Lödpenna trasig?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Lödpenna trasig?

Inlägg av Surfin' »

Fick instruktioner av den lokala musikaffären hur man löder en mick och satt igår och började göra det då jag märker att när lödpennan rör tennet händer ingenting. Vid en liten punkt bakom "stiftet" kan man löda men då blir tennet till små bollar wtf?

Fel på pennan eller? har en 15w från Clas Ohlsons :cry:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Lödpenna trasig?

Inlägg av Geddan »

Mumin skrev:Fick instruktioner av den lokala musikaffären hur man löder en mick och satt igår och började göra det då jag märker att när lödpennan rör tennet händer ingenting. Vid en liten punkt bakom "stiftet" kan man löda men då blir tennet till små bollar wtf?

Fel på pennan eller? har en 15w från Clas Ohlsons :cry:
Har förstått att det krävs lite kralligare grejor för att kunna löda ordentligt.
De där små leksakskolvarna klarar bara småprylar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det kan vara skit på spetsen..

15 watt ska räcka för mindre arbeten
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Re: Lödpenna trasig?

Inlägg av Diesel »

Geddy_Lee skrev:
Mumin skrev:Fick instruktioner av den lokala musikaffären hur man löder en mick och satt igår och började göra det då jag märker att när lödpennan rör tennet händer ingenting. Vid en liten punkt bakom "stiftet" kan man löda men då blir tennet till små bollar wtf?

Fel på pennan eller? har en 15w från Clas Ohlsons :cry:
Har förstått att det krävs lite kralligare grejor för att kunna löda ordentligt.
De där små leksakskolvarna klarar bara småprylar.
men det ska räcka för att iaf smälta tennet
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

men hur kommer det sig att jag får små bollar istället för smällt tenn?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Re: Lödpenna trasig?

Inlägg av hosse »

Diesel skrev:
Geddy_Lee skrev:
Mumin skrev:Fick instruktioner av den lokala musikaffären hur man löder en mick och satt igår och började göra det då jag märker att när lödpennan rör tennet händer ingenting. Vid en liten punkt bakom "stiftet" kan man löda men då blir tennet till små bollar wtf?

Fel på pennan eller? har en 15w från Clas Ohlsons :cry:
Har förstått att det krävs lite kralligare grejor för att kunna löda ordentligt.
De där små leksakskolvarna klarar bara småprylar.
men det ska räcka för att iaf smälta tennet
det är väl ändå för mycket begärt? :wink:

mumin: skit på spetsen är nog en bra gissning från diesels sida.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är du säker på att du ska löda dit micken själv?

Rätt pilligt, och jag tycker alltid det tar ett bra tag innanman "lärt sej cykla igen"...

Börja med att laga lite telekablar etc. tills du känner att du fått till den rätta snitsen. Du ska värma materialet, inte tennet. Håll alltså den skalade, tvinnade o rensade sladdänden mot den väl rengjorda spetsen på lödpennan, sen håller du tennet mot kablen, inte mot pennan. När dåmaterialet i kabel blir tillräckligt varmt så smälter tennet in i kabeln i håller ihop det hela. Lätt hänt, särskilt på tunna sladdar (typ vid miken...) - att man värmer för mycket, så att isoleringen smälter... Och så ska man ju helst se till att samtidigt vara i kontakt med lödpunkten på poten eller kontakten i fråga...

Kolla på nätet, finns säkert "lödskolor".
Lycka till!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mumin skrev:men hur kommer det sig att jag får små bollar istället för smällt tenn?
därför att längre upp på spetsen finns oftast någon konstig legering som bara gör tennet till en boll..

det är typ bara de 5-7 mm längst ner på spetsen som går att löda med..

och om det är skit på spetsen så ska man egentligen smälta tenn runt hela spetsan (håll tennet direkt emot) och sen torka av med ett blött papper eller en blöt svamp.. smälter inte tennet så kan du bara testa med att torka av den varm..

men blir spetsen varm så den inte går att ta i?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

dereborn skrev:Är du säker på att du ska löda dit micken själv?

Rätt pilligt, och jag tycker alltid det tar ett bra tag innanman "lärt sej cykla igen"...

Börja med att laga lite telekablar etc. tills du känner att du fått till den rätta snitsen. Du ska värma materialet, inte tennet. Håll alltså den skalade, tvinnade o rensade sladdänden mot den väl rengjorda spetsen på lödpennan, sen håller du tennet mot kablen, inte mot pennan. När dåmaterialet i kabel blir tillräckligt varmt så smälter tennet in i kabeln i håller ihop det hela. Lätt hänt, särskilt på tunna sladdar (typ vid miken...) - att man värmer för mycket, så att isoleringen smälter... Och så ska man ju helst se till att samtidigt vara i kontakt med lödpunkten på poten eller kontakten i fråga...

Kolla på nätet, finns säkert "lödskolor".
Lycka till!
Nästan rätt, man behöver lite lod på spetsen så att det finns flytande material med kontakt med det som ska lödas eller förtennas. Annars kan det ta väldigt lång tid innan det händer nått.
En kolv på 15W räcker inte långt. Normalt är en temperaturkontrollerad 50W kolv
Anledningen till att det blir "bollar" är att lodet inte väter. För att det ska väta brukar man använda fluss. Skaffa lod med fluss i så ska du se att det fungerar
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Finns det lod utan fluss nu?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Diesel skrev:Finns det lod utan fluss nu?
ja, det har fått hjälp av en sån här:
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

15 watt räcker för att löda tunna sladdar. För att löda fast jordkabel på en potentimeter hölje räcker det inte, 30 watt bör det nog var då. Temperaturkontrollerat är bra men dyrt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

anli skrev:15 watt räcker för att löda tunna sladdar. För att löda fast jordkabel på en potentimeter hölje räcker det inte, 30 watt bör det nog var då. Temperaturkontrollerat är bra men dyrt.
en ganska vettig investering om man ska lära sig löda..

jag har sparat in min redan om man jämnför med vad det kostat att lämna bort det jag gjort
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:15 watt räcker för att löda tunna sladdar. För att löda fast jordkabel på en potentimeter hölje räcker det inte, 30 watt bör det nog var då. Temperaturkontrollerat är bra men dyrt.
Vad man ska tänka på är att de billiga kolvarna utan temperaturkontroll "äter" spetsar. De måste filas när järnpläteringen väl är genombränd. Prisskillnanden mellan vanlig och tempkontrollerad kolv verkar inte vara av den kalibern att om man ska löda på mickar och andra grejer som kostar massor av pengar och spara in på lödutrustningen.
Senast redigerad av ferm den lör 16 feb 2008, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Haha! Wow! Gjorde min första lödning nyss, P mick till jacket! Låter kanon! Är överlycklig! :):):):):)

Gick till Ohlsons och köpte ny spets till min 15w och de rekommenderade ett nytt sorts tenn som smälte direkt! Kanon! Ska hitta en Seymour Duncan QP till pbas nu!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mumin skrev:Haha! Wow! Gjorde min första lödning nyss, P mick till jacket! Låter kanon! Är överlycklig! :):):):):)

Gick till Ohlsons och köpte ny spets till min 15w och de rekommenderade ett nytt sorts tenn som smälte direkt! Kanon! Ska hitta en Seymour Duncan QP till pbas nu!
Nice.. det var alltså spetsproblem :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

För att komma tillrätta med såna problem krävs spetskompetens!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Mumin skrev:Haha! Wow! Gjorde min första lödning nyss, P mick till jacket! Låter kanon! Är överlycklig! :):):):):)

Gick till Ohlsons och köpte ny spets till min 15w och de rekommenderade ett nytt sorts tenn som smälte direkt! Kanon! Ska hitta en Seymour Duncan QP till pbas nu!
Som att bli barn på nytt, eller hur?!

Kände likadant i onsdags när jag fick ihop hela bassens elektronik
med lite telefonsupport.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

löda är skoj :)

DIY pedaler here i come!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Lödpenna trasig?

Inlägg av BassiLow »

Mumin skrev:Fick instruktioner av den lokala musikaffären hur man löder en mick och satt igår och började göra det då jag märker att när lödpennan rör tennet händer ingenting. Vid en liten punkt bakom "stiftet" kan man löda men då blir tennet till små bollar wtf?

Fel på pennan eller? har en 15w från Clas Ohlsons :cry:
Om du inte kan byta ut spetsen på pennan, köp en ny, eller skrapa rent den (spetsen alltså) med en kniv.

Lycka till.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar