Diod viken temperatur tål en sådan.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Isolit »

En helt vanlig diod tål den att man kniper av intill "huset" 2mm från och löder ihop igen? ?
Enkelt blir det kanske?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av ferm »

I regel så gör de det. Men värm inte för länge för då går åt pipsvängen.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Dansk_se »

Håll i med en liten tång eller krokodilklämma eller liknande mellan lödningen och själva dioden så leder du bort värmen. Fast det kanske blir lite trångt om du bara har 2mm...
Bas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av bjelkeman »

Dansk_se skrev:Håll i med en liten tång eller krokodilklämma eller liknande mellan lödningen och själva dioden så leder du bort värmen. Fast det kanske blir lite trångt om du bara har 2mm...
Bra tips. Hade jag inte tänkt på.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Isolit »

Man skulle också kunna vira en koppartråd runt anslutningen närmast dioden.
Jag har någon stans tenn med silver som bara behövde 95 grader men hitta det ser jag som jättesvårt så det får vara.

För att inte göra det mer än det är så kommer jag nog att inrikta mig på snabbheten, bara värma precis så mycket som behövs.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Body&Soul »

Vanligt lödtenn för elektronik (60/40) har smältpunkt vid ca 185 grader. Legering med tenn/silver kräver högre temperatur.
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Isolit »

Nu är det väl så att detta tennet med silver innehöll lite mer än just detta och jag har en bestämd känsla av att dess smältpunkt vara 95 grader.
Att försäljaren nämnde silver var väl för att rättfärdiga det höga priset, jag minns inte vad där var i det mer.
Det enda jag vet är att det var mycket speciellt och att jag köpte det.
Det som dyker upp i skall är vismut men vet inte varför, det får vi kolla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och så har vi kadmium naturligtvis men det dyker inte upp. Tror det vara UPI (UPN) som sålde det eller något åt det hållet????

När det gäller sådan här så är jag på mammas gata det är ett som är säkert, denna gatan är bred, bredare än man kan föreställa sig om jag får säga det själv och det får jag.

Puddeljärn o navare på er gott folk!

Kollade Vismut och min hjärna kände rätt förmodligen:Vismut är ett silvervitt metalliskt grundämne, som används i lättsmälta legeringar
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av ferm »

Body&Soul skrev:Vanligt lödtenn för elektronik (60/40) har smältpunkt vid ca 185 grader. Legering med tenn/silver kräver högre temperatur.
Nix, lägre 179 om man ska vara exakt 62/36/2 vilken är den lägsta smälttemperaturen som har används industriellt.
60/40 har ett plastiskt område mellan 183 och 189 vilket betyder att det är varken smält eller stelt.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Isolit »

Vill minnas att plastisk bearbetning kan jämföras med att man tuggar tuggummi, detta utsätts för den plastiska.

Om man nu har ett gäng dioder med ett fel någon stans hur skall man bäst angripa problemet? Är det till att klippa alla och koppla in en och en efter hand eller?? Eller skall man klippa en i taget? Finns det någon praxis i detta fallet?
Vilket alternativ kan man befara har t.ex. en skadlig inverkan om nu detta skulle föreligga?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Musikanten »

Praxis är att mäta var felet ligger innan man "knipsar" komponenter.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av Body&Soul »

ferm skrev:
Body&Soul skrev:Vanligt lödtenn för elektronik (60/40) har smältpunkt vid ca 185 grader. Legering med tenn/silver kräver högre temperatur.
Nix, lägre 179 om man ska vara exakt 62/36/2 vilken är den lägsta smälttemperaturen som har används industriellt.
60/40 har ett plastiskt område mellan 183 och 189 vilket betyder att det är varken smält eller stelt.
Temp-område för kall-lödning :-)
62/36/2 vad är det, kadmium i legeringen?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av inber »

Isolit skrev: Om man nu har ett gäng dioder med ett fel någon stans hur skall man bäst angripa problemet? Är det till att klippa alla och koppla in en och en efter hand eller?? Eller skall man klippa en i taget? Finns det någon praxis i detta fallet?
Mät med en vanlig ohm-meter.

En diod leder bara ström åt ena hållet, så om du mäter när dioderna sitter på plats, utan knipsa, så borde du hitta felet. Du ska ha några få ohm åt ena hållet men om du vänder mätsladdarna så ska du ha betydligt mer, kanske en Mohm eller så. Dioden i sig leder inte alls, men de andra komponenterna på kortet kommer att leda lite läckströmmar bakvägen, om man säger så.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Diod viken temperatur tål en sådan.

Inlägg av ferm »

Body&Soul skrev:
ferm skrev:
Body&Soul skrev:Vanligt lödtenn för elektronik (60/40) har smältpunkt vid ca 185 grader. Legering med tenn/silver kräver högre temperatur.
Nix, lägre 179 om man ska vara exakt 62/36/2 vilken är den lägsta smälttemperaturen som har används industriellt.
60/40 har ett plastiskt område mellan 183 och 189 vilket betyder att det är varken smält eller stelt.
Temp-område för kall-lödning :-)
62/36/2 vad är det, kadmium i legeringen?
Tenn/Bly/Silver
För många basar är inte nog
Skriv svar