Telejacksproblematik

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Rally_ffb
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 20:33
Ort: Skövde

Telejacksproblematik

Inlägg av Rally_ffb »

Hade idag ett fel som jag (vet ej varför) inte upptäckt tidigare; Surrade från förstärkaren som om det vore ett vanligt jordfel i basen men det gjorde ingen skillnad när jag tog på strängarna, DOCK gjorde det skillnad när jag tog på volym- och tonevredet. Då försvann det helt.

Tog isär allt, och kunde konstatera ev. två felaktigheter:
1 - Jordningen mot stallet verkade ej vara tillräcklig, den hade typ krypit tillbaka in i hålet.
2 - Telejacket släpper igenom mellan plus och minus, ganska många ohm men ändå. Det skall väl vara helt isolerat vad jag förstår det som???

Har mätt allt med multimeter och det är, efter gjort om stalljordningen, 0 ohm överallt på jord- respektive pluskretsen. Dock kvarstår telejacksgenomsläppet.

Basen: En Fender Classic 50´s p-bas, årsmodell 2014 med aluminium plektrumskydd.

Tacksam för svar angående telejacket!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Telejacksproblematik

Inlägg av Pumpa »

Rally_ffb skrev: 2 - Telejacket släpper igenom mellan plus och minus, ganska många ohm men ändå. Det skall väl vara helt isolerat vad jag förstår det som???
Har du lött loss jacket eller hur mätte du?
Om du bara körde in en sladd i jacket och mätte i andra ändan av sladden så får du nog bara reda på resistansen på puppan.
Användarvisningsbild
Rally_ffb
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 20:33
Ort: Skövde

Re: Telejacksproblematik

Inlägg av Rally_ffb »

Ja det stämmer, det gick upp för mig när jag mätte min andra bas! Dock kvarstår problemet med att potarna är ojordare, trots att multimetern säger 0 ohm från stämskruv till jack...

Kan för lite om detta känner jag spontant...
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Telejacksproblematik

Inlägg av Musikanten »

Resistans på micken = cirka 7 kOhm.
Volympotens ena sida skall vara jordad. Mät alltid i förhållande till outputjacket.
Basen: En Fender Classic 50´s p-bas, årsmodell 2014 med aluminium plektrumskydd.
Plektrumskyddet bör också vara jordat då det är av metall.
Bild
Klicka för större bild.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Rally_ffb
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 20:33
Ort: Skövde

Re: Telejacksproblematik

Inlägg av Rally_ffb »

Kanon! Tack så mycket!
Skriv svar