DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

För några år sedan hörde jag talas om att man kunde dissikera ett spelande födelsedagskort och plocka ut piezo-elementet där. Sedan lödde man ihop det på något vis så att det blev en bra kontrabas-pickup. Är det någon här på PB som exakt hur man går tillväga, eller är det bara att löda tåtar till ett utgångsjack och köra på?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av SuperSwede »

Kolla med Magnus Lundin, han har gjort en vill jag minnas.
//P
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Jo det var han jag tänkte på. Skall kolla med honom.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av AlbinH »

SuperSwede skrev:Kolla med Magnus Lundin, han har gjort en vill jag minnas.
//P
Återkom sen till tråden här! För detta låter ju spännande!! :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Skall göra det. Promis!
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av SuperSwede »

Tror att det kanske inte blir en "bra" kontrabas-pickup men den låter i alla fall och om jag känner dig rätt så kommer du att förfina bygget en del jmf med den som Magnus har:-)
//P
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

SuperSwede skrev:Kolla med Magnus Lundin, han har gjort en vill jag minnas.
//P

Nu har jag haft lite kontakt med honom. Det verkade faktiskt ganska klurigt att använda piezo:s från speland födelsedagskort. Men här ungefär gick det till:

Alt 1 "Enkla sättet": Kläm fast piezoelementet i stallet med en träkil. Men då får man en lite mindre hållbar design som egentligen inte är så snygg heller. Lite störningskänsligt verkade det ju vara också. Annars kan man ju limma fast elementet på insidan resonanslådan. Men då kan man få lite mer problem med rundgångskänslighet.

Alt 2 "Mer komplicerade sättet":
- Skär piezo-elementet i en avlång bit och löd fast nya kablar (lödningen är mycket klurig i sig)
- Silikona fast elementet på en tunn plastbit (någon mm tjock) som är lite större än pizeoelementet
- Anslutningskabeln smältes in i plastbiten

De mickar som skulle bli snyggare och mer robust kompletterades med en plastbit på undersidan med tunt lager silikon emellan. Kortsidorna på plastbitarna smältes ihop och sedan silikonades långsidorna.

Sedan klämdes micken fast i stallet med en träkil.

Han hade även labbat med att göra en "brygga" av plasten så att piezot skulle kunna flexa lite mer. Resultatet vart ett ganska ettrigt ljud som tydligen fick skäras ordentligen med EQ för att minska tex. fingerljudet från strängarna.


Ok, det verkar inte vara det allra enklaste ändå. Dessutom är det ganska dyrt med speland födelsedagskort om man vill göra det med såna piezo-element.

Det enklaste kanske vore att köpa en Shadow SH 950 (eller 951)... eller varför inte en Kandypickup här på forumet.

Men det skulle ändå vara mycket skoj att försöka löda ihop något själv för att se om det går. Jag kanske inte är övertygad om att jag kommer att få till det, men kul borde det vara att labba lite.

Nu är jag mer inne på att köpa färdiga runda piezo-element och löda ihop så att jag får montera på vardera sidan av stallet a'la Shadown SH 950. Men då skall jag nog försöka använda mig av två piezo:s per sida av stallet med en plastbit emellan.

Sen skall jag göra en piezo-buffer så att man matchar impedansen bra mot förstärkaren. Tydligen får man ett "otäckt" högpassfilter om man kopplar in piezo:t direkt i ingång med ca 1 MOhm ingångsimpedans (precis som min EBS Drome har). Men om man har ca 10 MOhm blir brytfrekvensen ner mot <2 Hz och då är det ju inte något problem längre med högpassfiltret (såvida man inte stämmer ner ordentligt)... ;-)

Men om jag vill koppla ihop flera piezo:s, hur skall man göra då? Skall man koppla ihop som i en wetstone-brygga:ish på något sätt då? Eller skall man koppla som i bilden nedan (källa http://dennishavlena.com/):
Bild

Vad tror ni om det försöket?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av ferm »

Jag har gjort något liknande som det sista förslaget du visar. Det blir väldigt skarpt och elakt ljud om man stumt ansluter piezo elementen till stallet, så jag tog fästmassa, samma som man sätter upp saker på väggen med, och la det runt piezoelementen och då blev det i mitt tycke bra. Inga speciella förstärkaranpassningar verkar det behövas heller. Rätt in i förstärkaren bara.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

ferm skrev:Jag har gjort något liknande som det sista förslaget du visar. Det blir väldigt skarpt och elakt ljud om man stumt ansluter piezo elementen till stallet, så jag tog fästmassa, samma som man sätter upp saker på väggen med, och la det runt piezoelementen och då blev det i mitt tycke bra. Inga speciella förstärkaranpassningar verkar det behövas heller. Rätt in i förstärkaren bara.
Tack för tipset med lite mjukare inifästning av piezo-elementen.

Om jag förstår allting rätt så behöver man nog ansluta en piezo-buffer mellan piezo-elementen och sin förstärkare. Normalt har förstärkaren ca 1 MOhm ingångsimpedans och en piezo:s frekvensgång blir mycket likt ett högpassfilter där brytfrekvensen kan hamna upp mot 200 Hz (= inge kul i bassammanhang). Det går liksom inte att rädda med en EQ genom att boosta basfrekvenser och dra ner övrigt. Man behöver tydligen 10 MOhm ingångsimpedans för att det skall bli trevligt (dvs. brytfrekvens för piezo-högpassfiltret < 1 Hz).

Så, nu har jag beställt delar till detta bygge. Skall bli kul att prova. Men jag är ju inte säker att jag får bra resultat för den skull. Men Piezo-buffern kan ju vara bra att ha ändå...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av ferm »

Tänk på att det är silverterminaler på piezoelementen och ska man löda på dem måste det gå fort. Flytande tenn löser silver med blixtens hastighet. Så det gäller att inte ha på för mycket lod från början.
Jag har ingen elektronisk buffer och det låter bra ändå.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Det är bra ochkul att du fått ihop något som låter bra. Jag hoppas på det med.

Ja, jag har förstått att det kan vara svårt att löda piezoelement. Jag hittade en kille på Youtube som visade hur det kunde göras utan att värma för mycket. Jag får hoppas att jag får till snitsen på det.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av fieldflower »

Här fick man ju idéer till att bygga en egen stompbox...:!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Jag kommer att göra en "stompbox" utan fotomkopplare av piezo-buffern. Det blir kul och spännande.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Är det någon som vet vad skillnaden blir om piezo-elementen serie eller parallellkopplas?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av ferm »

Jag har parallellkopplat mina
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Tjoho! Nu har jag fått hem delarna till både buffer och mick. Hoppas att jag får ihop det och att det blir bra.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Nu har jag lött ihop buffern. Nästa steg är att förpacka den i en låda. ...och givetvis funktionstesta också. :roll:
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Nyasu »

Skulle bli mer imponerad om du lyckades med det omvända.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Nyasu skrev:Skulle bli mer imponerad om du lyckades med det omvända.
Vadå menar du? Att funktionstesta, förpacka upp ur lådan och sedan löda isär? ;-) Eller få ett födelsedagskort att spela kontrabas själv... :D

Förresten, är det väl ingen som behöver bli imponerad...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Bild

Ok, nu har jag lött ihop och preliminärt monterat rasket i lådan. Skall löda sen löda så att en lysdiod skiner när enheten är "på". Dioden är monterad men inte inkopplad. Har ännu inte provat funktion.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Färdiglödad men inte funktionstestad. Skulle behövt en pelarborrmaskin då ena borrhålet för in/utgångsjacket råkade drifta någon mm i sidled då jag borrade för hand.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Även om jag inte ens vet om jag får igång min piezo buffer eller om jag lyckas tillverka en kontrabaspickup själv, har jag till och med börjat desinga dekaler till min röda låda. Mitt tidiga förslag ser ni här:

Bild

Bild

Det var en kollega som tyckte att jag skulle kalla enheten Weeping Birch Buff eftersom han kallar kontrabasen för hängbjörk (eng: weeping birch). He, he. Hittade dessutom en hel del om just musikerslang på http://lipas.uwasa.fi/hut/svenska/nords ... qvist.php3" onclick="window.open(this.href);return false; (se avsnitt 2.2.3). ;-)

Nördigheten har inte ännu uppnått sin övre gräns... :-)

...men nu måste jag också lära mig spela på tingesten på riktigt!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Nu går det undan. Piezoelementen är lödda och det återstår bara att löda ihop med "utgångsjacket" på sladd.

Bild

Lödde och kompletterade med lite smältlim så att risken minska för att slita lös sladdar från elementen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Lödning klar och mekanisk implementering återstår.

Sen har jag även gjort första initiala funktionstest av Weeping Birch Buff. Dvs jag såg att lysdiod lyser när enheten är igång och att det inte luktar bränt. :roll:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Lysande diod!
Skriv svar