DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

...och den låter också! Testade den med akustisk mickad gitarr.

Utan något inkopplat (trots att enheten är igång) är det knäpptyst, inget surr vad jag kunde höra.
golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av golvmopp »

Det här är ju fantastiskt på alla sätt och vis. :D Kudos!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Grafen »

Måste det vara födelsedagskort eller funkar det med någon annan bemärkelsedag också?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av basmartin »

Grafen skrev:Måste det vara födelsedagskort eller funkar det med någon annan bemärkelsedag också?
Lite bättre punch i födelsedagskort. "Grattis till pensionen" ger ett lite tröttare sound. "Grattis till körkortet" och "Grattis på mors dag" känns mer som en kuriositet än ett seriöst arbetsredskap. Inte för att de andra är dåliga, men födelsedag är enligt min mening ett strå vassare, likt en förstärkare som går till 11, inte bara till 10.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av fieldflower »

basmartin skrev:
Grafen skrev:Måste det vara födelsedagskort eller funkar det med någon annan bemärkelsedag också?
Lite bättre punch i födelsedagskort. "Grattis till pensionen" ger ett lite tröttare sound. "Grattis till körkortet" och "Grattis på mors dag" känns mer som en kuriositet än ett seriöst arbetsredskap. Inte för att de andra är dåliga, men födelsedag är enligt min mening ett strå vassare, likt en förstärkare som går till 11, inte bara till 10.
Spelande presentkort från Fonus funkar bara till mollskalor, och även då blir det lätt dissonant.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Opp, opp. opp! Vänta nu, jag är inte säkra på att mina herrar har kolla på utbudet av spelade jul- och födelsedagskort. Jag själv är inte helt säker på att det finns speland kort som grattar till pension eller dyligt (tex de nämnda Fonus-korten). Man kan ju inte bygga designen av en piezo-elektrisk pickup till sin kontrabas på kort som inte ens existerar. ;-) Därför var mitt första val spelande födelsedagskort och inget annat... tills jag insåg att det är mycket billigare att köpa lösa piezo-element och löda dessa i stället. :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

basmartin skrev:Inte för att de andra är dåliga, men födelsedag är enligt min mening ett strå vassare, likt en förstärkare som går till 11, inte bara till 10.
Precis! :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Dekaler utskrivna på vattendekalark som väntar på lackförsegling och applicering på lådan.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Bild

Ok, dekalerna är applicerade (kanske lite slarvigt) och med klarlack i morgon så är buffern färdig. Sen väntar färdigställande av själva micken.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av SuperSwede »

Snyggt!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Tackar ödmjukast. Tyvärr försvann själva färgerna eftersom det röda skiner igenom dekalerna. Det visste jag ju om, men man kan ju hoppas att det skulle fungera ändå med färgerna. ;)
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av SuperSwede »

Blir det där bra så kan du ju betrakta denna som prototypen, sälja den och göra en ännu snyggare åt dig själv:)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Buffern är helt klar!

Bild

Nu måste jag fixa micken (och lära mig spela på kontran också). ;)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av inber »

SuperSwede skrev:Snyggt!
+1

Älskar lådor där det står på vad de gör. Very High Z Input 10 Mohm är ju lysande.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Lite kortfattade resultat:

Piezo-elementen "limmade" jag ihop med silikon på en tunn plastskiva. Plasten klippte jag ut från en förpackning http://www.clasohlson.com/se/Halogenlam ... ck/32-1593" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan klappade jag in dessa två dubbelelement med häftmassa in i stallets båda sidospår. Kopplade in detta till The Weeping Birch Buff och sedan till min EBS Drome. Fick "gaina upp" (jämfört med en elbas) och även piffa upp mastervolymen lite. Och...

...DET LÄT BRA!!!! (i mina otränade kontrabasöron)

Skall fixa lite mer med infästningen så att det blir än bättre och så visa lite hur det blev. Kanske spelar jag in en liten snutt också så att ljudprov kan frambringas för de intresserade.

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den sön 22 feb 2015, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Så här låter basen med en enkel spelad skala:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/167 ... DC-96C.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;

Mycket enkelt inspelad:

Vänster kanal - Piezo-mick kopplad via The Weeping Birch Buff direkt till Hi-Z-ingång på Zoom R24.
Höger kanal - Uppmickad kontrabas med hjälp av en Milab DC-96C ca 20-25 cm framför f-hålet vid E-strängen kopplad till fantommatat ingång på Zoom R24.

Håll tillgodo!

Tänkte först göra en tävling om vilken av kanalerna som var piezo och vilken som var uppmickad men kom på att jag redan skrivit info i filnamnet...
Senast redigerad av mrbaloo den mån 23 feb 2015, 20:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Två bilder på implementationen:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Uppdaterade ljudlänken lite så att det var lättare att lyssna...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/167 ... DC-96C.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Jorå, micken fungerar rätt bra om man spelar med stråke också, åtminstone genom ebs drome. Det trodde jag inte.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, nu har jag kommit till det stadium att jag ville göra en mer proffsig inkapsling av piezo-elementen. Inget guck med häftmassa längre alltså. Började lite trevande med vulktejp, men det var lite svårt att få det att sitta innan det vulkat ihop.

Bild
Nu har jag gått vidare med mitt projekt och skaffat på mig gummifärg Plasti Dip. Köpte bara en mycket liten burk för ändamålet i form av deras Liquid tape. Just nu är det på tork till i morgon. Sedan får jag skära ner ytorna lite (tunna skikt) för bästa passform i stallet. Hoppas att det fungerar minst lika bra som det gjorde med häftmassan som jag använde förut, gärna än bättre. ;-)

Projektet går (förhoppningsvis) mot sin slutfas!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Japp, då var micken monterad på basen! Jag är supernöjd med inkapslingen.

Bild

https://basgitarr.wordpress.com/2016/07 ... kontrabas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Over and out! Case closed.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

[youtube][/youtube]

Så här låter min kontra inspelad med enbart den egna piezo-micken med min piezo-buffer mellan. Avsikten var att spela in kontran med både piezo och en Line Audio CM3, men vi råkade bli lite kort om mickar så då fick CM3:an helt sonika micka upp annat.

Någon sur bas-ton kom nog med i inspelningen, men det får ni ta. Jag håller ju på att lära mig det här med kontrabasen... ;-)

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den ons 17 aug 2016, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Just, ja! Det var alltså det här med kontrabas och oboe, men vi råkade få med en gitarr och slagverk också.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Svensson »

Härligt! Kul med projekt som går ända från idé till färdigt och blir så bra. Bra spelat oxå!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Svensson skrev:Härligt! Kul med projekt som går ända från idé till färdigt och blir så bra. Bra spelat oxå!
Tack. Jag är ju fortfarande nybörjare på kontra men jag lär mig allt eftersom. Det här projektet har ju även bidragit till att jag lärt mig spela bättre. Och sen fick jag nog lite bättre kondition av att bära upp kontran på berget. Det var 1.3 km och knappt 90 höjdmeter.

Sen är jag också förvånad att min polare fick ihop både musik och film på så bra sätt.
Skriv svar