Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Cuba »

strummer skrev:
fieldflower skrev:
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Jag vill ha ett hål in i basen utan lucka, så man bara kan trycka i batteriet och så sitter det där, naturligtvis med baken på batteriet exakt i samma plan som utsidan på basen! Och så en funktion som gör så att när man trycker in batteriet 8 mm extra poppar det ut.
Så jävla fiffigt. Varför gör inte alla så?
Va?
Hurra för den! :tummenupp:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
strummer skrev:
fieldflower skrev:
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Jag vill ha ett hål in i basen utan lucka, så man bara kan trycka i batteriet och så sitter det där, naturligtvis med baken på batteriet exakt i samma plan som utsidan på basen! Och så en funktion som gör så att när man trycker in batteriet 8 mm extra poppar det ut.
Så jävla fiffigt. Varför gör inte alla så?
Va?
Hurra för den! :tummenupp:
För 9-voltsbatterier borde det ju faktiskt vara görbart - något slags tänder som tar tag om (vilken pol det nu är som är bullig) och håller i den a'la smart köksskåp...
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Jo det är också en idé. Men den kan likväl utnyttja samma hål och kavitet som övrig elektronik eller hur? Men visst, din idé är nog så bra, Strummer. Kanske det blir svårt med det "djupet" i kroppen. Att du skall kunna trycka in ett batteri 8 mm ytterligare innan det poppar ut. Emellertid tror jag den grejen - om än värd det - blir dyrare rent tillverkningsmässigt. Men jag håller med dig. Det hade varit extra fiffigt.

Som det är nu undrade jag om det andra locket fanns tillgängliga att köpa lösa för mig som kanske skall göra om en passiv till aktiv bas, eftersom två andra tillverkare obeorende av varandra kommit på samma idé. Och det är inte speciellt ny idé eller ny "grej" som behöver forskas fram precis...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
Som det är nu undrade jag om det andra locket fanns tillgängliga att köpa lösa för mig som kanske skall göra om en passiv till aktiv bas, eftersom två andra tillverkare obeorende av varandra kommit på samma idé. Och det är inte speciellt ny idé eller ny "grej" som behöver forskas fram precis...
Alltså, jag tror att problemet med ett lock för elektroniken, med en integrerad batterilucka färdigt att bara skruva fast på en bas är att det dels finns ett gäng olika former på locken, och dels att elektroniken under kan sitta både här och där. Det skulle alltså bli väldigt många lock om en tillverkare skulle försöka tillfredställa marknaden, och jag tror helt ärligt att volymerna skulle bli för små för att det skulle vara görligt.
Till en viss modell, och då monterat från början, visst det skulle kanske funka, men handlar det om nytillverkning är det ju plättlätt att fälla in batterihållare i separat kavitet/hållare.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Jag tror också att svaret på den generella frågan är: Nej, du får göra ett.

Om du har en speciell basmodell i åtanke går det såklart att söka på, men det verkar inte finnas som replacement (annat än till de basar som har det original).

Här är en som gjort ett eget på en obas: http://s15.photobucket.com/user/WildeSt ... 0.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Visst är det lätt att fälla in den. Men om man ser på nytillverkning, samt den andra tråden om aktiva pickuper om att köra med ETT 9 volts batteri eller TVÅ 9 voltsbatteri, så skulle jag vilja hävda att det är en mer option for valfrihet om man senare skulle tänka lägga in piezo eller dirva mickar med 18v, dvs två 9 v får plats där i kaviteten för elektroniken. Och då kan man själv byta ut "locket" eller batteriluckan till en som tar 2 st batterier. Men men, byter man inte så ofta får man väl finna sig i att skruva loss hela locket.

Jag kan fortfarande inte tänka mig att det är billigare att ha monterad batterilucka ovanpå locket, än en separat lucka vid sidan om. Man måste göra tunnlar inuti för sladdarna skall gå fram till elektroniken också.*

EDIT: Naturligtvis tvärtom. "billigare att ha en lucka bredvid". My bad.
Senast redigerad av Hånken den fre 18 mar 2016, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Visst är det lätt att fälla in den. Men om man ser på nytillverkning, samt den andra tråden om aktiva pickuper om att köra med ETT 9 volts batteri eller TVÅ 9 voltsbatteri, så skulle jag vilja hävda att det är en mer option for valfrihet om man senare skulle tänka lägga in piezo eller dirva mickar med 18v, dvs två 9 v får plats där i kaviteten för elektroniken. Och då kan man själv byta ut "locket" eller batteriluckan till en som tar 2 st batterier. Men men, byter man inte så ofta får man väl finna sig i att skruva loss hela locket.

Jag kan fortfarande inte tänka mig att det är billigare att ha monterad batterilucka ovanpå locket, än en separat lucka vid sidan om. Man måste göra tunnlar inuti för sladdarna skall gå fram till elektroniken också.
Jo, du tycker ju det, jag försökte bara ge en möjlig förklaring till varför den av dig efterfrågade produkten inte finns på marknaden.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar