Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Prata om mickar och elektronik
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Ärade forumsmedlemmar.

Jag har försökt både söka i detta forum, och googlat, sökt på andra utrikiska basforum om följande fråga, som handlar om batteri-kavitet på både basar och elgitarrer med aktiv elektronik, och undrar a) om det finns b) varför, isåfall om det inte finns?

Jo, när man ser på basar med aktiv elektronik inbyggt, så har de oftast antingen

1) batteriet liggande inne i samma kavitet som övrig elektronik, så man måste öppna upp hela locket, med 4 skruvar eller mer för att komma åt batteriet, och allt annat också, pottar, EQ etc...dvs de har inte brytt sig om att göra ett extra hål vid sidan om med extra lucka.

2) batteriet liggande inne i en separat kavitet, som ligger utanför ovanstående, så att man kan byta batterier lätt utan att behöva skruva av locket till övriga komponeneter.

Då kommer min fråga:

3) Finns det någon slags lock, eller lucka som täcker de vanliga kontrollerna, MEN med en batterilucka inbyggt ovanpå så att säga, så att man ändå kan byta batteri utan att behöva skruva av locket, men man utnyttjar det utrymmet som redan de övriga komponenterna har, så att man slipper göra ett extra hål i kroppen? En mindre lucka i den större luckan så att säga?

Om det finns, snälla tala om. Om det inte finns, tala gärna om varför.

En sak har jag sett: Det finns GOTT OM PLATS därunder. På höjden, innan ngt 9v batteri tar emot någonstans där det fälls in.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av whatawaste »

Irriterande ja. Jag vill ha samma lösning tI'll mina Spector...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Gör ett eget lock och limma in nåt sånt här vettja:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av newheartshadow »

fieldflower skrev:Gör ett eget lock och limma in nåt sånt här vettja:
Bild
Blir inte kruxet då att man i så fall måste ta bort batteriet om man ska öppna stora luckan annars tar batterisladdarna emot?
Beror iofs på om man har långa eller korta kablar...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

newheartshadow skrev:
fieldflower skrev:Gör ett eget lock och limma in nåt sånt här vettja:
Bild
Blir inte kruxet då att man i så fall måste ta bort batteriet om man ska öppna stora luckan annars tar batterisladdarna emot?
Beror iofs på om man har långa eller korta kablar...
;)
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Tror att vitsen med ett sådan lösning är att batteriet INTE får ligga på högkant för då tar det i. Dvs behållaren som den ligger i på bilden får inte plats. Den måste ligga med den flata sidan nedåt så det inte blir så djupt in i kaviteten.

En annan sak är ju att den får ju ett fäste också, om man skulle ta av det större locket. Dvs det som sitter kring hela kavititeten som man måste skruva med fyra skruvar. Oftast får man pilla upp det locket med att stoppa ner något i de tomma skruvhålen för att lyfta upp hela locket (med batteriet isåfall). Nu kan man "dra" i detta lock i locket som kanske ligger mitt i och få loss hela alltet utan besvär.

Naturligtvis kan man lösa det där med batteriets sladdar med en vanlig kontakt, som går att ta loss, dvs att man kan öppna det såpass mycket att man kan vrida på den och ta loss några kablar. Bara sätta en dubbel 9v batteriklämma däri.

Jag vet iofs inte hur mycket man tjänar i träet och sustain, men ibland ser man vissa kaviteter och utrymmen för batterier och kontroller så att man undrar om det inte är en "chambered" kropp man har ändå... :shock:

Jag trodde att sådana innovatörer såsom t ex Spector och - speciellt - Dingwall borde anamma sådana idéer. Dingwall har ju annars fiffiga lösningar på lock som hålls fast. Inga skruvar här inte utan det hålls fast med magneter. Vilket iofs gör att man undrar om det inte inducerar brum eller påverkar pickuper i endera riktningen (kankse t o m positivt? :? )

Men på något sätt tror jag att rent produktionsmässigt tror jag de sparar en slant på att lägga batteri och elektronik i en kavitet. Om basen redan har det, skull det ju inte vara så märkvärdigt att skaffa ett "tredje parts" lock med en sådan funktion inbyggt. Utrymme för batteri finns redan ju. Och då naturligtvis med olika lock till olika sorters basar, precis som med plektrumskydd och annat. Batterierna sitter ju på olika ställen. Mitt i, vid sidan, vid andra sidan etc.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Vissa har ju invändningar att anledningen till att de separerar batteriutrymme ifrån övrig elektronik är ju att om batterierna börjar oxidera om de inte använts på länge.

Själv tycker jag de invändningarna inte fungerar på de basar som har batterierna ändå liggandes tillsammans med övriga pottar och elektronik, men måste öppnas med fyra skruvar på det vanliga locket. De måste oxidera och läcka där precis lika mycket.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Själv tycker jag inte det är en tillräcklig affärsidé, någon måste ha kommit på detta tidigare redan. Kanske vissa redan försökt men fick inge snurr på försäljningen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Naturligtvis måste jag ju säga att det fungerar ju bara med "bak-laddade" basar, dvs inte på Fender och liknande där man måste nå elektroniken på famsidan genom att öppna upp plektrumskydd och annat. Men det fattade ni nog redan.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Vissa har ju försökt med andra mer eller mindre vettiga metoder att "dölja" batterierna. Och försvåra byten istället för tvärtom:

Bild

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

För att inte förvirra läsare vad jag menar så se här då:

Bild

Den batteriluckan vill jag inte skall finnas i träet/kroppen utan vara en del av det svarta locket till vänster om den. Den skall sitta i det locket istället för i träet. Bara för att de flesta locken är avsevärt större än en liten batterilucka och torde kunna husera en sådan ändå. Fattar ni nu?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Ha ha ha. Jag har hittat EN bas som har det! Naturligtvis var det innovatören NED STEINBERGER som också hade idén ifrån början. NS design radius bas... nu bara att få tag i andra lock som passar till andra basar:

Bild

Att denna är så stor beror på att CR-5 : an går på 18v. Alltså 2 9 voltsbatterier, därav ser luckan lite stor ut.
Senast redigerad av Hånken den mån 02 mar 2015, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:För att inte förvirra läsare vad jag menar så se här då:

Bild

Den batteriluckan vill jag inte skall finnas i träet/kroppen utan vara en del av det svarta locket till vänster om den. Den skall sitta i det locket istället för i träet. Bara för att de flesta locken är avsevärt större än en liten batterilucka och torde kunna husera en sådan ändå. Fattar ni nu?
Men ta en sån lucka och limma in i det vanliga locket.
Och man måste ju inte ha hela den inre plastbehållaren med utan man kan ju kapa bort den och liksom bara ha luckan och sargen kvar. Innebär att man inte måste trassla med långa sladdar under eller så, utan det blir bara en extralucka in i elektroniken, som man naturligtvis placerat där man kommer åt batteriet på sin vanliga plats.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av B-Å Åhs »

Annars kan man köra med nåt liknande EBS Phantom Power och ha all strömförsörjning utanför basen
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Cuba »

Sorry för OT men den som uppfann denna borde .... #¤%&#/%(.

Och att den än idag är någon form av "standard" är för mig obegripligt. :evil:

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:
Men ta en sån lucka och limma in i det vanliga locket.
Och man måste ju inte ha hela den inre plastbehållaren med utan man kan ju kapa bort den och liksom bara ha luckan och sargen kvar. Innebär att man inte måste trassla med långa sladdar under eller så, utan det blir bara en extralucka in i elektroniken, som man naturligtvis placerat där man kommer åt batteriet på sin vanliga plats.
Nja, det kan man ju kanske göra. Men hade varit bättre om det fanns färdigt liksom. Eller hur? Precis som med allt annat. Eller ännu bättre, att alla basar som var aktiva på ett eller annat sätt, kom med den lösningen ifrån början, eller hur?
Steinberger hade ju löst det så bra så... varför inte någon annan?

Se nästa tråd om batteri-clipsen, som svarar på en annan post
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:
fieldflower skrev:
Men ta en sån lucka och limma in i det vanliga locket.
Och man måste ju inte ha hela den inre plastbehållaren med utan man kan ju kapa bort den och liksom bara ha luckan och sargen kvar. Innebär att man inte måste trassla med långa sladdar under eller så, utan det blir bara en extralucka in i elektroniken, som man naturligtvis placerat där man kommer åt batteriet på sin vanliga plats.
Nja, det kan man ju kanske göra. Men hade varit bättre om det fanns färdigt liksom. Eller hur? Precis som med allt annat. Eller ännu bättre, att alla basar som var aktiva på ett eller annat sätt, kom med den lösningen ifrån början, eller hur?
Steinberger hade ju löst det så bra så... varför inte någon annan?

Se nästa tråd om batteri-clipsen, som svarar på en annan post
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

B-Å Åhs skrev:Annars kan man köra med nåt liknande EBS Phantom Power och ha all strömförsörjning utanför basen
Ähhum, erhh... nej. :roll:
Märkligt resonemang.
Det är inte batterierna i sig jag vill slippa. Det du rekommenderar är en modifikation för att slippa batterier överhuvudtaget. Luckan blir väl kvar där ändå eller hur? Men utan batteri? Om man nu skulle modifiera en redan befintlig bas.

Dessutom:
Det föranleder att du ALLTID måste köra med en stereokabel. Dessutom kan du inte köra stämmare med batterier och stämma basen UTAN den strömförsörjningen alls. De flesta aktiva basar görs med batterilucka idag ändå, eller batterier inne i kaviteten för övrig elektronik. Få basar har jag sett (om ens någon) som är gjorda ifrån början att ENBART köras på fantommatning utan alternativet att köra på batterier. F ö rekommenderar tillverkare att man kör med batterier för att då blir just detta med "jordningen" bättre. Du får inte samma risk för 50-60 Hz brum som vid fantommatning. Eller samma risk för stötar om det skulle vara någon vasjing på jordningen i övrigt. EMG är bara en av pickuptillverkare som har detta som säkerhet.

Så din idé har inte alls med tråden att göra. Dvs att slippa batterier öht. Det var inte alls det jag ville. Dessutom, om det skulle vara det jag ville, så skulle jag hellre gå över till passiva pickuper, än att hålla på med att ta med en fantommatningsenhet, ebs eller annat, till varje gig, och tvingas tänka på att ta med en stereokabel hela tiden. Satsat på passiva pickuper som låter som aktiva, t ex Q-tuner eller Villex o dyl. Hellre det än att asa på en massa externa enheter som man måste bära med sig för fantommatningen.

Jag känner ingen, eller har hört talas om, som gillar soundet av sina aktiva pickuper så mycket, att de vill ändå skippa batterierna och köra med fantommatning istället. De lever med batteriet, om de måste ha det exakta ljudet. Vill de skippa batterierna byter de ut pickuperna till passiva. Det finns säkert hundratals olika märken, och totalt tusentals olika varianter på modeller inom den passiva pickupmarknaden som torde ge liknande ljud som passiva pickuper idag. Det var väl bara Peavey Cirrus basarna som åt batterier till frukost, som gjordes om till fantommatning. Och det var bara sååååå 80-tal. De flesta Peavey Cirrus ägarna jag känner bytte ut till andra aktiva pickuper istället och behöll batterierna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Cuba skrev:Sorry för OT men den som uppfann denna borde .... #¤%&#/%(.

Och att den än idag är någon form av "standard" är för mig obegripligt. :evil:
Håller med fullständigt. Men den är inte helt OT. För det är nämligen så här, att om man skall ha batterilucka i locket (!?) (se Steinbergers variant), så är det nog så att den kommer att bli ett nödvändigt ont. För om man skall ta loss hela luckan för att komma åt resten av elektroniken, måste man nog hitta ett sätt att ta loss kabeln ifrån batteriet först, och då är - tyvärr - detta den enda lösningen hittils. Den knäpper fast liksom. Så då kan man ta bort hela paketet utan att kabeln sitter fast in någonting alls. Den här clipsen med kabel ligger kvar i kaviteten när locket är helt borttaget, utan att någon sladd hänger kvar.

Dvs att man får ta bort alla fyra skruvarna för att öppna hela locket, men måste kanske innan det lossa batteriet i sin lucka ifrån det är clipset först. Då är tyvärr detta clipset den enda och billigaste idén och lösning idag. För att inte kablarna skall bli onödigt långa.
Senast redigerad av Hånken den mån 02 mar 2015, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Finns en anledning varför Steinberger gjorde detta ifrån början, eller hur?

Det torde vara avsevärt enklare - och dessutom avsevärt billigare - för en tillverkare av en bas att låta denna CNC urfasning för separat batterihål, försvinna helt, och istället låta detta ligga i kaviteten för kontrollerna, som ändå måste fasas ut med CNC (man får detta på köpet), och inkludera batteriluckan i det locket istället. Tillverkningen av det locket kan t o m läggas ut på entrepenad, och batterihållaren behöver inte vara lika avancerad. Den kan t o m tillverkas enklare.

Man måste ju t o m göra en extra tunnel inne i kroppen för att sladdarna ifrån "batterihålet" skall nå elektroniska kaviteten. Bara det måste vara en oerhörd kostnadsbesparing.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

En annan variant om än för gitarr, ifrån Crimson guitars:

Bild

Och ifrån ett annat håll:

Bild

Saken är ju den att vi ser inte hur t ex Steinberger har löst det. Jag skulle hellre vilja ha en lucka som öppnas (som hos Steinberger) där inte batteriet (batterierna) satt fast i locket som öppnades. Om man bara håller kvar batterierna, kan det finnas sådana clips som håller batteriet på plats fastsatta i träet undertill och för plus och minus polerna enbart glidskenor. Så kan man bara lyfta ur batterierna som sitter fast i spännclips som sitter fast i träet. Så luckan behöver inte ens vara en batterilucka utan bara en helt vanlig lucka. Däremot betyder detta att man måste göra plats för batterierna i kavititeten ifrån början dock. Det är inte alls säkert att batteriet får plats annars. Men på "djupet" dvs att låta den hänga i luckan utnyttjar det utrymme i tak där är, ifrån att inte alls röra vid potentiometrar eller annat därunder.
Senast redigerad av Hånken den mån 02 mar 2015, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av B-Å Åhs »

Bygg den själv
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:
fieldflower skrev:
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Finns en anledning varför Steinberger gjorde detta ifrån början, eller hur?

Det torde vara avsevärt enklare - och dessutom avsevärt billigare - för en tillverkare av en bas att låta denna CNC urfasning för separat batterihål, försvinna helt, och istället låta detta ligga i kaviteten för kontrollerna, som ändå måste fasas ut med CNC (man får detta på köpet), och inkludera batteriluckan i det locket istället. Tillverkningen av det locket kan t o m läggas ut på entrepenad, och batterihållaren behöver inte vara lika avancerad. Den kan t o m tillverkas enklare.

Man måste ju t o m göra en extra tunnel inne i kroppen för att sladdarna ifrån "batterihålet" skall nå elektroniska kaviteten. Bara det måste vara en oerhörd kostnadsbesparing.
Håller med om att det vore smartare, men jag tror inte en tråd på PB kommer ändra hur världens alla tillverkare gör med eventuella batteriluckor.
Vill du ha det så är det inte skitsvårt att bygga.
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av Hånken »

Jamen vänta nu, det är klart som fan att jag kan bygga en sådan själv. Men varför skall jag göra det när det redan finns inbyggt en extra lucka i basen ifrån början?! Jag ville fråga om det fanns öht!

Det är bara i de fall då batterierna finns under själva locket som man måste normalt sett öppna med fyra skruvar som jag skulle ha användning av en sån. Hur många basar som byggs så vet jag inte, men om de inte byggs så, är det normalt att lägga batterierna utanför i separat lucka. Och om det nu finns en massa tredjeparts plektrumskydd, bakplattor, stämskruvar och fan och hans moster till allt övrigt, varför inte en sådan här lucka?

Den kan t o m komma väl till använding (och t o m bäst då) till passiva basar som skall göras om till aktiva, eller hur? De som har passiva basar måste då hålla sig till att lägga in batteriet under locket i alla fall, och skruva fast locket med 4 skruvar (kanske fler). DÄR kanske en sådan hade passat bäst. Inte de som redan har det, naturligtvis.

Såklart att inte basvärldens byggare bryr sig om (speciellt inte fabrikerna) detta en sketen post på PB. Det var inte det jag ville. Och varför inte de andra bygger som Steinberger och Crimson guitars. Och så ville jag veta om det fanns någon som helst anledning, rent tekniskt, till varför det inte skulle gå att bygga så, även om jag skulle gjort det själv. Rent elektroniskt då såklart.

Du skall veta att basvärlden kanske inte tittar på PB, men de sneglar mer än gärna på Steinberger, and then some.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Finns det batterilucka inbyggt i...locket?

Inlägg av strummer »

fieldflower skrev:
Klart det vore bättre om allt var precis som man ville ha det...:tummenupp:
Jag vill ha ett hål in i basen utan lucka, så man bara kan trycka i batteriet och så sitter det där, naturligtvis med baken på batteriet exakt i samma plan som utsidan på basen! Och så en funktion som gör så att när man trycker in batteriet 8 mm extra poppar det ut.
Så jävla fiffigt. Varför gör inte alla så?
Va?
Kompressor, det är livet!
Skriv svar