DC-jack måste vara isolerad?

Prata om mickar och elektronik
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

DC-jack måste vara isolerad?

Inlägg av jannej »

Jag har en gammal MXR-pedal som jag använder på mitt pedalbord. Efter ha glömt koppla ur pedalen några gånger blev jag less och har fixat dit ett dc-jack som är kopplat till en 9v-batteri-kontakt --> pedalens befintliga 9v-batteri-kontakt.

Jag har mätt upp jacket och de ska vara rätt polaritet om jag jämför med ett batteri inkopplat men det blir en kortslutning så fort jag kopplar in pedalen på jacket.

Kan problemet vara att jacket inte är isolerat från pedalens chassi? Är det ett problem eller har jag klantat mig någon annanstans?

Tack på förhand!

(Är det någon som har ett diagram hur man kopplar om man vill ha möjlighet till att kunna ha ett batteri och extern strömförsörjning som på moderna pedaler?Är det svårt?)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: DC-jack måste vara isolerad?

Inlägg av Danne »

Jag tror du är lösningen på spåret. Om minus är chassijordad inne i pedalen blir det problem om jacket inte är isolerat från "ytterringen" och plus matas där, medan minus är i centrum på kontakten vilket brukar vara vanligast.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

DC-jack måste vara isolerad?

Inlägg av jannej »

Det satt ju faktiskt en gammal typ minitele i på locket som jag plockade bort för att den satt på så omöjligt ställe. Dessa är väl "positive tip" dvs tvärt om mot för boss kontakter i hänseende vilken del som jordar mot chassit?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: DC-jack måste vara isolerad?

Inlägg av Fredde79 »

Normala standarden (för allt annat utom effektpedaler) är ju att ringen är jord och tippen plus. Detta innebär att man inte kan använda ett icke-isolerat jack i en pedal, eftersom det ju kortsluter plus till jord.

Dessa är de bästa till pedaler, switchen kopplar man sedan till batteriklämman så att batteriet kopplas ur när DC-kabeln kopplas i:

Bild

(Problemet med dessa jack är att de kräver mycket utrymme, vilket kan vara jobbigt om man ska lägga det det i en befintlig pedal, men jag har inte hittat mindre som skulle vara både isolerade och switchade.)

Ett mycket bra dokument med massa exempel på pedalers interna kopplingar finns här: http://www.tonepad.com/project.asp?id=35 (klicka på tonepad_offboardwiring.pdf)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar