Splitta en Musicman-mick?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Splitta en Musicman-mick?

Inlägg av Emil »

Funderar på att modda min Stingray H/H. Jag är hur nöjd som helst, får fram alla ljud jag vill ha...förutom ett.
Det lite jazzbasknorriga stallmicksljudet. Skulle det gå att koppla in en liten switch som splittar stallmicken till endast ena spolen...single coil alltså.

Nån som provat detta?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Splitta en Musicman-mick?

Inlägg av Jan Hellman »

Emil skrev:Funderar på att modda min Stingray H/H. Jag är hur nöjd som helst, får fram alla ljud jag vill ha...förutom ett.
Det lite jazzbasknorriga stallmicksljudet. Skulle det gå att koppla in en liten switch som splittar stallmicken till endast ena spolen...single coil alltså.

Nån som provat detta?
På dom nya Stingray basarna, i alla fall dom med två PU´s, kan du splitta stallmicken.

Bild

Du kommer nog inte att bli nöjd om du är ute efter knorrigt Jazzbas ljud. Fel typ av mick och helt annorlunda elektronik. Låter strålande bra med dom feta magneterna men inte i närheten av en Jazzbas. Personligen gillar jag humbuckern i stalll läget och känner inte att jag vill få min Stingray att låta Jazzbas. Jag har några Stingray 5:or som det går att splitta stall micken men jag har aldrig testat någon 4-strängad. Men jag kan inte tänka mig att dom låter Jazzbas heller.

Köp en Fender Jazzbas istället. Det kommer du att bli mer nöjd med om det är det ljudet du är ute efter.

//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Jag vetefaan ja. Kan inte för mitt liv tänka mig att det går att få det klassiska MusicMan ljudet ur den där. Mycket av ljudet sitter i elektroniken också. Det känns lite som att man måste välja. Stingray eller Jazzbas. Vem vill ha en Ferrari med dragkrok? Antingen husvagn ELLER sportbil. Lite svårt att få båda i det här läget. Känns det som. Kan aldrig bli bättre än en halvtaskig kompromiss.

//Jan
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Hellboy skrev:
Liten skrev:http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Jag vetefaan ja. Kan inte för mitt liv tänka mig att det går att få det klassiska MusicMan ljudet ur den där. Mycket av ljudet sitter i elektroniken också. Det känns lite som att man måste välja. Stingray eller Jazzbas. Vem vill ha en Ferrari med dragkrok? Antingen husvagn ELLER sportbil. Lite svårt att få båda i det här läget. Känns det som. Kan aldrig bli bättre än en halvtaskig kompromiss.

//Jan
+1
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Splitta en Musicman-mick?

Inlägg av Ahab »

Emil skrev:Funderar på att modda min Stingray H/H. Jag är hur nöjd som helst, får fram alla ljud jag vill ha...förutom ett.
Det lite jazzbasknorriga stallmicksljudet. Skulle det gå att koppla in en liten switch som splittar stallmicken till endast ena spolen...single coil alltså.

Nån som provat detta?
Vanliga stingray med en mic har ju en pot till var spole och det går ju bra. Leta efter rätt tåtar och byt in en push/pull pot. Har inte du en sån där fenderswitch förresten?

edit: är det en aktiv bas? då är det inte riktigt så lätt antar jag.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag ljög. Det går inte alls att splitta stallmicken på vare sig Stingray 4:orna eller 5:orna annat än att du kan köra den som singlecoil samtidigt på både stall och hals micken. Dock inte bara på stallmicken. Skulle behöva en balanspott mellan mickarna för detta eller två separata volymkontroller.

http://www.ernieball.com/mmonline/techi ... ray_HH.pdf

Jag personligen tycker att mickarna dock låter klart bäst som humbuckers.

//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
Liten skrev:http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Jag vetefaan ja. Kan inte för mitt liv tänka mig att det går att få det klassiska MusicMan ljudet ur den där. Mycket av ljudet sitter i elektroniken också. Det känns lite som att man måste välja. Stingray eller Jazzbas. Vem vill ha en Ferrari med dragkrok? Antingen husvagn ELLER sportbil. Lite svårt att få båda i det här läget. Känns det som. Kan aldrig bli bättre än en halvtaskig kompromiss.

//Jan
Mellan "j" polerna och "mm" polerna sitter en till rad MM poler.. dolda..
Du kan mao få båda sounden ur samma mick... = ganska bra puppa för den som vill prova... imo
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:[
Mellan "j" polerna och "mm" polerna sitter en till rad MM poler.. dolda..
Du kan mao få båda sounden ur samma mick... = ganska bra puppa för den som vill prova... imo
Men det är väl "dummy coils" för att det inte ska brumma som satan när man kör i single coil läge? Jag kan ha tokfel här men jag har för mig det.

//J
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Hellboy skrev:
Liten skrev:http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Jag vetefaan ja. Kan inte för mitt liv tänka mig att det går att få det klassiska MusicMan ljudet ur den där. Mycket av ljudet sitter i elektroniken också. Det känns lite som att man måste välja. Stingray eller Jazzbas. Vem vill ha en Ferrari med dragkrok? Antingen husvagn ELLER sportbil. Lite svårt att få båda i det här läget. Känns det som. Kan aldrig bli bättre än en halvtaskig kompromiss.

//Jan
Har en bekant som har dragkro på sin Porsche 911. Han drar dock inte husvagn med den.......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Matte skrev: Har en bekant som har dragkro på sin Porsche 911. Han drar dock inte husvagn med den.......
Det är ju stenhårt ju!!

//J
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
Matte skrev: Har en bekant som har dragkro på sin Porsche 911. Han drar dock inte husvagn med den.......
Det är ju stenhårt ju!!

//J
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hellboy skrev:
Liten skrev:http://www.delano-pickups.com/english/4 ... y.html#top

Prata med Årnes (200071) .. så slipper du modda befintlig mick...
Jag vetefaan ja. Kan inte för mitt liv tänka mig att det går att få det klassiska MusicMan ljudet ur den där. Mycket av ljudet sitter i elektroniken också. Det känns lite som att man måste välja. Stingray eller Jazzbas. Vem vill ha en Ferrari med dragkrok? Antingen husvagn ELLER sportbil. Lite svårt att få båda i det här läget. Känns det som. Kan aldrig bli bättre än en halvtaskig kompromiss.

//Jan
Jag har en Hybrid till en femma hemma ( :oops: ).
Jag skickar den hemskt gärna den till dig så får du testa den ordentligt.
Om du vill ha besväret att skruva och trixa med lödkolven och sedan lovar att skriva en ärlig och objektiv recension så kan jag skicka den i morgon.
Skriv svar