp inbyggd i miken. Annars är nästan alltid preampen en separat moj som sitter i kontrollutrymmet.
Lars
(nu är jag lite besserwisser, men i din signatur borde det stå "de" eller "dom" . Inte "dem"...)
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som Lars säger. Oftast brukar en bas med preamp vara detsamma som att den har aktiv eq. Dvs den aktiva eq'n kan både dra ifrån och lägga till bas och diskant till skillnad från passivt som bara kan skära bort frekvenser. Är den 3-bands kan den även lägga till/skära bort mellanregister. Däremot finns det passiva basar med både diskant- och basrattar. Gibson Les Paul Triumph tex. Gibson Ripper är ett exempel på bas med passiv mellanregisterkontroll. Observera att dessa ej kan boosta frekvenserna, bara skära.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Tackar så mycket för svaren!
Detta kompleterade väl luckorna i min okunskap kring detta.


GNUlars skrev:(nu är jag lite besserwisser, men i din signatur borde det stå "de" eller "dom" . Inte "dem"...)
Haha, trodde jag hade koll på det här med "de" och "dem"... :lol:
Trodde det blev "dem" eftersom meningen syftade på mig...
Du får gärna förklara varför det blir "de" och inte "dem". :)
Korvsnutten
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 15:08

Inlägg av Korvsnutten »

det är det där med objekt, predikat och skit. varför skrev Lars att det borde stå "de" eller "dom"? "dem" och "dom" är ju samma sak och man bör skriva "dem" enligt mig, men det spelar egentligen ingen större roll. det här är ett forum och då är det tillåtet att slarva med skrivandet.

ps: i din signatur ska det stå "de" som du förmodligen redan listat ut :wink:
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Korvsnutten skrev:det är det där med objekt, predikat och skit. varför skrev Lars att det borde stå "de" eller "dom"? "dem" och "dom" är ju samma sak och man bör skriva "dem" enligt mig, men det spelar egentligen ingen större roll. det här är ett forum och då är det tillåtet att slarva med skrivandet.

ps: i din signatur ska det stå "de" som du förmodligen redan listat ut :wink:
Jag förstod på Lars som att det korrekta var att använda "de" och "dom" bör användas om man inte vet vad man skall skriva (som i mitt fall då :D).
Dock förstår jag fortfarande inte varför det just blir "de" och inte "dem".
Korvsnutten
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 15:08

Inlägg av Korvsnutten »

Vofflan skrev:
Korvsnutten skrev:det är det där med objekt, predikat och skit. varför skrev Lars att det borde stå "de" eller "dom"? "dem" och "dom" är ju samma sak och man bör skriva "dem" enligt mig, men det spelar egentligen ingen större roll. det här är ett forum och då är det tillåtet att slarva med skrivandet.

ps: i din signatur ska det stå "de" som du förmodligen redan listat ut :wink:
Jag förstod på Lars som att det korrekta var att använda "de" och "dom" bör användas om man inte vet vad man skall skriva (som i mitt fall då :D).
Dock förstår jag fortfarande inte varför det just blir "de" och inte
"dem".
jahaja han tyckte att man ska skriva "dom" om man inte vet...forumslang typ :wink: men shit...kommer inte ihåg riktigt, men tror det är nåt sånt här:

"De måste gå över gatan för att komma fram till huset"

"För att Per och Göran ska komma fram till huset måste dem gå över gatan"

man använder "de" när man inte vet vem det är man syftar på och "dem" när man vet. i första exemplet vet man inte vilka "de" är, men i andra exemplet är "dem" Per och Göran.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Korvsnutten skrev: "För att Per och Göran ska komma fram till huset måste dem gå över gatan"
Även där skall det vara "de".

Däremot "För att Per och Göran skall komma fram till huset måste huset komma till dem".
Där är det OK att använda "dem"...

Synd att man sov på svenskan i skolan så man inte kan förklara varför det är så bara... Det bara sitter där liksom...
Medlem i PB50+
Korvsnutten
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 15:08

Inlägg av Korvsnutten »

fieldflower skrev:
Korvsnutten skrev: "För att Per och Göran ska komma fram till huset måste dem gå över gatan"
Även där skall det vara "de".

Däremot "För att Per och Göran skall komma fram till huset måste huset komma till dem".
Där är det OK att använda "dem"...

Synd att man sov på svenskan i skolan så man inte kan förklara varför det är så bara... Det bara sitter där liksom...
satanas perkele det har du rätt i haha...ganska okej gissning var det iaf :D jaja tack för rättningen.
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Dem är när det är dativobjekt. De när det är subjekt eller ackusativobjekt.
Dativobjekt är det när någon/några/något annan/andra/annat utför en handling till/åt/för. T.ex.
Vi gick hem till DEM.
"vi" är subjekt, "gick" predikat, "dem" är dativobjekt.

Jag vill också passa på att försvara mig och säga att eventuella fel i så fall beror på min svensklärares oförmåga att förklara :D

Tillägg:
I exemplet ovan är det samma sak. Huset som är subjekt måste komma (predikat) till dem. (dativobjekt).
"För att Per och Göran skall komma fram till huset måste huset komma till dem"

Tillägg: Sorry för OT :?
Korvsnutten
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 15:08

Inlägg av Korvsnutten »

rockern skrev:Dem är när det är dativobjekt. De när det är subjekt eller ackusativobjekt.
Dativobjekt är det när någon/några/något annan/andra/annat utför en handling till/åt/för. T.ex.
Vi gick hem till DEM.
"vi" är subjekt, "gick" predikat, "dem" är dativobjekt.

Jag vill också passa på att försvara mig och säga att eventuella fel i så fall beror på min svensklärares oförmåga att förklara :D

Tillägg:
I exemplet ovan är det samma sak. Huset som är subjekt måste komma (predikat) till dem. (dativobjekt).
"För att Per och Göran skall komma fram till huset måste huset komma till dem"

Tillägg: Sorry för OT :?
låter som en bra förklaring..kom inte ihåg ett skit av det där dativobjekt och akustikobjekt...ackusativobjekt* :) men vafan...SKIT SAMMA!...eller? :wink:
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Ja, det kommer ju ändå ganska naturligt när man har svenska som modersmål. Men det kan vara väldigt nyttigt om man ska lära sig tyska.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jovisst, skit samma. Men nu när ni ändå snöat in och krånglat till det så kanske jag kan tända ljuset i tunneln.
Dom är talspråk som ersätter de eller dem, skriver man dom så slipper man fundera. Dom förekommer mer och mer i skriftspråk, allt förändras...

De eller dem fungerar på samma sätt som han eller honom.
"han gick över gatan för att möta honom"
"de gick över gatan för att möta dem"
Han eller honom tror jag inte att ni skulle blanda ihop, så tänk så....
Lars Messerschmidt
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar