Instrumentsladd?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Sätter detta i elektronikavdelningen...

Jag tänkte mig köpa en lite bättre instrumentsladd med tele/tele-avslutning (dvs mellan bas och förstärkare). Vilken modell rekommenderar ni på PB i prisklass 300-400 (möjligtvis upp till 500)?

Jag tvivlar på att jag kommer att höra någon stor skillnad så det är främst mekanisk hållfasthet och bra kontakter som jag vill ha. Möjligtvis kan man säkert känna skillnad på hur böjlig sladden är också. Kort sagt: en smidig sladd med bra kontakter och bra hållbarhet på ca 6 meter är det jag vill ha.

Hit it!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Är det verkligen ingen som har nåt bra tips?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag använder kablar som många PB-are uppfattade som surriga och brusiga; det var en kabel som avslöjade hur dåligt jordad och skärmad en bas var på den senaste Glanshammarträffen, något som inte märktes med de andra kablarna. Kanonkabel som släpper igenom ALLT! Hela frekvensspektrumet! Tyvärr ligger den en bit över 500 SEK. En annan fördel: dess hölje är vävt, så man slipper den där "lukten av gammal kondom" om fingrarna när man har rullat den. Dessutom är den otroligt lätt. Och snygg. Vad den heter...? Vovox Sonorus!

http://www.vovox.ch/index.php?option=co ... 33&lang=de" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

De finns hos deutschmanlänningen...
Senast redigerad av Roger Hedin den tor 20 nov 2014, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mikkejohansson »

http://www.tube-town.net/ttstore/Cables ... 2_494.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har jag köpt kabel, Sommer Cable med Neutrik-jack. Tycker det är supersmidigt att kunna beställa längd och sätta ihop själv. Tror faktiskt jag ska beställa lite mer kabel därifrån nu när jag tänker på det... ;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Aha, tack för era synpunkter. Vävt hölje ser ju också lite exklusivt ut och Vovox samt Sommer är alltså bra tillverkare.

Adam Hall har ju Rolling Stones-serien med NP2X-AU-SILENT connectors. Det verkar ju smidigt tills man läser följande på Neutriks hemsida:
ATTENTION!
For use with instrument (guitar) applications only. Damage may occur if connected to amplifier output.

Please note that the signal isn't muted with some types of active electric guitars which are equipped with tip-ring-sleeve jacks that tap to activate the guitar power supply.
Men sen verkar också Santo Angelo Killswitch Bass vara lite kul med en knapp (a'la Planet Waves lösning). Förresten, Planet Waves är väl bra också?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av blackparkas »

Jag kan ju tipsa om de kablar jag själv importerar via Musikaffärn.

Spectraflex, US-made och de fina kablarna har tyg vävt runt.

Ang. hållbarhet har jag haft min första Spectraflexkabel i 8 år, om inte längre ändå, och den har aldrig vare sig behövt omlödning eller nåt annat.
Tyget ser inte bara snyggt ut, det skyddar kabeln också.

Vanlig rak-rak ligger på 429:- har jag för mig, kan bjuda på frakten! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av bassace »

Jag giggar numera endast med Planet Waves lite dyrare varianter.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Jag kan ju tipsa om de kablar jag själv importerar via Musikaffärn.

Spectraflex, US-made och de fina kablarna har tyg vävt runt.

Ang. hållbarhet har jag haft min första Spectraflexkabel i 8 år, om inte längre ändå, och den har aldrig vare sig behövt omlödning eller nåt annat.
Tyget ser inte bara snyggt ut, det skyddar kabeln också.

Vanlig rak-rak ligger på 429:- har jag för mig, kan bjuda på frakten! :D
Det låter ju intressant Parkas. Vilken modell av spectraflex är det du säljer och vilken färg, vilken typ av kontakter är det? Visst är det 6 m (20 ft) längden som du har?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, varför verkar en del kabeltillverkare göra reklam för att deras kablar ger ett "vintage sound? Har de då byggt in något slags lågpassfilter i sladden. För det är väl ungefär det de menar med vintage, eller? Jag skulle då hellre ser att kabeln skickar signalen oförändrad och övrig utrustning för stå för "vintage soundet". Men jag kanske inte har förstått det riktigt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sv: Instrumentsladd?

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev:
blackparkas skrev:Jag kan ju tipsa om de kablar jag själv importerar via Musikaffärn.

Spectraflex, US-made och de fina kablarna har tyg vävt runt.

Ang. hållbarhet har jag haft min första Spectraflexkabel i 8 år, om inte längre ändå, och den har aldrig vare sig behövt omlödning eller nåt annat.
Tyget ser inte bara snyggt ut, det skyddar kabeln också.

Vanlig rak-rak ligger på 429:- har jag för mig, kan bjuda på frakten! :D
Det låter ju intressant Parkas. Vilken modell av spectraflex är det du säljer och vilken färg, vilken typ av kontakter är det? Visst är det 6 m (20 ft) längden som du har?

Orirginal Braided tror jag de heter.
21ft

Har lite olika färger, kan inte säga på rak arm vad det är för kontakter, men de håller och lödningarna håller... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av 200071 »

Kan intyga att parkas Spectraflex är bra grejer. I alla fall tycker jag det...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av bootsy »

Jag kör Planet waves. Och ett par Lifelines jag haft sedan tidigt 1200-tal.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av strummer »

Spectraflex, funkar kanpn, liksom mina Monsterkablar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Instrumentsladd?

Inlägg av strummer »

bootsy skrev:Jag kör Planet waves. Och ett par Lifelines jag haft sedan tidigt 1200-tal.
Sen tonåren alltså, wow.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av Ente »

OT.. men liiite kul... visst
Min G30 går aldrig av, och är töjbar.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:
Orirginal Braided tror jag de heter.
21ft

Har lite olika färger, kan inte säga på rak arm vad det är för kontakter, men de håller och lödningarna håller... :D
Ok, såna här:
Bild
This is the Braided Guitar Cable that started it all !!! The Original high quality Spectraflex Guitar cables that feature a flexible, external nylon braid that resists ripping or tearing. The internal components are designed for extended frequency response, low handling noise and ultra-quiet performance. Available in hundreds of color/pattern combinations. Check out these features:

1) Rugged, engineered Nylon Braiding available in seemingly endless color/pattern combinations, covering a tough PVC Outer Jacket.
2) 20 AWG Ultra-Pure Copper Center Conductor.
3) 95% Overall Copper Shield.
4) 100% Coverage Inner Conductive PVC Shield.
5) Dual Straight 1/4" High-Performance Nickel Plated Connectors with corrosion resistant Nickel Plated Housings.
6) State of the art construction designed for extended frequency response and extremely low handling noise.
Det låter ju bra att du säger att lödningar håller. Jag vet inte exakt hur de löser dragavlastningen, men jag såg att de även har såna här:

Bild
We proudly announce the addition of Neutrik Plugs to our Original Series product line, to create N-Flex!!!.....Our
latest design of Professional Braided Guitar and Instrument cables.

Neutrik's heavy duty professional phone plugs are the thinnest available A-gauge 1/4" plugs with unique Neutrik chuck type strain relief.

The slimline shell with a width of 14.5 mm meets the most recent requirements for highest density jackfields (15.88mm jack pitch).

The precise machined one-piece tip contact without rivets makes it unique and avoids hook up in a socket or break off the tip.



Check out these other N-Flex features-

1) Rugged, engineered Nylon Braiding available in seemingly endless color/pattern combinations, covering a tough PVC
outer jacket.
2) 20 AWG Ultra-Pure Copper Center Conductor.
3) 95% Overall Copper Shield.
4) 100% Coverage Inner Conductive PVC Shield.
5) Chuck style strain relief for maximum protection to the connector's internal components.
6) State of the art construction designed for extended frequency response and extremely low handling noise.
Gillar verkligen dessa Neutrik-don sedan tidigare. Har en del kablar med dessa kontakter men med billigare sladd. Pluggen kan verkligen inte gänga upp sig överhuvudtaget.

Hmm, skall fundera lite. Men det är ju intressant med kablar från Spectraflex.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av Jan Hellman »

Spectraflex. Kanon. Köpte en av Parkas. Funderar på att köpa några till. Annars har jag vanligtvis kört Lifeline-kablar hur länge som helst. Och egentillverkat med Neutrik-pluggar. Det mesta av bra kvalitet, det vill säga inte det billigaste, funkar helt ok. Mycket handlar om hur man tar hand om sina kablar. Dom flesta har en tendens att ta bättre hand om dyrare kablar har jag märkt. Dyrare att ersätta. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Jag använder kablar som många PB-are uppfattade som surriga och brusiga; det var en kabel som avslöjade hur dåligt jordad och skärmad en bas var på den senaste Glanshammarträffen, något som inte märktes med de andra kablarna. Kanonkabel som släpper igenom ALLT! Hela frekvensspektrumet! Tyvärr ligger den en bit över 500 SEK. En annan fördel: dess hölje är vävt, så man slipper den där "lukten av gammal kondom" om fingrarna när man har rullat den. Dessutom är den otroligt lätt. Och snygg. Vad den heter...? Vovox Sonorus!

http://www.vovox.ch/index.php?option=co ... 33&lang=de" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

De finns hos deutschmanlänningen...
Uj, otäckt dyra kablar... Men fina! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:http://www.tube-town.net/ttstore/Cables ... 2_494.html

Här har jag köpt kabel, Sommer Cable med Neutrik-jack. Tycker det är supersmidigt att kunna beställa längd och sätta ihop själv. Tror faktiskt jag ska beställa lite mer kabel därifrån nu när jag tänker på det... ;)
Det här lät ju mer spännande när jag ser med vidare ögon vad de har att erbjuda. Även detta skall jag överväga.

Men vad menar egentligen Sommer Cable om att det är "vintage sound":
Those die-hard...


collectors of old guitar equipment who can‘t part with anything. Finally there is the right cable out now for these oldtimer freaks: At least the SC-Classique looks old, but its technology is new and fresh. The core is made up of an inside wire with a diameter of 0,50 mm² It consists of 28 individual fine copper litz wires to ensure untainted musical pleasure with lengths of 20 m which detail-dainty musicians often consider a problem. The cable is rounded off by a thick insulation of foamed and lacquered PE and a dense, tinned copper mesh screen.
Of course, an eye-catcher is the extra textile cover which gives the SC-Classique the necessary vintage styling. And it also sounds like a cable from the sixties:
The SC-Classique convinces with a lot of warmth, a rich sound and crystal-clear highs.



Advantages:

Warm and fat “sixties” sound
Robust vintage style textile jacket
Very low capacitance and dual shielding (Cu mesh screen + semiconductor)
Easy to reel

Application:

High-end guitar and instrument cable with vintage sound and styling
Unbalanced cable for stage and studio
Är det ljudet eller looken eller både ock? Jag är verkligen förvirrad av detta. :?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag kör den som heter "Spirit" och inte XL. Inte den dyraste men den är kanon. Tyckte den andra verkade väldigt styv.

Vintage sound brukar betyda mindre diskant :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

Jan Hellman skrev:Spectraflex. Kanon. Köpte en av Parkas. Funderar på att köpa några till. Annars har jag vanligtvis kört Lifeline-kablar hur länge som helst. Och egentillverkat med Neutrik-pluggar. Det mesta av bra kvalitet, det vill säga inte det billigaste, funkar helt ok. Mycket handlar om hur man tar hand om sina kablar. Dom flesta har en tendens att ta bättre hand om dyrare kablar har jag märkt. Dyrare att ersätta. ;)
Just nu har jag en drös med kablar från Cordial med just dessa Neutrik-pluggar jag snackat om. De fungerar kanon och jag har haft dem flertalet år. Men nu tänkte jag att det skulle vara (både) kul, fint och jättebra med en dyrare kabel, gärna tygklädd. Cordial-modellen kostar ca 125:- medan jag kanske kunde lägga mig på 3-400:- för en fin och hållbar kabel som även är bra böjbarhet på. Cordial är helt ok böjbara och inte alls för styva för den delen heller. Har haft en del skräckexempel på styva kablar förr.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Jag kör den som heter "Spirit" och inte XL. Inte den dyraste men den är kanon. Tyckte den andra verkade väldigt styv.

Vintage sound brukar betyda mindre diskant :)
He, he. Då är det ju extra spännande med Sommer Cables text:
The SC-Classique convinces with a lot of warmth, a rich sound and crystal-clear highs.
Typ att äta kakan och ändå ha den kvar...

;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Jag kör den som heter "Spirit" och inte XL. Inte den dyraste men den är kanon. Tyckte den andra verkade väldigt styv.

Vintage sound brukar betyda mindre diskant :)

Spirit verkar faktiskt mycket lättböjlig enligt deras beskrivning:
well, guitar players use to throw their cables around. So here’s why just this cable has to be particularly tread-resistant and must have a sophisticated construction.

Musicians spend a lot of money on low-budget cables in the first place until they finally realise unnerved that the cheapo cable they just bought can barely serve as an average shortwave receiver or even makes the whole sound image of their expensive instrument wilt. We have backed away from cheap products and offer a top-grade cable at a fair price.
The SC-Spirit has a thick insulation between wire and shiedling. This improves the capacitive values and ensures a loss-free treble reproduction even with longer cables. To avoid crackling and hum interference we use a special conductive carbon screen and a copper mesh screen. When soldering make sure that the carbon shield and the inner conductor do not touch. Your audience will be surprised at the sound of this cable!


Advantages:

Incredibly punchy and clear sound with bass, guitar and keyboard due to our
special litz stranding and a wire cross-section of 0,50 mm²
Dual shielding by a combination of a copper mesh screen plus conductive
carbon screen
Low-loss transmission due to low capacitance
Very flexible and easy to reel because of its fine single litz design
Extremely durable and sturdy due to a special high-quality PVC jacket compound

Strain relief and good sleeve support due to thick PVC jacket

Application:

High-quality guitar cable for studio and stage
Unbalanced cable for keyboards, samplers, mixing desks etc.
Connection lead for CD/DVD player/recorder
...och mycket hållbar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Instrumentsladd?

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, Spirit är bra - det var Spirit XL som jag var lite småskeptisk till men hade varit kul att testa.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sv: Instrumentsladd?

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev:
blackparkas skrev:
Orirginal Braided tror jag de heter.
21ft

Har lite olika färger, kan inte säga på rak arm vad det är för kontakter, men de håller och lödningarna håller... :D
Ok, såna här:
Bild

Japp, sådana är det!
Kan inte minnas att jag behövt skruva åt nån någongång faktiskt, annars kan ju en del gänga upp sig själv som sagt.
Gillar dem betydligt mer än de stora klumpiga Neutrik-kontakterna, men smaken är ju som baken! :D


På de billigare kablarna, baldee, sitter det Amphenol.
Har sålt... ja jag vet inte, men hundratals i alla fall av Baldeekablar och har aldrig fått en enda reklamation på de heller, använder dock bara braided själv så baldee har jag ingen erfarenhet utav, förutom att kunderna verkar nöjda!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar