Sandberg - elektronikstrul?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Sandberg - elektronikstrul?

Inlägg av Aslan »

Har börjat få problem med brum i min Sandberg VS5. Fantastisk bas på alla sätt och vis annars.

Problemet är detta: I passivt läge brummar den konstant förutom när volymen är på noll. Annars är det samma volym på brummet oberoende på hur volymkontrollen står (förutom noll då). Tonkontrollen påverkar brummet så det blir mindre diskantigt när jag vrider ner den.
I aktivt läge är den tyst när volymen är på max eller noll. Däremellan brummar den som i passivt läge.

Brummet jag pratar om är inte så lågfrekvent och inte öronbedövande men dock där en hel del. Så inspelning är det inte tal om...

Nån som har nån idé vad det kan vara? Är INTE ALLS elektronikkunnig så jag får nog lämna in den, men det kan vara bra att ha lite koll innan bara, och så att man lär sig:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Sandberg - elektronikstrul?

Inlägg av inber »

P-bas, väl?

Brum beror i stort sett alltid på jordningen (om man bortser från det eländiga surrande man automatiskt får med jazzbasars single coil-mickar).

Om den har BÖRJAT väsnas, men varit tyst förut i samma lokal och med samma förstärkare, så skulle jag gissa på att det är någon jordsladd som lossnat. Varför den nu skulle göra det plötsligt, men det är den troligaste felkällan. Ibland lossnar utgångsjacken eller potentiometrarna och börjar vrida sig, vilket kan vrida loss och slita av sladdarna där inne.

Om det går att lossa plattan som elektroniken sitter på utan att demontera strängarna så föreslår jag att du lossar skruvarna till elektroniken och lyfta upp plattan. Om något är uppenbart fel, så ser du det nog med en gång. Annars är väl enklast att lämna in den.

Jag bor i och för sig precis som du i Nacka, så om du vill ha en second opinion före reparation så är du välkommen förbi på en fika.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg - elektronikstrul?

Inlägg av Aslan »

Tack Inber! Det måste jag kolla. Har precis varit ute och rest med basen så det kan tänkas att det är nåt som skakats loss.
Annars kommer jag gärna på en fika;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar