Fender modern player jazz.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Fender modern player jazz.

Inlägg av Antonbomb »

Tjena!
Fick ett erbjudande jag inte kunde stå imot.. Fick mig en Fender modern player jazz för 1500kr.
Skulle repa med den häromdagen, och tyckte den låt väldigt tråkigt och snällt, odefinierat liksom. Jag är iofs van vid min Pbas Sandberg vs4 som jag aset är väldigt het. Men jag undrar om det är någon som vet om det finns någon typ av mick spm man kan trycka i istället? Det är ju lite speciellt med tanke på att det är Jazz-mick-humbucker :P

Tackåbock


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Roger Hedin »

Warwicks Mec-pickuper görs ju i Dubbel-Jazz. Ett enklare och billigare sätt är ju att stoppa i en buffer och ett batteri; t.ex. denna: http://www.creationaudiolabs.com/#!redeemer/cqq6" onclick="window.open(this.href);return false;
Videon här visar - dock med en gitarr - vad som händer:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XidKuHTlHG8[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Body&Soul »

Vad har du fått tag på tro? Här anlände en splirrans Fender Modern Player Jazz-femma igår. Dubbla Humbuckers med ett j-a tryck i, betydligt mer än i en vanlig Fender P eller J om man inte kör med bara ena micken i singel coil läge. Tänkte komma upp med en recension senare.
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Antonbomb »

Jag läste precis din recension @Body&Soul. Bra skrivet! Och du verkar vara helnöjd :)
Frågan är vad jag har fått tag på? Jag har ingen mick-reglage knapp utan bara volym för separat Mick verkar det som... Jag har alltid spelat P bas, och jag har förstått att det är lättare att ratta in en schysst ljus med dom.
Jag har faktiskt beställt en 7-bands EQ padda som jag kanske kan få till en bättre ton med :)
Jag får ge henne en chans till!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Antonbomb
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 02 mar 2012, 06:21
Ort: Strömstad

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Antonbomb »

Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av aacee »

Tror dom äldre MP saknar lägesswitchen för att kunna splitta mickarna, dom går i humbuckerläge hela tiden.
Borde vara bra tryck!

Men säg till om du ska sälja vidare. Köper den gärna! :D

Svyggbas!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Body&Soul »

Efter att ha spelat ett par timmar om dagen hemmavid, låtit basen acklimatisera sig och trimmat halsen, så har jag nu testat basen på rep. Basen är otroligt mångsidig ljudmässigt, det går att likna ljudet i en P, J och PJ-bas + varianter med fetare humbucker-ljud inblandat. I replokalen fick jag problem först att passa in lämplig ljudbild. Basljudet var så fett att jag fick ratta ner basen på stärkaren och höja diskanten. Det passade bäst att köra basen på den ena eller bägge single coil-mickarna för det mesta.

I någon låt där det krävdes riktigt fet djupbas engagerades bägge humbuckarna. Och jag vill lova att B-strängen levererade muller och punch som var som en rallarsving i mellangärdet. Den här basen är en veritabel best.

Var jag nöjd förut så tycker jag nu att jag gjort ett riktigt fynd.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fender modern player jazz.

Inlägg av Body&Soul »

Ser på din bild att det inte heller är samma mickar på din bas som på min.

Bild
Skriv svar