Line 6 G30 - dropouts

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Hejsan..
Nån som varit med om det här ? Har hittat lite info (och självklart motsträviga uppgifter) på både TB och på Line6's blogg..
Vid ett par rep så har jag fått nån halv till en sekunds drop out. Kanske 10 stycken bara totalt, men otroligt störande.
Var i repan igår och stresstestade förstärkare och högtalare (trodde att felet låg i den delen och därför utan trådlöst).. Inga problem alls. Gitarristerna och jag kör dessutom på olika kanaler...

Efter att ha läst diverse trådar så är det några som hävdar att vissa mobiler (framförallt dess wi-fi) kan störa ut när dom går ut och söker. Märkte nu senast (när jag hade problem) att wi-fi hade blivit avslaget på tfn när jag kom hem, och telefonen hade ju legat bredvid mottagaren.
Får testa noggrannare med telefon-prylen nästa rep...
Jag ser hemma att signal-leddarna blinkar till på mottagaren när jag har telefon bredvid den och växlar mellan wi-fi/icke wifi

MEN - Är det här något som PB-expertisen har några åsikter om..

mvh
Ente
Senast redigerad av Ente den fre 13 mar 2015, 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Pulse »

Jag pratade med en ljudtekniker som hade haft problem med Line6 G system på festivaler där det varit många mobiler igång.

Kan nog tänkas att det kan bli lite trångt även bland wifi frekvenser ibland.

Själv har jag bara haft problem en gång på en MC träff ca 400 pers med mobiler plus att vi styrde mixerbordet med wifi.

Ingen djup forskning alltså men ett litet bidrag till funderingarna. Ska följa tråden med intresse :)
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av theLopp »

Jag har inget vetenskapligt att komma med men jag har haft G55 på prov några festivaler och hade tyvärr en hel del drop outs. Systemet i sig låter otroligt bra tycker jag och det nya G70/75 verkar grymt smidigt men för min del går det bort pga störningarna. Lutar åt att det blir nya Sennheiser.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Även ovetenskapliga erfarenheter fyller sin funktion. Ingen än som har skrivit att jag pratar helt i nattmössan avseende drop-out åtminstone, sen om huruvida mobiltelefoner eller annan wi-fi kan vara boven återstår att testa ut. Premiär live med trådlöst på gig nästa lördag, men blir det så bara en drop-out åker telekabeln in :-)
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av fieldflower »

Har aldrig tänkt på huruvida wifi går på samma frekvenser som trådlöst.
Måste kolla lite på det...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Någon interferens förekommer iaf:-), för när jag lägger mobben bredvid mottagaren och slår av och på wi-fi på mobben så blinkar mottagarens signalstyrke-LED till.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Aslan »

Jag använder G30 och har gjort det på fyra världsturnéer och jag har ALDRIG haft nåt problem överhuvudtaget.
Dock är jag väldigt nyfiken på nya G70 när den kommer:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av fieldflower »

Wifi ligger på 2,4 GHz och 5 GHz, och trådlösa system har tillåten frekvens 800 MHz och numera även 1,8 GHz.
Det skall egentligen inte kunna förekomma någon direkt frekvensstörning mellan prylarna.

Frågan är om det helt enkelt är strålningen mellan en drös radiosändare som helst inte vill ligga sked med varandra...?
G30'n har väl gissningsvis 2 sändare, och telefonen sannolikt 4-5 (wifi, bluetooth plus 2-3 för olika frekvensband telefoni).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Mmm, ja det kan ju vara vad som helst som orsakar drop-out'en. Jag får det bara i den här repan. Har inte fått det på gig eller i andra bandets repa. Men man blir lite nipprig om det ska börja krångla även live. Så troligen är det nån väldigt "lokal" störning som orsakar det. Ska sätta mobben i flygläge :-). För nåt går ju LED'arna att flasha när mobben ligger bredvid mottagaren, och senast efter alla drop-out'er så hade wi-fi blivit avstängt på mobben av "nåt" :-).... Ska göra mer "vetenskapliga" tester sen..
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av fieldflower »

Jo, några empiriska tester med mobilen kan nog vara en bra idé.
Kör även att låta dem ligga på varandra för att testa om det blir värre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Tarzan08 »

Jag har aldrig spelat världsturné, men har varit runt i Sverige och spelat. Har dessutom varit på Åland och på båten och spelat, om det skulle vara skillnad på signal där.

Vi har två G30-system i bandet och ingen av oss har hört, märkt eller känt någon dropout eller något annat knasigt. Inte mer än den sedvanliga batteri-aptiten.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Repade igår, mobben (Samsung note-3) med wi-fi påslaget 1dm från mottagaren = några drop-outs (osäker vad mobben sökte eller försökte med då).. körde 1/2-timma och 3 drop-outs. .. Flyttade bort mobilen > 1m från mottagaren = körde 2,5 timme och inga drop-outs. Tillfällighet kanske men så var det... Så något hyss hittar iaf MIN mobb på som interferar med MIN G30's mottagare när dom ligger sked ;-)
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Body&Soul »

Oönskad UHF kan ta sig i i mottagaren på andra vis än via antennen, t.ex. via strömförsörjningen eller om mottagaren har dålig skärmning nånstans. För det senare kan du ju försöka linda in hela lådan i aluminiumfolie :-)
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Tar en foliehatt på huvudet, och håller mobben borta från mottagaren, och är beredd med telekabel på lördagens gig så blir det bra..
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Body&Soul »

Ente skrev:Tar en foliehatt på huvudet, och håller mobben borta från mottagaren, och är beredd med telekabel på lördagens gig så blir det bra..
Näää... sätter du på en foliehatt på huvudet hör jag ju inte vad du tänker.

Men allvarligt. En sådan här mottagare ska ha så pass bra skärmning och filtrering från oönskade frekvenser att de ska klara en mobiltelefoner i lokalen. Däremot kan det ju vara att utmana ödet att lägga en telefon alldeles intill mottagaren.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Line 6 G30 - dropouts

Inlägg av Ente »

Ja skärmningen är nog tillräcklig (på mottagaren alltså, inte på mitt huvud)... > 1 m så var det inga problem, men precis bredvid (läs: hölje mot hölje) så kan säkert vilka övernaturliga strålningar och mörka krafter som helst överföras... Så en eller flera mobbar i lokalen, ja t.om. nära, dock inte direktkontakt - är inga problem..
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Skriv svar