Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av AsPåBas »

Går det att göra Ibanez BTB passiv, är lite misstänksam mot elektroniken då jag tycker den tappar volym. Senast igår på soundcheck när jag ställt volymen fungerade den som den ska men efter en stund hade volymen gått ned. Inte gradvis utan som ett ev glapp, jag har nya batterier så det borde inte vara problemet.

Förslag?
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av tias »

Jag har en BTB 405QM som har jag har planer på att göra passiv. Original-pickuperna är passiva, vad jag förstått, och sedan är det väl bara att koppla ur preampen och koppla varje pickup via var sin potentiometer för volym? Jag är ingen expert på området, men jag tycker det borde vara så det fungerar.

Sedan så kan det väl vara så att pickuperna har ganska låg output, men skulle jag göra någonting dylikt så skulle jag nog uppgradera pickuperna också.
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av AsPåBas »

En följdfråga, det sitter två st 9 voltsbatterier i basen.
När jag tittar hur de är kopplade verkar de vara parallellkopplade, plus från bat 1 och bat 2 sitter ihop och minus från bat 1 och bat 2 sitter ihop. Plus går sedan till preampen och minus till telejacket.
Om det ska vara 18 volt borde väl batterierna vara seriekopplade, eller?
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av Musikanten »

En multimeter kan ibland räta ut frågetecken för en speleman. Men du har rätt i din teori.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av inber »

tias skrev:Jag har en BTB 405QM som har jag har planer på att göra passiv. Original-pickuperna är passiva, vad jag förstått, och sedan är det väl bara att koppla ur preampen och koppla varje pickup via var sin potentiometer för volym? Jag är ingen expert på området, men jag tycker det borde vara så det fungerar.
Stämmer bra. Några tips på vägen:

Utgångarna från mikarna ska kopplas till mittenöglan på respektive potentiometer. Med 99 % sannolikhet är det kopplat så redan idag. I så fall behöver du bara dra en kabel från ingången på preampen och koppla den direkt till utgångsjacket, sen knipsar du av utgångssladden från preampen eller lyfter ut den helt.

Men om basen tappar volym så är det troligaste skälet att någon rörlig del gett upp. (Rörliga delar ger upp fortare än elektroniska komponenter). Det enda som kan röra sig på en bas är utgångsjacket eller potentiometrarna. Risken finns med andra ord att problemet kvarstår även om du kopplar ur preampen, men behåller potentiometrar och utgångsjack.

Glapp-problem ("intermittenta fel") är jävliga att hitta, eftersom de dyker upp lite oplanerat.
Senast redigerad av inber den mån 06 okt 2014, 15:44, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av B-Å Åhs »

Det kan vara en bra ide' att kolla potarnas värde .

Passiva mickar bör ha 250k eller mer på potarna men aktiva preamps kan ha 25 k eller 10 k potar.

Så du bör antagligen byta potar i samband med passiviseringen av basen.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Göra Ibanez BTB-400QM Passiv

Inlägg av inber »

B-Å Åhs skrev:Det kan vara en bra ide' att kolla potarnas värde .

Passiva mickar bör ha 250k eller mer på potarna men aktiva preamps kan ha 25 k eller 10 k potar.

Så du bör antagligen byta potar i samband med passiviseringen av basen.
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar