Aktiva bas drar ut batterier

Prata om mickar och elektronik
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Aktiva bas drar ut batterier

Inlägg av RolleHarris »

Jag bytte inputjack på en bas härom sistens. Nu så drar den ur batterier på kanske 2 veckor, jag misstänker att jag kopplat fel så attt jacket är aktiverat hela tiden. Basen funkar annars som den ska. Nån som vet vad det kan vara som jag kopplat fel?
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Aktiva bas drar ut batterier

Inlägg av allan »

Jag fuskade, jag satte en switch på klockan på Dassbasen o drog plustråden vägen om....men det är ju sådant man kan göra på hpd-basen när löd-djävulen tar en i besittning kl 0200.....

Men ingen bra lösning på snyggbasen kanske..... Men när jag varit på väg och slänga ut lödkolv o bas ut på 45:an, har jag besinnat mig o kollat in alla scheman o artiklar på Best bass gear. I aguilars fall har de bättre scheman än tillverkaren själva.....

http://www.bestbassgear.com/bass-wiring-diagrams.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Aktiva bas drar ut batterier

Inlägg av RolleHarris »

Tack för länken. Jag ska börja med att testa andra batterier än de från Biltema jag satte i senast. Basen började krånla då, det kan ju vara så att batterier för 19kr st från Biltema inte är lika bra som andra ;)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Aktiva bas drar ut batterier

Inlägg av inber »

Jacket ska ju bryta batteriet när man drar ur proppen. Du har nog vänt på sladdarna så att batteriet är ständigt inkopplat. Batteriets minuspol (svart sladd) ska vara kopplad till mittdelen på jacket.

(Kan inte tänka mig att Biltemas batterier är så usla att de är problemet.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Aktiva bas drar ut batterier

Inlägg av RolleHarris »

Jag lödde om basen igår och nu funkar det som det ska. Jag hade mycket riktigt kopplat inputjacket fel
Skriv svar