Schema till Kustom DE300 HD

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Schema till Kustom DE300 HD

Inlägg av Body&Soul »

Provspelade i ett band i kväll. Naturligtvis började det krångla redan från start. Fick ut en massa dist ur riggen och den var kraftlös. Började felsöka för att se vilken del i setupet som orsakade felet. Provade en annan högtalare, bytte instrumentsladd, bytte högtalarsladd och till slut provade en gitarr i riggen. Kunde konstatera att det är toppen en Kustom DE 300 HD som krånglar.

Efter nån timme då vi skulle avsluta började den plötsligt leverera, rent ljud och volymen ökade rejält.

Försteget har ett 12AX7 och slutsteget är transistorerat. Behöver felsöka och behöver ett schema. Har surfat men nil..

Nån som har, eller vet var man får tag på ett schema till den här?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Schema till Kustom DE300 HD

Inlägg av Musikanten »

Kolla om det är något kontaktfel (t.ex. lödning) som inte tålde transporten.
För den funkade väl förra gången du använde den?
Pröva med att knacka lite på den undet tiden den är igång.
Letade efter schema på nätet, men hittade bara manual och det har du antagligen själv...
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Schema till Kustom DE300 HD

Inlägg av Body&Soul »

Jodå jag är inne på samma linje. Kall bil under tjugo minuter kan få korn på dåliga lödningar. I morgon ska jag koppla upp allt och hoppas att felet är kvar så det går att felsöka. Toppen har ett flertal tappningar på flera håll i förstärkarkedjan så då är det i alla fall möjligt att få koll på om felet ligger i för- eller slutsteg.

Manualen innehåller ett förenklat blockschema så det går att se var tappningarna ligger i flödet. Men ett riktigt schema, helst med spänning/strömnivåer för strategiska mätpunkter skulle göra halva felsökningsjobbet. Men nuförtiden är det med elektronik som med bilarna:
Vid fel, uppsök omedelbart närmsta auktoriserade verkstad. Utan att passera Gå...
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Schema till Kustom DE300 HD

Inlägg av Body&Soul »

Mailade i fredags till Kustom som inte har någon generalagent i Sverige och bad om ett schema. Idag kom ett per mail. Och inte bara ett enkelt schema utan även pcb-layout, komponentförteckning etc. Suveränt.

Så om någon behöver ett schema till Kustom DE300 HD finns det här. Det kanske inte är så snyggt att lägga ut det?

Vidare fick jag ett reservrör 12AX7 av den gode Bostowskij utifall det är röret som börjar ge upp. Tyvärr (inte tackochlov) fungerar toppen helt problemfritt nu. Har kört den några timmar utan krångel. Jag kanske får prova att ställa ut den en halvtimme i kylan och se om felet återuppstår, i så fall lär det vara att köpa kylspray och leta kallödningar. Det är ju lite surt med intermittenta fel.
Skriv svar