Precisionbas 1979, låg output

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Sonen3
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 17:59

Precisionbas 1979, låg output

Inlägg av Sonen3 »

Hej
Jag har en P-bas från 79 som börjat strula!
Det började med att micken började glappa, ljudet försvann och kom tillbaka när man knackade lite lätt på micken. Hade inne den på service för detta och fick den omlödd. Detta löste då det problemet, men ett annat problem uppstod.
Nu känns det som att basen har låg volym output och det låter som att tonen är helt död :? , när jag jämför med andra basar så känns det som p-basen förlorat nästan all bas och fyllighet i tonen.
Samt när man drar ned tonkontrollen i botten så sänks volymen väsentligt, har inte för mig att det varit så tidigare, iaf inte så mycket!

Har någon haft liknande problem med äldre p-basar eller har några tips/tricks/hjälp/idéer??



//William
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Precisionbas 1979, låg output

Inlägg av Roger Hedin »

Det låter som om problemet är inne i pickupen, inte i kabeln därifrån. Du borde mäta upp den och jämföra med en frisk. Om lindningen har givit upp så har du två alternativ: linda om eller köp en ny. Det är ju bara en 79:a så det är ingen "artefakt" vi talar om...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Sonen3
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 17:59

Re: Precisionbas 1979, låg output

Inlägg av Sonen3 »

Jo precis, har haft den inlämnad nu och de sa just att det var ena micken som gett upp pga. av en tidigare omlindning med en billig tråd.
Synd då jag ändå diggade soundet när basen fungerade, men det är väl ba å köpa läget! :P
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Precisionbas 1979, låg output

Inlägg av Body&Soul »

För den som vill fördjupa sig i detta intressanta ämne finns en artikel om Johan Lundgren och lindning av mikrofoner här:
http://www.lundgren.se/wp-content/uploa ... RTIKEL.pdf

På annan plats läste jag att han tar ca 800:- för omlindning. Med reservation för typ av mick, egenskaper osv.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Precisionbas 1979, låg output

Inlägg av 200071 »

Sedan har vi ju vår egen Urban!
Skriv svar