Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Aslan »

Hej!
Jag har en Sandbergbas med aktiv elektronik med Sandberg/Delano-preamp.
Preampen ska vara väldigt transparent och aktivt läge ska typ låta som passivt läge. Min bas låter väldigt bright i aktivt läge och ganska dovt i passivt läge )(med alla kontroller i neutralt läge)... Har nu köpt en till Sandberg och den låter väldigt lika passivt/aktivt och har idag jämfört med ytterligare med en annan Sandberg som låter lika som min nya. Enligt Sandberg själva ska det vara samma preamp i alla dessa basar.
Så min fråga: Är det nån som vet om det är nåt annat i elektroniken som kan vara fel och framkalla denna skillnad? Eller är det preampen som är trasig och behöver bytas ut?
Har själv noll koll på elektronik och lödning och vet inte alls var jag ska börja. Känns dumt att köpa en ny preamp och sen inse att problemet var nåt annat... Och JA, jag har bytt batteriet:)
Någon som vet?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Aslan »

Någon?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Body&Soul »

Spontant tänker jag på en trasig kondensator, men det är inte mer än en gissning ändå. Eftersom du har två likadana preamp kan du åtminstone mäta upp resistansen i signalvägarna bit för bit på dem bägge och se om du hittar något som skiljer dem åt någonstans. Gör detta utan batteriet inkopplat. Därefter kan du koppla in batteriet och jämföra spänningen i signalvägen på samma vis. Under mätningarna så kolla också värdena med potarna vridna på min respektive max.

Det här är bara mina tankar utan att ha någon koll på hur din preamp ser ut, men kanske en början i alla fall som möjligen kan ge dig chans att ringa in var felet ligger. Det hjälper ju alltid att ha ett fungerande jämförelseobjekt när man är villrådig.

Jo... kolla först att anslutningar mellan potar, mickar, jacket osv. är kopplade på samma vis. Det kan ju vara någon som meckat lite innan.

Berätta hur det gick, lycka till!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Aslan »

Tack så jättemycket!!!!
Det måste jag prova.
Vad behöver jag för att mäta och hur gör jag?:) (Ursäkta mina frågor men kan ingenting om detta. Jag spelat ju bara bas...;))
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Body&Soul »

Du behöver en multimeter, alltså ett instrument för att mäta resistans (Ohm), spänning (Volt) och ström (Ampere). En sån är lika viktig som en korkskruv och bör finnas i varje hem :-)
Det behövs inga dyrbarheter, du hittar nån billig på Kjell&Co, ClasO eller på Konsum. Om inte annat så behöver du som preamp-maskinist en sådan för att hålla koll på dina 9 V batterier :-)

Om du surfar lite så hittar du säkert lite info om grundläggande mätning. Kjell&Co brukar ha lite info om ditt och datt, du kan ju börja titta där innan du slänger ut en hundring i onödan på en multimeter om du tycker det verkar ohanterligt.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hjälp av elektronikkunnig? - Sandberg

Inlägg av Aslan »

Tack!!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar