Spiralsladd

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Jamen se där! En kabel som har tvinnade signalledningar, alltså en + och en - branch är ett sätt att få ner elektrostatisk påverkan. I teorin (nu fick jag läsa på.. :oops: ) medför tvinningen att läckfälten minskar. Då kastas polariteten i läckfälten om vid varje tvinning varvid kabeln helt enkelt inte kopplar lika lätt elektrostatiskt mot omgivningen. Ytterligare effekt är att vågimpedansen blir mer konstant och mindre påverkad av omgivningen.

Nu börjar kabelresonemanget kliva upp en nivå ovanför vanliga signalkablar Roger :wink:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Spiralsladd

Inlägg av Roger Hedin »

Yep! :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Vox Spiralsladd har 2-ledare med skärmen som jord, om ledarna är tvinnade vet jag inte.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Spiralsladd

Inlägg av Pumpa »

Jag sitter och plitar ihop en order från tysken och hade faktiskt tänkt ta med en grå spiralsladd.
Nu hittade jag visserligen ingen grå, däremot en svart från Fender,
men efter att ha läst denna tråd tror jag att jag avstår.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Ska faktiskt beställa en röd vox spiral från tysken.. så det så, bara för att det är fränt. Har bra kabel och g30 annars. ..
Bild
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Hmm.. Vad säger texten egentligen?

- Kabeln är dubbelskärmad, alltså säkert en flätad skärm och en folie. Ja det ska en bra skärmad kabel ha. Däremot sägs inte något om ifall skärmen är av tätflätad koppar. En gles kopparskärm kan räddas av folien, i alla fall innan man använt den ett tag.

- Att det är syrefri koppar i mittledaren (kanske skärmen också då?), ja det är det i alla signal och högtalarkablar, annars har man köpt en tvättlina.

- Kabels dielektrikum (isoleringen) är precisionsformulerad (?) för bättre signalöverföring och unik ljudkvalitet. Tja.. ok.. här antyder man dielektrikum påverkar våghastigheten. Något som vore relevant om man tänkt sig tillverka en trådantenn för radiosändning på långa våglängder. Då skulle våghastigheten kunna påverka antennens längd nån decimeter för att bli resonant. Eller om man pratar om klena koaxialkablar för kortvåg och uppåt i längder om 50 meter eller mer.

- Isoleringen på denna kabel ger en unik ljudkvalitet. Ett påstående som är rätt magstarkt.

- Kabelns mittledare är unik därför att den är flertrådig. Nämns på fler ställen. Ok.. om inte, vore den styv som en FK-installationskabel. En sån leder för övrigt signalen lika bra som en flertrådig.

- Kabeln är optimerad för särskilt bra frekvensomfång, vilket dessutom till viss del beror på att den är flertrådig. Ren bullshit. Läs några inlägg högre upp i denna tråd.

- Kabeln är verkligt musikalisk. Tack för kaffet...

Ente, ursäkta mitt raljerande, det är inte riktat mot dig. Du har köpt en helt ok spiralsladd som du säkert kommer att vara nöjd med. Och är du nöjd så köp gärna fler av samma märke.

Det jag ger mig på är säljarsnacket som är en blandning av hokus pokus, vidskepelse och tekniksnack som delvis är ren lögn och delvis irrelevant. Det finns all anledning att vara kritisk när det blir för mycket smörsnack, det enda som fattas här är väl rekommendationer från nåt Schweiziskt sladdinstitut :)
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Haha, det är lugnt. Som jag skrev så vill jag bara ha en mest för utseende. Bildtexten var inte till för något djupare inlägg i debatten, däremot skulle bilderna visa vilka det var jag skulle köpa. Och det är inte pga av texten, den bryr sig inte publiken om :-).
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av Pumpa »

Ente skrev:Ska faktiskt beställa en röd vox spiral från tysken..
Var hittar du den?
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Bild
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av Pumpa »

Ok. tack. Jag sorterade nog på pris men slutade titta när jag närmade mig den nivån.
Jag drog iväg ordern utan spiralis. Min gula Custom Shop tygkabel får ingå i min vintagerigg i stället.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Man kanske ska göra egen spiralkabel, och löda dit några bra telepluggar.
Spiralkabel för industriellt bruk borde klara den fysiska belastningen perfekt, men hur ljudet påverkas teoretiskt/uppfattat vet jag ju inte..
http://miltronicsweden.lappgroup.com/pr ... kabel.html
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Ja då kan du även tillverka en nät-spiralkabel för anslutning av förstärkaren till vägguttaget. Det lär du bli ensam om... :D
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Spiralsladd

Inlägg av Ente »

Body&Soul skrev:Ja då kan du även tillverka en nät-spiralkabel för anslutning av förstärkaren till vägguttaget. Det lär du bli ensam om... :D
Jaaaaaa :-)

Lava gör ju bra 'vanliga', men kanske även deras spiralisar är av bättre kvalite..
http://www.guitarcenter.com/Lava-Retro- ... 1536694.gc
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Här finns en begagnad spiralsladd om nån har bråttom.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... m?ca=4&w=1
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Spiralsladd

Inlägg av Pumpa »

Bild
Bild

Bjuder på några trevliga bilder på spiralsladd i sin rätta miljö. :D

Kommer härifrån:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Ho4h9q5O2E[/youtube]
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Spiralsladd

Inlägg av Lowlife »

Jäklar så mycket kunnande det fanns i detta ämne. Älskade argumentgranskningen av reklamen där all bullshit ställdes på bar backe. Jag som kör aktiva basar och undvikit lågpris och spiral, mest av praktiska hanteringsskäl kan inte säga att kabeln påverkar ljudet märkbart. Däremot har en del av de passiva basar jag ägt varit fantastiska brusmottagare. Jag har provat Supra MBS mikkabel som har något ledande syntetmaterial i skärmen och partvinnade ledare. Den är väl något extra, såg en demo där den och en skitkabel lindades runt en borrmaskin med varvtalsreglering och DÄR märktes skillnaden i störningsmottagning vill jag lova. Sensmoralen för min del är:
Ställ stärkaren på samma sida av fotbollsplanen som du själv lirar på.
Undvik extrem lågpriskabel.
All kabel har en livslängd-byt ibland eller korta av ett par dm i ändarna om det knasar.
Linda inte kabeln runt borrmaskiner live.
Undvik enkelledare eftersom de ryker om du rör dig ( funkar alltså utmärkt
till Aston Barret och Mario Cipollina- de är så stillastående att man får söka bygglov för dem).
Det finns kollegor på forumet som tar med kabel i sängen- begreppet sladdbarn har fått en ny definition.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

:mrgreen: Fin sammanfattning. God Jul på dig Lowlife, och er andra också förstås. Nu har det kommit en meter snö här så gubben har att göra efter kaffet.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Spiralsladd

Inlägg av Lowlife »

God jul på Er alla. Förresten har jag en bit heavy duty 220V nätkabel, SPIRAL!! i garaget. Kan jag säkert sälja svindyrt till någon audiofanatiker som letar efter det perfekta ljudet.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Jaaa.... jag har hört om nån nätkabel för 22 000 kronor för audiofantaster. Du kan säkert sälja din spiralsladd med en lämpligt audio-teologisk text t.ex:

" Denna spiralsladd kommer att ge en omedelbar och rejäl påverkan på frekvensgången i er hifi-anläggning. Många glömmer att en ljudanläggning inte är bättre än sin svagaste länk vilken oftast är nätsladden. Som bekant är ska en optimal nätspänning ha en frekvens på 50 Hz sinusvåg. I vanliga raka nätsladdar att emellertid sinusvågen att plattas till varvid Er audioutrustning aldrig kommer att kunna leverera en jämn och fin frekvensgång eftersom sinusvågens avhuggna flanker kommer att generera sk. splatter i audions signalvägar.

Med denna nät-spiralsladd kommer Ni att kunna komma tillrätta med problemet. Med spiralsladden utdragen till 50% kommer nätspänningens sinuskurva om 50 Hz bättre synkronisera med spiralsladdens våghastighet och redan nu kommer Ni märka en betydande förbättring av audiokvalitéten. Härifrån får Ni sedan trimma kabelns längd genom att sträcka eller släppa på dragkraften i spiralsladden för att genom att helt enkelt lyssna på ljudet bestämma vilken längd som ger den bästa frekvensgången i Er numer exklusiva hifi-anläggning. "


För att ytterligare förstärka försäljningsargumenten ska du sätta en svindyr prislapp och ha en snygg kartong. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Spiralsladd

Inlägg av Musikanten »

Ha-ha, den reklamen var fin! :tummenupp:
"Avhuggna flanker" på nätspänningen med vanliga raka nätsladdar! :clappy:
Var hittade du detta?
God Jul Lasse!

-7CZR
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Spiralsladd

Inlägg av Grafen »

Går det att förklara i siffror och ord jag inte förstår varför jag tappar bort kablar hela tiden?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Spiralsladd

Inlägg av Lowlife »

Coreoliseffektens inverkan på elektronflödet kablarna bör inte underskattas. Med rätt spiralriktning på kabeln motverkas dock detta. Observera att olika spiralkabel bör användas på norra resp södra halvklotet.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Spiralsladd

Inlägg av Body&Soul »

Aha 7CZR... då vet jag att du vet vad branta flanker kan generera i form av nyckelknäppar. 73 ES GF DE 3ZBB
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:
Grundström skrev:Körde ett tag med fender spiralsladd för att slippa trassel på scenen. Till det funkade den som förväntat. Tyckte den lät fett också med mer bas än andra sladdar.......... Tills jag gjorde ett A/B test och kom fram till att det enda den gjorde för ljudet var att stjäla en massa (all?) diskant. :oops:
Precis! Ingen sladd ger mer bas. De kan bara stjäla diskant; mer ju sämre de är...
Att en kabel skulle ge mer bas skulle innebära att den var aktiv på något sätt (kul tanke att ha preamp i kabeln). Men att mäta upp signalförlust i kabel är svårt:

https://basgitarr.wordpress.com/2013/05 ... entkablar/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://basgitarr.wordpress.com/2013/06 ... beltestet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Däremot stoltserar vissa kabeltillverkare med att några av deras produkter ger ett vintage ljud. Men vad menar de med det, mindre diskant eller?
Japp, här har vi en som mätt upp billiga och dyra kablar: http://sfguitarworks.com/the-great-cable-myth/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dyra kablars överlägsna ljud är en myt, punkt! ;-)

Däremot kan jag ju tänka mig att hållfasthet, konstruktion, glappfrihet, lödtålighet etc är massor bättre i de dyra kablarna.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sv: Spiralsladd

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:
Grundström skrev:Körde ett tag med fender spiralsladd för att slippa trassel på scenen. Till det funkade den som förväntat. Tyckte den lät fett också med mer bas än andra sladdar.......... Tills jag gjorde ett A/B test och kom fram till att det enda den gjorde för ljudet var att stjäla en massa (all?) diskant. :oops:
Precis! Ingen sladd ger mer bas. De kan bara stjäla diskant; mer ju sämre de är...
Att en kabel skulle ge mer bas skulle innebära att den var aktiv på något sätt (kul tanke att ha preamp i kabeln). Men att mäta upp signalförlust i kabel är svårt:

https://basgitarr.wordpress.com/2013/05 ... entkablar/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://basgitarr.wordpress.com/2013/06 ... beltestet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Däremot stoltserar vissa kabeltillverkare med att några av deras produkter ger ett vintage ljud. Men vad menar de med det, mindre diskant eller?
Japp, här har vi en som mätt upp billiga och dyra kablar: http://sfguitarworks.com/the-great-cable-myth/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dyra kablars överlägsna ljud är en myt, punkt! ;-)

Däremot kan jag ju tänka mig att hållfasthet, konstruktion, glappfrihet, lödtålighet etc är massor bättre i de dyra kablarna.

/MrBaloo
Well... På Glanshammars mythbustersession för några år sedan körde vi A/B/C/D/E/etc-test med kablar, och det var fantastiskt stor skillnad mellan de olika. Mycket större skillnad än jag trodde var möjligt.
Fenders billigaste lät verkligen skit. Ingen diskant och ingen lågbas.
Dyraste sladden tog faktiskt hem pokalen.
I mittenskiktet var det skillnad men inte i samma ordning som prislappen.

Så myt är ett lite starkt starkt uttryck i sammanhanget...;)
Medlem i PB50+
Skriv svar