Pickuper direkt till telejacket

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av hankhell »

Helt enkelt: kan man voppa över pottarna ocv koppma pickuperna direkt till telejacket på en pasiv p bas?? Kör ändå full fräs på bägge potarna hela tiden och nu har potarna börjat glappa så jag funderar på att helt enkelt bara koppla förbi dem helt och hållet.. inga krussiduller utan bara pang på rödbetan helt enket:)
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Poester »

Klart man kan!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av TDHP »

Absolut!
Tänk på att det kan vara grymt irriterande att inte kunna mute:a basen när man håller på med nåt på scen tex bara.
En on/off-switch är inte så dumt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av hankhell »

Brukar använda stämpedalen till on/off:) skall köpa ny bas för detta e en gammal trotjänare men vill kunna spela på den så länge och ha den som reserv bas..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Roger Hedin »

Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av inber »

Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Roger Hedin »

inber skrev:
Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Jag jämför med en gammal P-bas jag hade där jag hade ett läge "rakt genom". Den lät inte längre som den P-bas den var...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av hankhell »

Återkommer med rapport om hur den lät efter nästa rep:)
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av inber »

Roger Hedin skrev:
inber skrev:
Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Jag jämför med en gammal P-bas jag hade där jag hade ett läge "rakt genom". Den lät inte längre som den P-bas den var...
Jag kan ju ha fel. Det har hänt förr. Men spontant skulle jag påstå att det är betydligt mer kapacitans i sladden än det är strökapacitans bland potentiometrarna inne i basen.

(Försökte hitta källor till mitt lite yviga påstående,men hittar inga...).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Roger Hedin »

Alla är vi yviga...
Trevlig helg!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Nick »

Det funkar bra! Har i haft några basar där mickarna går direkt till outputjacket. Så har jag just nu på min Iceman.
inber skrev:
Roger Hedin skrev:
inber skrev:
Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Jag jämför med en gammal P-bas jag hade där jag hade ett läge "rakt genom". Den lät inte längre som den P-bas den var...
Jag kan ju ha fel. Det har hänt förr. Men spontant skulle jag påstå att det är betydligt mer kapacitans i sladden än det är strökapacitans bland potentiometrarna inne i basen.

(Försökte hitta källor till mitt lite yviga påstående,men hittar inga...).
Jag skulle generellt säga att det är en ganska liten skillnad. Även om jag ibland upplevt lite mer briljans och tydlighet.
Men det beror nog mycket på vad det är för bas och potar också. Om det är potar som stjäl mycket diskant, så kan det nog bli en betydlig skilllnad. Generellt? Nej.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av inber »

Nick skrev:Det funkar bra! Har i haft några basar där mickarna går direkt till outputjacket. Så har jag just nu på min Iceman.
inber skrev:
Roger Hedin skrev:
inber skrev:
Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Jag jämför med en gammal P-bas jag hade där jag hade ett läge "rakt genom". Den lät inte längre som den P-bas den var...
Jag kan ju ha fel. Det har hänt förr. Men spontant skulle jag påstå att det är betydligt mer kapacitans i sladden än det är strökapacitans bland potentiometrarna inne i basen.

(Försökte hitta källor till mitt lite yviga påstående,men hittar inga...).
Jag skulle generellt säga att det är en ganska liten skillnad. Även om jag ibland upplevt lite mer briljans och tydlighet.
Men det beror nog mycket på vad det är för bas och potar också. Om det är potar som stjäl mycket diskant, så kan det nog bli en betydlig skilllnad. Generellt? Nej.
Min invändning är att subjektivt upplevd skillnad är inte samma sak som faktisk skillnad. Det som hörs, behöver inte alls finnas där.

Googla på psykoakustiska faktorer, så ser ni vilka spratt hjärnan spelar oss när vi "vet" hur det ska vara. Örat är varken linjärt eller pålitligt som mätinstrument, samtidigt som det är fascinerande exakt när vi kan göra direkta jämförelser mellan två ljudkällor (A/B-tester) utan en massa tid emellan.

Ett simpelt exempel är Fletcher-Munson-kurvan, som visar att örats frekvensgång är olinjär (ljudstyrkeberoende). Vrid upp volymen, så blir ljudet bättre. Vrid ner volymen - tunt och basfattigt.

Psykoakustik är ett bredare fenomen än bara Fletcher-Munson, men den som är helt opåverkad av det här finns inte.

Av det här skälet tror jag inte ett skvatt på när folk säger att en strökapacitans på några futtiga pF ger en hörbart bättre skillnad. Ska man mäta och säkerställa skillnader så ska man ha två identiska basar och blindtest, där varken basisten eller testaren vet vilken bas som är vilken. Och sedan en grupp basister, typ tusen.

Jag vet själv genom erfarenhet att min gitarrförstärkare låter t ex oerhört mycket bättre när solen skiner, fastän jag inte flyttat den en millimeter eller rört en enda ratt. Skillnaden är tydligt hörbar, och den som inte hör det har fel på öronen, skulle jag nästan vilja hävda. Fast det är bara inne i min hjärna som skillnaden finns...

Psykoakustik, som sagt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av James Bond »

Aha, psykoakustik, som i psykakustik?
http://www.thomann.de/se/psykakustiska_effekter.html
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Nick »

inber skrev:
Nick skrev:Det funkar bra! Har i haft några basar där mickarna går direkt till outputjacket. Så har jag just nu på min Iceman.
inber skrev:
Roger Hedin skrev:
inber skrev:
Roger Hedin skrev:Det går alldeles utmärkt; räkna dock med att du kan få betydligt mer briljans i signalen då inget stjäl diskant.
Betydligt är ett väldigt stort ord. Tror inte man märker speciellt stor skillnad om man skulle genomföra ett riktigt test. (Tester där respondenten VET facit gills inte). Strökapacitanserna inne i sladdar och pottar är inte noll, men fortfarande små.
Jag jämför med en gammal P-bas jag hade där jag hade ett läge "rakt genom". Den lät inte längre som den P-bas den var...
Jag kan ju ha fel. Det har hänt förr. Men spontant skulle jag påstå att det är betydligt mer kapacitans i sladden än det är strökapacitans bland potentiometrarna inne i basen.

(Försökte hitta källor till mitt lite yviga påstående,men hittar inga...).
Jag skulle generellt säga att det är en ganska liten skillnad. Även om jag ibland upplevt lite mer briljans och tydlighet.
Men det beror nog mycket på vad det är för bas och potar också. Om det är potar som stjäl mycket diskant, så kan det nog bli en betydlig skilllnad. Generellt? Nej.
Min invändning är att subjektivt upplevd skillnad är inte samma sak som faktisk skillnad. Det som hörs, behöver inte alls finnas där.

Googla på psykoakustiska faktorer, så ser ni vilka spratt hjärnan spelar oss när vi "vet" hur det ska vara. Örat är varken linjärt eller pålitligt som mätinstrument, samtidigt som det är fascinerande exakt när vi kan göra direkta jämförelser mellan två ljudkällor (A/B-tester) utan en massa tid emellan.

Ett simpelt exempel är Fletcher-Munson-kurvan, som visar att örats frekvensgång är olinjär (ljudstyrkeberoende). Vrid upp volymen, så blir ljudet bättre. Vrid ner volymen - tunt och basfattigt.

Psykoakustik är ett bredare fenomen än bara Fletcher-Munson, men den som är helt opåverkad av det här finns inte.

Av det här skälet tror jag inte ett skvatt på när folk säger att en strökapacitans på några futtiga pF ger en hörbart bättre skillnad. Ska man mäta och säkerställa skillnader så ska man ha två identiska basar och blindtest, där varken basisten eller testaren vet vilken bas som är vilken. Och sedan en grupp basister, typ tusen.

Jag vet själv genom erfarenhet att min gitarrförstärkare låter t ex oerhört mycket bättre när solen skiner, fastän jag inte flyttat den en millimeter eller rört en enda ratt. Skillnaden är tydligt hörbar, och den som inte hör det har fel på öronen, skulle jag nästan vilja hävda. Fast det är bara inne i min hjärna som skillnaden finns...

Psykoakustik, som sagt.
Alltså, jag håller helt med dig.
Även om min förstärkare låter bäst på morgonen, direkt efter frukost.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av bassace »

Typ, min obas kan låta riktigt illa sena lördagkvällar.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av Lowlife »

Fletcher-munson bevisar ju att det ska fladdra i byxbenen. :D :tummenupp:
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Pickuper direkt till telejacket

Inlägg av 41HZ »

Jag hade också en bas med micken kopplat direkt till utgång och kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mot innan. Visst det kan säkert ha blivit skillnad, men det blev då inte sämre så att jag märkte av det.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar