Pickup P-bas.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Pickup P-bas.

Inlägg av terrorforsale »

Jag har funderingar på att "uppgradera" min P-bas med ny Pickup.
Och tänkte då att en tråd här kanske kan hjälpa mig till det jag söker =)

Tycker att jag saknar lite "omph" i orginalet som sitter i basen idag

Basen är en Fender American Standard P-bas.
Förstärkaren är ett 300w rörmonster.
Stämningen är D standard eller Dropp-C. (tips på bra strängar tas gärna emot också.)

Spelar mest hårdrock och Metal, men även softare musik kommer spelas.

Lundgren, Bartolini, Bareknuckle är några av de lite "dyrare" märken jag kollat på, hur stor är skillnaden på dessa och andra, typ SD och DiMarzio?
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Bassplaya »

DiMarzio är rätt så heta, vilket oftast passar till tyngre musik. har själv en Model P i min P-bas och har egentligen inga planer på att byta.
Annars har ju EMG nyligen släppt en Geezer Butler signaturmick (passiv) som verkar schyst.
Gällande SD så har jag bara testat den som heter SPB-2, vilken är rätt så tråkig i karaktären (Tycker jag då, men jag vet att jag inte är ensam om att tycka detta).

Bartolini har jag aldrig lyckats få vettigt ljud ur. Men det innebär inte att de inte passar dig.

Lundgren och Barenuckle vet jag knappt något om så där har jag inget att komma med.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Bullen »

Dimarzio model P är den ultimata hårdrocksmicken om man vill ha ett klassiskt p-sound men med mer tryck och drag. Har inte testat mycket mer, därför att letandet liksom slutade där.

Ang. strängar så borde ett DR DDT-set funka utmärkt till den stämningen.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av BBQV »

Ett alternativ till DiMarzio är Seymour Duncan SPB-3, Quarter Pounder.

De är lite annorlunda i karaktären. QP-miken har ett midscoopat ljud med hård diskant och mycket bottenfläsk medan DiMarzion är "tjockare på mitten", inte så toppig. Jag har den sistnämnda i min P-bas och den låter mumma genom en pressad rörtopp. Men jag spelar inte metal...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av B-Å Åhs »

Lundgren vintage tycker jag låter fett
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av JazzBassillen »

Annars kan du med förtroende vända dig till Urban (Evilbiker på forat) och be honom snurra ihop mickar med "omph" efter tycke och smak.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av terrorforsale »

Tack för all info :)
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Antonbomb »

Jag kör också Model P och är nöjd med den :)
Jag kör också D standard. Spelar skatepunk och lite hardcore. Har kört GHS boomers strängar ett tag. Dom låter väldigt bra! Största anledningen är väl för att det är roundwounds :) men nackdelen är ju då att dom "dör" snabbare än flatwounds.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
jvsquier
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 18 jul 2012, 20:27
Ort: Köpenhamn, Danmark

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av jvsquier »

Bild

Jag har bytt till DiMarzio på min Squier Classic Vibe. Ljudbitar och bilder före/efter finns på https://www.dropbox.com/sh/xixamseype9y ... L45FVMzMua" onclick="window.open(this.href);return false;
Xcuse my Danish

Squier - Musicman - Wal - Tokai - Ibanez - Peavey - Warmoth - Yamaha - Aguilar - 3 Leaf - Fender - Electrovoice - TC - Emma - Kala...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av hitman »

I min P-bas från -76 har jag genom åren testat originalpickupen, DiMarzio, Bartolini aktiv och SD QP. Bra mickar allihop men när jag satte i en Delano så hittade jag hem - den passar mig bäst.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Bullen »

jvsquier skrev:Bild

Jag har bytt till DiMarzio på min Squier Classic Vibe. Ljudbitar och bilder före/efter finns på https://www.dropbox.com/sh/xixamseype9y ... L45FVMzMua" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktigt snyggt med cremekåpor ihop med den färgkombon!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
jvsquier
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 18 jul 2012, 20:27
Ort: Köpenhamn, Danmark

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av jvsquier »

Bullen skrev:
jvsquier skrev:Bild

Jag har bytt till DiMarzio på min Squier Classic Vibe. Ljudbitar och bilder före/efter finns på https://www.dropbox.com/sh/xixamseype9y ... L45FVMzMua" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktigt snyggt med cremekåpor ihop med den färgkombon!
Tackar, er ganska nöjd med resultaten efter lång betänkningstid om det skulla våra svart eller creme. Har även en Model J som skal monteras som stallmick.
Xcuse my Danish

Squier - Musicman - Wal - Tokai - Ibanez - Peavey - Warmoth - Yamaha - Aguilar - 3 Leaf - Fender - Electrovoice - TC - Emma - Kala...
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av klasextas »

Kapar tråden så jag slipper göra en ny: har installerat dimarzio model P och upptäcker att jag måste trycka in knappen minus 15db för att det inte ska dista! Har ni andra samma erfarenhet av miken eller är nåt galet?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Musikanten »

klasextas skrev:upptäcker att jag måste trycka in knappen minus 15db för att det inte ska dista! Har ni andra samma erfarenhet av miken eller är nåt galet?
Inget fel, men...
Så blir det när output-signalen är för hög i förhållande till förstärkarens ingångskänslighet.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av klasextas »

Ja det var det jag hoppades, att de är så heta att man får välja rätt på stärkaren. Dåså, bara att fläska på då!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av bassace »

B-Å Åhs skrev:Lundgren vintage tycker jag låter fett
+ på den. Har även en Lundgren Hot men när jag bytt mellan Hot och Vintage på samma bas (Fender MIJ 57RI -1994) har Vintage-varianten faktiskt låtit fetare.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av klasextas »

bassace skrev:
B-Å Åhs skrev:Lundgren vintage tycker jag låter fett
+ på den. Har även en Lundgren Hot men när jag bytt mellan Hot och Vintage på samma bas (Fender MIJ 57RI -1994) har Vintage-varianten faktiskt låtit fetare.
Jag bytte precis från Lundgren Vintage till Model P, den senare låter fetare i mina öron.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Bassplaya »

klasextas skrev:Kapar tråden så jag slipper göra en ny: har installerat dimarzio model P och upptäcker att jag måste trycka in knappen minus 15db för att det inte ska dista! Har ni andra samma erfarenhet av miken eller är nåt galet?
Jag sänkte micken nån millimeter och blev kvitt problemet.
Sänk tills du blir nöjd.
Är du fortfarande inte nöjd när du sänkt så mycket det går är nog inte model p rätt mick för dig ;)
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av klasextas »

Bassplaya skrev:
klasextas skrev:Kapar tråden så jag slipper göra en ny: har installerat dimarzio model P och upptäcker att jag måste trycka in knappen minus 15db för att det inte ska dista! Har ni andra samma erfarenhet av miken eller är nåt galet?
Jag sänkte micken nån millimeter och blev kvitt problemet.
Sänk tills du blir nöjd.
Är du fortfarande inte nöjd när du sänkt så mycket det går är nog inte model p rätt mick för dig ;)
Det funkar prima med att trycka in "minus femton" så jag tycker inte det är något problem! Blev bara så paff, trodde aldrig det skulle behövas på en passiv bas!
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av terrorforsale »

Har nu köpt och installerat EMG-GZR mick på fendern, och den har aldrig låtit så bra :)
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av 41HZ »

terrorforsale skrev:Har nu köpt och installerat EMG-GZR mick på fendern, och den har aldrig låtit så bra :)
Ah, bra val! Har en på en av mina p-basar och håller med om att den låter fantastiskt. Inte lika bra tryck som dimarzio-p men låter liksom bara så snyggt.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av terrorforsale »

Verkar dock ha lite glapp i ett par av snabbkopplingarna :(
Men det är inget lite hemmameck med lödning inte kan fixa ^^
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av Roger Hedin »

Den bästa P-bas jag haft var en svart 2006 med Seymour Duncan SPB-3 och Stellartone Tonestyler. Duncan lät inte traditionell P-bas, men i mitt tycke betydligt muskligare och öppnare. Tonestylern var heaven sent. Jag ångrar att jag sålde den basen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pickup P-bas.

Inlägg av bassace »

Roger Hedin skrev:Jag ångrar att jag sålde den basen...
Sälj ALDRIG en bra bas!
Skriv svar