Vad är fel?

Prata om mickar och elektronik
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Vad är fel?

Inlägg av elmelino »

Tack för alla råd men det är micken som är knas!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Vad är fel?

Inlägg av Riboe »

elmelino skrev:Tack för alla råd men det är micken som är knas!
Om du är sugen på att undersöka micken närmare bör du frilägga och kolla upp anslutningarna mellan lindningens två ändar och respektive yttre ledning.

Det finns olika typer av isolerad koppartråd. För prototyparbeten använde(r) man ibland tråd där det gick att värma bort isoleringen i samband med lödning. I öviga fall brukar det handla om koppartråd där isoleringen måste avlägsnas mekaniskt, t ex skrapas bort. Om detta inte gjorts tillräckligt bra kan problem i stil med det du har uppträda efter en tid. Använd en inte alltför otymplig lödkolv och ha en liten spetsig plattång eller en pincett till hands. Lossa lindningens ändar och kolla att lödtennet flyter ut jämnt innan du löder tillbaka dem (i annat fall avlägsna isolering).

En annan möjlighet är att tråden gått av på grund av att något kan röra på sig när det vibrerar (lös bobin, skavande kärna e dyl).
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Vad är fel?

Inlägg av elmelino »

Hmm låter grymt avancerat... Jag har mätt direkt på lödningarna på bägge sidorna på bobbinen, jag har smält och lödit om ..... Känns inte som jag kan göra mycket mer som amatör!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Vad är fel?

Inlägg av Riboe »

elmelino skrev:Hmm låter grymt avancerat... Jag har mätt direkt på lödningarna på bägge sidorna på bobbinen, jag har smält och lödit om ..... Känns inte som jag kan göra mycket mer som amatör!
Bäst att flika in att jag inte sysslat med just instrumentmickar. Min erfarenhet i sammanhanget lindningar är huvudsakligen från radio/tv-reparationer. (När jag jobbade med service i den här branschen handlade det om förstärkare, högtalare, effekter och mixerbord.)

Om du har värmt ordentligt och lagt på flödigt med nytt fräscht elektroniklödtenn (som innehåller flussmedel) borde det ha blivit kontakt (eftersom det har varit det tidigare). Om du bara har smält det gamla lödtennet behöver det inte ha blivit någon skillnad.

Det lutar dock en hel del mot (utmattnings-)brott på tråden någonstans där den kunnat röra sig (eller blivit skavd).
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Vad är fel?

Inlägg av Body&Soul »

Det är riktigt att kolla sånt när man felsöker på spolar. Det är precis som Riboe skriver att dåligt rensad lackad spoltråd kan sätta igång att jävlas. Jag brukar ta en vass hobbykniv och skrapa ca en cm i änden av den lackade koppartråden Tycker det är enklare att se att man verkligen fått bort lacken då, när man värmer syns inte det lika lätt och kan gärna bli sotigt istället.
Skriv svar