Trasigt telejack Ibanez

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Trasigt telejack Ibanez

Inlägg av TredoX »

Tja!

Mitt telejack glappar och jag hittar ingen reservdel som är orginal.
Jag har rep den här veckan och spelar på lördag.

Finns det någon affär i sthlm som har sånnahära??
Bild
Bild
Bild


Som ni kanske ser på sista bilden är ett av "stiften" nertryckta.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Ibland är det bara den lilla metalltungan som böjts så den inte ligger an mot sladdkontakten.
Det kan då gå att pilla med nåt och böja ut tungan något så den ligger an hårdare mot kontakten.

Den kan såklart gå av då man är där och böjer om man inte är försiktig eller om metallen är utmattad, men som alternativ till att hitta en ny kontakt är det ju enklare, snabbar och billigare.
Nu ser det ut som att du redan lött loss den, men en sån operation kan man göra med jacket kvar i basen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Ibland är det bara den lilla metalltungan som böjts så den inte ligger an mot sladdkontakten.
Det kan då gå att pilla med nåt och böja ut tungan något så den ligger an hårdare mot kontakten.

Den kan såklart gå av då man är där och böjer om man inte är försiktig eller om metallen är utmattad, men som alternativ till att hitta en ny kontakt är det ju enklare, snabbar och billigare.
Nu ser det ut som att du redan lött loss den, men en sån operation kan man göra med jacket kvar i basen...
+1 Hade samma problem med ena cortbasen, tog en smal skruvmejsel och böjde till stiftet lite försiktigt och så var det fixat. :D
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Hellish skrev:
fieldflower skrev:Ibland är det bara den lilla metalltungan som böjts så den inte ligger an mot sladdkontakten.
Det kan då gå att pilla med nåt och böja ut tungan något så den ligger an hårdare mot kontakten.

Den kan såklart gå av då man är där och böjer om man inte är försiktig eller om metallen är utmattad, men som alternativ till att hitta en ny kontakt är det ju enklare, snabbar och billigare.
Nu ser det ut som att du redan lött loss den, men en sån operation kan man göra med jacket kvar i basen...
+1 Hade samma problem med ena cortbasen, tog en smal skruvmejsel och böjde till stiftet lite försiktigt och så var det fixat. :D


Sitter med en nål och försöker, men det är helt omöjligt!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har du ingen liten skruvmejsel? En nål får du nog inget bra grepp med.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Hellish skrev:Har du ingen liten skruvmejsel? En nål får du nog inget bra grepp med.
Jo, men den minsta jag har kommer inte åt.
De som är problemet är att det finns ingenstans att komma under stiftet..
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ah.. Ja får du inte in nånting under över huvud taget är det bara att köpa nytt då.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Rucka i sidled först så du får in nåt under? Då kanske du kan böja ut det lite och sedan kan du rucka tillbaka om det blev snett.
Funkar det inte kan man lika gärna prova lite våld och se om det ger resultat...
Medlem i PB50+
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag sitter fortfarande och pillar i kontakten... men jag gissar på att det inte kommer att fungera..

Är det ingen som vet en affär som har sånnahär kontakter inne?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

TredoX skrev:Jag sitter fortfarande och pillar i kontakten... men jag gissar på att det inte kommer att fungera..

Är det ingen som vet en affär som har sånnahär kontakter inne?
Jag har ett par liknande. Du kan få köpa en om du vill
För många basar är inte nog
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Du har pm.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

jag har samma problem MEN det går att åtgärda med PlanetWave kabel som har ett fjädrande stift och funkar suveränt! tro mig prova det!!
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar