EMGs aktiva och passiva mickar

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av maxoges »

Jag skall låta bygga en stingray5-kropp till min nya Statushals (ja, jag har köpt en till). Jag har precis köpt en EMG BQC preamp. Vilka mickar ska man köpa till? Passiva eller aktiva EMG? Vad blir skillnaden när man har preampen?
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av Lowlife »

Jag har kört EMGs preamp till Seymour Duncan MM pickuper. Låter kanon. Föredrar ceramic framför Alnicomagneter. Vad är det för bygge? Upp ur källaren!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av maxoges »

Jag ska låta Lingman bygga en vit Stingray5-kropp i swampash och sätta på en status mm5-hals.
Jag har köpt en EMG BQC-preamp. Måste jag ha emg eller aktiva mickar till den?
Vad tror ni? En eller två mm-mickar?
Vilket stall tycker ni jag ska ha?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av Roger Hedin »

Det står "for EMG pickups only" på deras sida. Jag skulle anta att de menar aktiva, och att informationen inte ändrats sedan innan EMGZ-tiden. Jag skulle definitivt välja de aktiva, i synnerhet när du har deras aktiva system. Apropå pickuper, tänker du ha MM-style eller är du öppen för vilka som helst? I så fall skulle jag välja:

http://www.emgpickups.com/bass/mm-model ... mm5cs.html" onclick="window.open(this.href);return false; x2 för MM-style

alternativt

http://www.emgpickups.com/bass/extended ... 40dcx.html" onclick="window.open(this.href);return false; x2 för gigantisk fullrange-ton...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av Roger Hedin »

...eventuellt också en MM plus en J i halsläget à la Lakland.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av Body&Soul »

Jag är konservativ i val av grejor och förtjust i robust rörteknik och handlindade spolar. Men när jag nu fick en nystart som basist köpte jag första bästa bas och den hade preamp med EMG-mickar. Det var misstänkt men jag blivit förtjust i att det går att påverka ljudbilden rejält direkt på basen, och det är bra ljud. Sen gillar jag mixer-ratten som är smidigare än separata volymkontroller för stall/halsmick.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av maxoges »

Jag köper 2 emg 40dc. Vad tror ni om dem tillsammans med EMG BQC?
http://www.emgpickups.com/bass/extended ... /40dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av Roger Hedin »

Eftersom ingen har svarat och du redan köpt(?) dem så säger jag så här: var finns det en gilla-knapp när man behöver en...?
Jag byggde en gång i tiden en sexsträngad Jazzbas med endast en pupp: en 45DC, den längre modellen. Den basen lever nu sitt liv i en studio i Skåne...
Bild
"Skrotad" hals och hemsnidad kropp i tätvuxen Norrbottensbjörk, vilken legat på tork sedan 40-talet. Hur lät den? Som en gigantisk Steinway-flygel...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: EMGs aktiva och passiva mickar

Inlägg av maxoges »

Tack Roger!
Skriv svar