Bygge jazz humbucker

Prata om mickar och elektronik
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Bygge jazz humbucker

Inlägg av MrWalker »

Jeg fikk fatt i et rimelig sett med Lindy Fralin Jazz 5-strengs pickuper forleden dag. Jeg har en Status Shark som jeg savner litt "punch" i, og lurer på om jeg skal sette disse micene på den bassen. Har to alternativer:
Bild
1) Ta bort original-micen, og sette Fralin-micene som et vanlig jazz-oppsett (må da lage nytt plekterbrett)
2) La original-micen stå, og sette sammen Fralin-micene til en dobbel Jazz humbucker ved stolen.

Noen som har noen tanker om dette? Lar det seg gjøre å sette sammen Fralins til en dobbel jazz? Eller vil det gå ut over lyden?

Har også en del problemer med støy fra den originale micen (jordings-støy når jeg berører mic-coveret, som er av metall). Så noe må uansett gjøres med elektronikken på denne bassen! :)

Alle meninger mottas med takk! :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag gillar Twin Jazz-mikar! Sätt dem i stallposition och använd en push-pullpot för att skifta mellan serie- och parallellkoppling. Det är ett enkelt sätt att skapa flexibilitet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

BarbequeVillage skrev:Jag gillar Twin Jazz-mikar! Sätt dem i stallposition och använd en push-pullpot för att skifta mellan serie- och parallellkoppling. Det är ett enkelt sätt att skapa flexibilitet.
Ja, gjør jeg det blir det nok en serie-/parallell-switch. Men det var en på talkbass som mente at "phase cancellation" vil skape trøbbel... har du noe peiling på det? Har sett andre "twins", men kan det være noe med Fralin-micene som gjør at det ikke vil fungere så bra?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har använt Twin Jazz-konceptet på flera basar och aldrig litit av fasproblem. Jag tror inte att det är hörbart när de sitter så nära varandra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Høres bra ut!! :) Da er jeg ganske nær en beslutning! Jeg er egentlig ganske fornøyd med låten i bassen med den originale micen, så jeg er ikke så lysten på å bytte ut den... med en twin jazz i tillegg blir det en ny dimensjon! :)

Skal flytte jacken til undersiden, også, jeg tror mye av støyproblemet oppstår der (for mye bevegelse gjør kontaktene skjøre).

Må vel slipe av "ørene" på innsiden og bruke superlim for å lime sammen de to micene, da. Er det sånn du pleier å gjøre det, eller?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MrWalker skrev:Må vel slipe av "ørene" på innsiden og bruke superlim for å lime sammen de to micene, da. Er det sånn du pleier å gjøre det, eller?
Precis! Såga bort öronen och slipa hela kanten på mikarna, då fäster limmet bättre. Superlim eller tvåkomponents epoxylim fungerar utmärkt för att limma ihop dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

BarbequeVillage skrev: Precis! Såga bort öronen och slipa hela kanten på mikarna, då fäster limmet bättre. Superlim eller tvåkomponents epoxylim fungerar utmärkt för att limma ihop dem.
Smart! Er nok smart å slipe kanten på micen først, ja... det hadde jeg nok ikke kommet til å tenke på! Kan hende jeg leverer bassen inn til en gitarteknikker for å få gjort det. Har ikke utstyr til å frese ut pickup-sporet med, og heller ingen erfaring med det... Har en Dremel, men ikke rigg til å sette den i og frihånds-Dremel.... tror ikke det er så smart?! :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Undvik frihandsfräsning, det blir aldrig bra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar