EMG aktiva j-bas batterifråga?

Prata om mickar och elektronik
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av christian veltman »

Vet du?

Har sökt på nätet men inte hittat ett bra svar.
EMG J-Set aktiv behöver batteri. Får det verkligen plats i hålet på en jazz?
Man kan även använda 2 X 9volt men vad blir skillnaden i ljud? Värt besväret med dubbla batterier?

Tack på förhand :-)
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av magnusb »

Sitter ett EMG J-set i Jazz 66an jag har, trångt men får plats utan mod i den.

Var mest P-skyddet som tog stryk.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av christian veltman »

Tack Magnus!
Vet du om dubbla batterier tillför något?
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av magnusb »

Tyvärr ingen koll på det.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av BlueFruit »

Jag har EMG på båda mina jazzar. I 60-talaren fick batteriet plats utan problem men på 80-talaren fick jag karva ur lite för att få plats.

18 volt ska väl öka "headroom" lite, men jag vet inte om det är någon märkbar skillnad. Jag har inte provat med dubbla batterier.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Roger Hedin »

18 Volt gör skillnad. Definitivt!
Sen är alla Jazzbasar olika, beroende på vad man menar med "alla" och med "Jazzbas". Olika årsmodeller kan ha olika stort utrymme, olika modeller eller fabrikat har olika stort utrymme. Det är bara att prova. Om det inte passar: fräs ur lite ur hålet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Pelleper »

Vilket "hål" är det ni pratar om här? Jag är nämligen själv i samma tankar, att montera ett par EMG aktiva micar i min CS64 Jazz. Är det utrymmet under kontrollplattan som avses?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av christian veltman »

Roger Hedin skrev:18 Volt gör skillnad. Definitivt!
Sen är alla Jazzbasar olika, beroende på vad man menar med "alla" och med "Jazzbas". Olika årsmodeller kan ha olika stort utrymme, olika modeller eller fabrikat har olika stort utrymme. Det är bara att prova. Om det inte passar: fräs ur lite ur hålet...

Roger!
Upplys mig gärna om skillnaden snälla!

Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Bilden visar den kropp jag beställt. Har ett set aktiva EMG J-bas. Som går på 9 volt men även 18volt.

Bild
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av magnusb »

Talkbass-kändisen JimmyM skriver såhär;

I don't get it. You all must have bat hearing. I tried 18v in my EMG basses and it lasted about a month. Made no difference whatsoever.

Finns ett gäng trådar på Talkbass om 9-18v i EMG-mickar. Som vanligt tycker alla olika :)

Edit:
http://www.emgpickups.com/media/product ... -0190c.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av christian veltman »

Tack Magnusb!

Ska läsa lite :-)
magnusb skrev:Talkbass-kändisen JimmyM skriver såhär;

I don't get it. You all must have bat hearing. I tried 18v in my EMG basses and it lasted about a month. Made no difference whatsoever.

Finns ett gäng trådar på Talkbass om 9-18v i EMG-mickar. Som vanligt tycker alla olika :)

Edit:
http://www.emgpickups.com/media/product ... -0190c.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Pelleper »

christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?

Det låter ju som att det inte är en omöjlighet att få in ett par aktiva EMG i den alltså. Härligt!
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av christian veltman »

Pelleper skrev:
christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?

Det låter ju som att det inte är en omöjlighet att få in ett par aktiva EMG i den alltså. Härligt!
Det jag sett är lite skumgummi lindat runt batteriet fastsatt med en gummisnodd.
Helt beroende på plats. Syftet är bara att det inte ska ligga löst.
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av ThomasF »

Om man inte vill ha batteriet i basen kan man använda dessa, den finns en för 18 v också.
Då finns det en grunka som man sättr på batteriets plats i basen (kortsluter)
och så kommer matarströmmen utifrån.
Den stora nackdelen är att man måste ha en stereosladd . . .(eller dubbelledande eller vad man skall kalla det)
Den går att driva med en bra ickebrummande adapter . . .


http://www.emgpickups.com/accessories/p ... /es-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av RolleHarris »

Jag kör med 18v i mina basar och det jag tyckter är att diskanten blir mjukare och ljudet låter inte komprimerat som med 9v. Men det är ju inget som hörs skillnad på med en trummis och 2st metalgitarrer ;)
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Pelleper »

ThomasF skrev:Om man inte vill ha batteriet i basen kan man använda dessa, den finns en för 18 v också.
Då finns det en grunka som man sättr på batteriets plats i basen (kortsluter)
och så kommer matarströmmen utifrån.
Den stora nackdelen är att man måste ha en stereosladd . . .(eller dubbelledande eller vad man skall kalla det)
Den går att driva med en bra ickebrummande adapter . . .


http://www.emgpickups.com/accessories/p ... /es-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där verkar ju onekligen intressant. Hmm, det skulle vara en helt OK lösning, den där kan man ju peta in någonstans i racket eller bakom toppen.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Jo, jag har 2 st EMG drivna med 2 batterier. Se min andra tråd om batterilucka i ... locket.

Om det får plats ett batteri så:

1. Är det på högkant man måste lägga det, i en jazz bas eller p-bas. Alltså inte med bredsidan neråt.

Det får plats i samma kavitet, eller hål om:

2. Du byter ut till smala små pottar som är keramiska. Samma värde men de putar inte ut så mycket. Eller putar in så att säga. De är dyra och kan fås ifrån gitarrdelar.se (bourns) eller ELFA. Använd inte vanliga CTS pottar. De kommer aldrig att "rassla" i heller eftersom de inte har kolbana.

Nu kommer liksom vitsen med att ha två batterier. MEN INTE FÖR 18 V. Utan kör bara på 9 volt men i serie så att den lämnar 9v men dubblerar livslängden. För att: Det är svårt att byta batterier på en Jazzbas eftersom allting ligger under kontrollpanelen och man måste skruva av skruvar hit och dit på plektrumskyddet. Om du kör med 2 LITHIUM batterier håller de ännu längre och minskar risk för oxidering och läckage. Men det trista är ju att du inte får plats med 2 batterier där nere, varken för 9volt eller 18 volt. Så du måste hålla dig till ett batteri.

Jag är själv inne på 7:e året på 2 batterier i en av mina EMG basar, EMG 40DC med lithium batterier kopplade för 9 v numera. Jag hade 18v tidigare, men upptäckte att jag inte hörde någon skillnad i attacken alls, eller transienterna. Så eftersom det var så struligt att öppna locket där bak, var det mer fördelaktigt FÖR MIG att hålla mig med lång batterilängd. Batterierna kollade jag senast vid mitt årliga strängbyte i januari och de visar fortfarande 8.85 volt.

Att köra med stereokablar/fantommatning är en big no-no för mig. Om du måste stämma elektronisk kan du aldrig plugga in i en stämapparat, utan måste förlita dig på kläm-stämmare. F ö har EMG ju en speciell jordteknik vilket innebär att du ALDRIG kan få en stöt uppskickat till dig genom kroppen ifall något skulle vara vajsing på elsystemet. Det finns ingen jord till stallet. De har löst det på annat sätt. Med fantommatning ifrån en extern box, ökar den risken, om än aldrig så lite. En annan sak, som är ofta relaterat till pedaler, är att pedaler låter bäst med batterier, eftersom du slipper svagt brum eller jordslingor. Ungefär samma sak med pickuper faktiskt. Få tillverkare jag känner till, bygger sina basar med fantommatning nuförtiden. De tillstår detta själva EMG:

"Using an AC Adapter (Battery Eliminator):
Using an AC Adapter is not a great idea. They tend to be noisy. EMG has yet to
spec or design an AC Adapter. Effects pedals tend to be noisy because they
ususally add alot of gain. Since the pickup is the first element of the chain it’s
best for it to have as quiet a power supply as possible, thus a battery. Both the
ES-9 and ES-18 power supplies from EMG have inputs for Adapters. The choice
is yours if you can tolerate any extra noise from an Adapter."


Men om fantommatning är din grej, så varsågod. Man måste ha med sig så mycket mer dock. Fler kablar/stereokablar, ström till strömmen (!) etc. Om man nu bestämt sig för att ha pickper med högt headroom och signal/brusförhållande är det onödigt att äventyra det med adapterdriven fantommatning, som säkerligen inducerar brum och störningar.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Jag tycker 18v headroom passar mest till om man thumbar/poppar/slappar VÄLDIGT mycket. Det är då man bonkar skiten ur strängarna och skicka hög output till mickarna. Märk väl att med ett J-set kan du ha 27 v! Tydligen! Dvs tre 9 volts batterier! Då kanske du hör en klarare skillnad. Dvs på ett 9v och 27v. Det är väl mest det att själva "limiting" försvinner eller bli mindre. Limiting har alltid varit ett problem på aktiva pickuper.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Pelleper skrev:
christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?
http://www.electrokit.com/batterihallare-9v-clip.47395" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad ni än stoppar i är det värt att lägga pengar på Lithium. De lämnar 1500mAH, vanliga alkaliska 500 mAH. De kostar dock 99 kr styck. Läste också att EMGs pickuper fungerar ända ner till 2.5 volt innan de börjar bråka. EMGs preamps och "tillbehör" lägger av vid 4.5 volt. Så ett Lithium lär hålla igång pickuperna ett bra tag. Men varför lägga ner 99 kr på ett lithiumbatteri som håller i 7 år (kanske mer)?

Tja... hur ofta slänger ni batterier även om det är återvinningen? :wink: Tänk På Miljön!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Om man nu tar ett J-set ifrån EMG så säger de själva:

3125 Hours per pickup. Har du ett lithium som fördubblar denna tid, blir det ju antagligen samma siffra för 2 pickuper, eller hur? 4,2 månader kontinuerligt spelande (eller ipluggad sladd!) . Det verkar ju lite, men du skall sova, äta och göra annat också. Mina batterier fungerar efter 7 år. Jag spelar på just den basen i alla fall några timmar i veckan, i perioder 3-4 timmar om dagen. Semestrar kanske borträknade. Som sagt har jag 8.85 volt ifrån bägge lithiumbatterierna efter 7 år. Alltså ifrån var och en! Mätt ett batteri åt gången, inte den gemensamma strömmen (som också är däromkring). De skall gå ner till 2.5 v innan pickuperna börja lägga av. Ser jag nästa gång 4.5 volt på dem, så fortsätter jag använda dem. Eftersom att det går. Man hör INTE skillnad på att batteriet dragit ner lite grann. Inte ens hälften. Det är inga fuzzpedaler med sag inbyggt i... :D
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av strummer »

christian veltman skrev:
Roger Hedin skrev:18 Volt gör skillnad. Definitivt!
Sen är alla Jazzbasar olika, beroende på vad man menar med "alla" och med "Jazzbas". Olika årsmodeller kan ha olika stort utrymme, olika modeller eller fabrikat har olika stort utrymme. Det är bara att prova. Om det inte passar: fräs ur lite ur hålet...

Roger!
Upplys mig gärna om skillnaden snälla!

Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Bilden visar den kropp jag beställt. Har ett set aktiva EMG J-bas. Som går på 9 volt men även 18volt.

Bild
Christian, varför beställde du inte kroppen med uttag för batterilucka? Gissar på att du köpte en stock, eller?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av ThomasF »

Tjenix igen.
Jag har kört emg sedan det glada 80talet och är helnöjd, men jag känner mig lite tvungen att agera djävulens advokat. Varför inte passa på och slänga på Ghost Akustiska när du ändå håller på (utöver emg-mickarna alltså) Ghost låter kanon och med en switch kan du köra ena, andra eller mixa.
ps jag övergav batteriboxarna, det var bara ytterligare en krånglande parameter . . .

Vi tog bort den passiva tonkontrollen och använde det hålet till Ghost-volym istället.
Har aldrig använt tonkontrollen på basen . . . .
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Se där ja. Ännu en som övergav batteriboxarna. Kör med lithium så behöver ni inte byta så ofta (LÄS: SLÄNGA BATTERIET I ÅTERVINNINGEN SÅ OFTA!) . Men dock, när lithium dyker så dyker den rejält och inte som Duracell of "fejdar" ut långsamt. Dvs ni kanske kan stå på scen och spela klart en låt om batteriindikator på en Duracell visar att nu är det dags... men för ett Lithium så lyser den i några sekunder, sedan dyker den ner till under 0 volt innan låten är klar, och det kan råka bli tyst mitt i låten. Men det kan ta 7-8 år innan det händer, och då har ni säkert GLÖMT att ni har batterier i basen.

Skippa det där med Ghost. Det drar ström också, såväl som aktiva emg pickuper. Ni måste ha ett batteri till.
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av ThomasF »

OK - nu skall jag inte försöka övertala Veltman att använda Ghost mot sin vilja (eller inte), men skippa dem i mitt fall. Aldrig.
Ström eller inte så låter det förbannat bra om man gillar en lite mer akustisk touch på soundet.
Och att ha bägge möjligheterna är ju oslagbart.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av Hånken »

Köp en NS Design Radius CR-5 eller CR-4 isället. Den har sin egen piezo. plus EMG mickar...Deras polar piezo pickup är det enda som funkar på bas. Kanske inte riktigt vad herr Veltman var ute efter. F ö får han inte plats med Ghost systemets elektronik i den kroppen utan att karva ut rejält. IOFS kan man använda annan preamp men ändå.

Så är en gång till Veltman: skippa Ghost. till denna basen i alla fall.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: EMG aktiva j-bas batterifråga?

Inlägg av inber »

Idé:

Om jag byggde en bas själv med aktiv elektronik i, så skulle jag koppla sladdarna så att jag kunde köra på ackumulatorer och ladda utifrån, t ex genom att ha en extern laddare som har sin utgång i form av en vanlig gitarrsladd. Fast trepolig kanske (stereo). Har inte schemat klart för mig i huvudet, men det går nog ganska enkelt att lösa.

Vad är fördelen? Det blir lätt att ladda. Dessutom kan man klara sig helt utan batterilucka. Utrymmet behöver öppnas när man byter ut ackumulatorerna, sådär vart tionde år eller så. Det innebär att man kan lägga en urfräsning under strängarna eller på andra obskyra ställen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar